728 x 90

سفیر انگلستان در شورای امنیت: مسیر کنونی ایران برای تشدید تنش هسته‌یی خطر ایجاد یک بحران جدی را دارد

سفیر باربارا وودوارد نماینده انگلستان
سفیر باربارا وودوارد نماینده انگلستان

سفیر باربارا وودوارد نماینده انگلستان در جلسه شورای امنیت ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه۲۲۳۱ گفت: مسیر کنونی ایران برای تشدید تنش هسته‌یی خطر ایجاد یک بحران جدی را دارد.

نماینده انگلستان در جلسه شورای امنیت گفت: همان‌طور که دبیرکل در گزارش خود اشاره می‌کند، آخرین مذاکرات در وین در ۲۹نوامبر، پنج ماه پس از قطع شدن آنها توسط ایران، از سر گرفته شد. طی این مذاکرات، ایران خواسته‌های حداکثری جدیدی را مطرح کرده است که بسیاری از آنها فراتر از برجام است. روند به اندازه کافی سریع پیش نمی‌رود و زمان رو به اتمام است.

همزمان، تشدید تنشهای هسته‌یی ایران صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند. ایران به توسعه برنامه موشکی بالستیک ادامه داده است که با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد.

مهم است که این شورا بر شدت وضعیت فعلی تمرکز کند. برنامه هسته‌یی ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است.

کل ذخایر ایران حاوی مواد شکافت‌پذیر کافی است که در صورت غنی‌سازی بیشتر، می‌تواند چندین سلاح هسته‌یی تولید کند. ایران در حال تولید اورانیوم با غنای بالا است که برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌یی بی‌سابقه است و در حال تولید فلز اورانیوم است که دانش قابل استفاده در تسلیحات را فراهم می‌کند.

و از فوریه، ایران نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ کاهش داده است. و از سال۲۰۱۹، نتوانست با آژانس در زمینه تحقیقات پادمانی همکاری کند. ایران هم‌چنین نتوانسته توافق دوجانبه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرویس‌دهی دوربین‌ها و اجازه دسترسی به سایت کرج را اجرا کند. بنابراین ما از ایران می‌خواهیم که تمامی دسترسی‌های تحت ۲۲۳۱ را به‌طور کامل بازگرداند تا بدون تأخیر تعهدات قانونی خود را با آژانس اجرا کند.

اگر ایران به مسیر کنونی تشدید تنش هسته‌یی خود ادامه دهد، طی هفته‌ها، نه ماه‌ها، مسئول فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی خواهد بود که مستلزم پاسخ قاطع این شورا است.(سایت دولت انگلستان ۲۳آذر۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb645e1e-eb1f-47ca-aa6c-9982c246e20e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات