728 x 90

روزنامهٔ فرانسوی لوموند: مأموران رژیم ایران در برابر قضاییهٔ بلژیک

دادگاه اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم اخوندی
دادگاه اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم اخوندی

روزنامهٔ فرانسوی لوموند:

مأموران رژیم ایران در برابر قضاییهٔ بلژیک

متهم اصلی دادگاه آنتورپ

یک دیپلمات به‌نام اسدالله اسدی است که

آمر و سازمان‌دهندهٔ طرح بوده

و بمب را به‌امیر سعدونی و نسیمه نعامی تحویل داده است

اسدی که در بازگشت به‌اتریش، در آلمان بازداشت شد

تنها آمر و عامل این عملیات نبود

در پرونده فاش شده که یک آخوند معروف به‌نزدیک‌بودن به خامنه‌ای

از تهران به‌وین و سپس به‌پاریس سفر کرده تا اسدی را

در یک مأموریت شناسایی در فرانسه همراهی کند

سرویس‌های بلژیکی بر این باورند که این عملیات

در بالاترین سطح در تهران طراحی شده بوده

و شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید که از سوی شورای عالی امنیت رژیم

با تأیید روحانی پیش از تأیید نهایی توسط خامنه‌ای تصویب شده بوده است

در فرانسه ۲سال و نیم پس از خنثی شدن تلاش برای سوءقصد در ویلپنت

سرویس‌های اطلاعاتی هم‌چنان تحت‌تأثیر این عملیات قرار دارند

به‌گفتهٔ یکی از اعضای جامعهٔ اطلاعاتی فرانسه

«این قضیه‌یی بسیار جدی است، چرا که می‌توانسته باعث یک کشتار بزرگ شود»

دادگاه عاملان حمله تروریستی خنثی شده در ویلپنت در سال۲۰۱۸ بر بستر تنش با (حکومت) تهران در شهر آنتورپ بلژیک آغاز می‌شود.

متهم اصلی یک دیپلمات به‌نام اسدالله اسدی است که دبیر سوم سفارت (رژیم) ایران در وین بوده است.

دادگاه شهر آنتورپ در بلژیک روز جمعه ۲۷نوامبر رسیدگی به‌یک پرونده پر طنین مرتبط با یک دیپلمات (رژیم) ایران و ۳هم‌دست وی را آغاز (کرد). آنها که روزهای ۳۰ژوئن و اول ژوئیه ۲۰۱۸ در بلژیک، فرانسه و آلمان بازداشت شده‌اند، به‌اتهام «تلاش برای قتل از نوع تروریستی» و «تدارک ارتکاب جرم با ماهیت تروریستی» تحت پیگرد جنایی قرار گرفته‌اند.

هدف طرح آنها یک تجمع بزرگ اپوزیسیون رژیم آخوندها در روز ۳۰ژوئن در ویلپنت بوده است. یک زوج ایرانی مقیم بلژیک که بامداد روز برگزاری تجمع در بروکسل بازداشت شدند، با خود یک وسیلهٔ انفجاری پیچیده، نیم کیلو ماده TATP قابل کنترل از راه دور را حمل می‌کردند که به گفتهٔ کارشناسان در صورت انفجار می‌توانست خسارات سنگینی وارد کند و باعث کشته‌شدن تعداد زیادی از حاضران شود.

در آن روز انتظار می‌رفت دهها هزار نفر در میتینگ سالانه شورای ملی مقاومت ایران که از سال۱۹۸۱ ائتلافی از (سازمانهای) اپوزیسیون را در بر می‌گیرد، شرکت کنند. (پرزیدنت) این شورا مریم رجوی است که پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۴ در اروپا هدف توطئه‌های سوءقصد قرار گرفته بود.

شخصیت‌های متعددی در صف اول حاضران در ویلپنت حضور داشتند و ۲۵تن از آنان در این پرونده شاکی خصوصی هستند. اینگرید بتانکور، سناتور و کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا، طی اظهاریه‌یی خطاب به دادگاه از «عرق سردی که از یادآوری و تصور کشتاری که می‌توانسته روی دهد، بر پشتم می‌نشیند»، سخن (می‌گوید). (سناتور) رابرت توریسلی، از حزب دموکرات، تأکید دارد که این توطئهٔ مرگبار «تمام زندگی وی را تحت‌تأثیر» خود قرار داده است. آمریکایی‌های دیگری از جمله رودی جولیانی، وکیل فعلی دونالد ترامپ و هم‌چنین ایو بونه، رئیس پیشین اداره کل امنیت داخلی فرانسه (DST)، برنار کوشنر و سید احمد غزالی، نخست‌وزیر پیشین الجزایر در این جمع حضور داشته‌اند.

متهم اصلی دادگاه آنتورپ یک دیپلمات به‌نام اسدالله اسدی است که در زمان این واقعه دبیر سوم سفارت (رژیم) ایران در وین بوده است. در واقع، آمر و سازمان‌دهندهٔ طرح او بوده که بمب را به‌امیر سعدونی و همسرش نسیمه نعامی تحویل داده است. این دو به‌مدت حدوداً ۱۰سال برای وزارت اطلاعات و امنیت (رژیم) ایران کار می‌کرده‌اند؛ مقادیر هنگفتی پول در اختیار داشته، چندین‌بار به ایران سفر کرده و در نشست‌های تدارکاتی در برخی شهرهای اروپا شرکت داشته‌اند.

اسدی که در زمینهٔ فنون نظامی و شیوه‌های ساختن بمب آموزش دیده بوده نیز برای وزارت اطلاعات کار می‌کرده و به‌گزارش سرویس‌های اطلاعاتی بلژیک‌سوابقی طولانی در عملیات مراقبت و جاسوسی در مورد مخالفان رژیم داشته است. اسدی که پس از بازداشت زوج سعدونی-نعامی در بروکسل و نفر دیگر عضو این تیم مهرداد عارفانی در ویلپنت، هنگامی که عازم بازگشت به اتریش بود، در آلمان بازداشت شد، تنها آمر و عامل این عملیات نبود. در تهران نشستهایی با شرکت «محسن»، رئیس مافوق مستقیم وی، برگزار می‌شده است. در پرونده هم‌چنین فاش شده که یک آخوند معروف به نزدیک‌بودن به (ولی‌فقیه) رژیم علی خامنه‌ای، از تهران به‌وین و سپس به‌پاریس سفر کرده تا اسدی را در یک مأموریت شناسایی در فرانسه همراهی کند. دفترچه‌یی که هنگام بازداشت اسدی به‌دست مأموران افتاد حاوی یک نقشه‌مسیر و یادداشتهایی راجع به‌نقاط بازدید شده بوده است.

سرویس‌های بلژیکی بر این باورند که این عملیات در بالاترین سطح در تهران طراحی شده بوده و شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید که از سوی شورای عالی امنیت (رژیم) با تأیید روحانی پیش از تأیید نهایی توسط (ولی‌فقیه) رژیم علی خامنه‌ای تصویب شده بوده است.

زوج سعدونی-نعامی پس از بازداشت اطلاع از ماهیت مرگبار حمله را انکار کرده و گفته بودند که تصور می‌کرده‌اند یک وسیله آتش‌بازی را همراه می‌برند. اما گویا در تحقیقات معلوم شده که به‌عکس، این دو به‌خوبی از ماهیت وسیلهٔ کشف و خنثی شده (با نام رمز PS۴) که قرار بوده حمل کنند، آگاه بوده و حتی پس از دریافت جزییات، آن‌را به‌دقت بررسی کرده بودند.

تحقیقگران هم‌چنین پیام‌های تلفنی یافته‌اند که به‌وضوح به‌این حمله اشاره دارد (و در آن از جمله گفته شده است): «اگر در داخل عملی شد، اوکی است. اما اگر دیدید مشکل است، در خارج هم اوکی است»؛ همراه با وعدهٔ دیدار در «کشور علی» جهت دریافت تشویق‌نامه و پاداش.

در فرانسه ۲سال و نیم پس از خنثی شدن تلاش برای سوءقصد در ویلپنت، سرویس‌های اطلاعاتی هم‌چنان تحت‌تأثیر این عملیات قرار دارند. به‌گفتهٔ یکی از اعضای جامعهٔ اطلاعاتی فرانسه، «این قضیه‌یی بسیار جدی است، چرا که می‌توانسته باعث یک کشتار بزرگ شود».

در واقع هر چند پاریس علناً (حکومت) تهران را به آمریت در طرح توطئه متهم کرده، شرایط ژئوپلیتیک به‌گونه‌یی بوده که سرویس‌های مخفی را ناگزیر ساخته نگرانیهای جدی خود را راجع به آنچه «تروریسم حکومتی» توصیف می‌کنند مسکوت بگذارند. زیرا از زمانی که ایالات متحده در ماه مه۲۰۱۸ از توافق وین پیرامون برنامه اتمی (رژیم) ایران خارج شده، مقام‌های فرانسوی مانند مسئولان دیگر کشورهای اروپایی قصد داشته‌اند سال‌ها مذاکره برای نیل به‌این توافق را نجات داده و یک خط ارتباطی با (حکومت) تهران را حفظ کنند.

یک جاسوس ایرانی که زیر پوش دیپلماتیک در پاریس فعال بود، در سپتامبر۲۰۱۸ از فرانسه اخراج شد. (لوموند ۷آذر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/326fd41b-877b-4a3b-9b70-9a61e0fdae78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات