728 x 90

دومین روز حمله روسیه به اوکراین - نگرانی‌ها از سقوط کی‌یف

حمله نیروهای روسیه به اوکراین
حمله نیروهای روسیه به اوکراین

سرخط آخرین تحولات

خبرگزاری رویترز گزارش کرد:

- رئیس‌جمهور اوکراین از کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو درخواست کمک نظامی کرد. رئیس‌جمهور اوکراین گفت ما باید روسیه را به پای میز مذاکره بکشانیم.
زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید اقدامات روسیه نشان می‌دهد که تحریم‌ها کافی نبوده است.
- والاس وزیر دفاع انگلستان می‌گوید دیدگاه ما این است که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند. والاس وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه به هیچ‌یک از اهداف اصلی خود دست نیافته است. ما تخمین می‌زنیم روسیه بیش از ۴۵۰ پرسنل خود را از دست داده است. ارتش روسیه در رسیدن به اهداف روز اول شکست‌خورده است.

- وزیر دارایی آلمان لیندنر: محاصره بانک‌های روسیه در حال حاضر به‌طور قابل توجهی روسیه را از بازارهای مالی قطع کرده است.

- دفتر نخست‌وزیر انگلیس: نخست‌وزیر انگلستان متعهد شد که در روزهای آتی حمایت بیشتری از اوکراین را ارائه دهد.

- یک مقام وزارت کشور اوکراین گفت: روسیه در ۲۴ساعت گذشته ۳۳ سایت غیرنظامی را مورد حمله قرار داده و دو کودک جان خود را از دست داده‌اند.

- وزیر دارایی فرانسه: قطع دسترسی روسیه به سوئیفت گزینه &#۳۹;آخرین راه‌حل&#۳۹; است

- وزارت دفاع روسیه می‌گوید ۱۱۸ سایت زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

- یک مقام دفاعی آمریکا: نیروهای روسی به کی یف نزدیک‌تر شده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه ماکرون گفت که در تماس تلفنی از پوتین خواسته است که فوراً عملیات نظامی روسیه در اوکراین را متوقف کند. ماکرون پس از صحبت با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و مشورت با وی، با پوتین تماس گرفت تا خواستار پایان فوری عملیات نظامی روسیه شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که می‌خواهد ۶۰۰میلیون دلار سلاح «دفاع مرگبار» در اختیار اوکراین قرار دهد.

بیانیه بانک جهانی: بانک جهانی آماده ارائه حمایت فوری از اوکراین، آماده‌سازی گزینه‌هایی برای پرداخت سریع است.

کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا: ممنوعیت سوئیفت روسیه هنوز روی میز است.

اینترفاکس اوکراین: رئیس‌جمهور اوکراین فرمان بسیج عمومی جمعیت را امضا کرد.

 

حمله نیروهای روسیه از شمال شرقی و شرق به کی‌یف

خبرگزاری فرانسه (۶اسفندماه) گزارش کرد: در حالی که نگرانی‌ها از سقوط پایتخت اوکراین در دومین روز حمله به روسیه افزایش می‌یابد. ارتش اوکراین روز جمعه گفت، نیروهای مهاجم روسیه از شمال و شمال غربی اوکراین به کی‌یف نزدیک می‌شوند.

 

ادامه درگیریهای شدید در شمال غربی کی‌یف

به گفته ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، نبردی سنگین میان نظامیان این کشور با نیروهای روسیه در منطقه کی‌یف در جریان است. در ایوانکیف، در حدود ۸۰ کیلومتری شمال غربی کی‌یف تعداد زیادی از چتربازان ارتش روسیه فرود آمده و با خودروهای زرهی در حال پیشروی به سمت پایتخت هستند.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین هم‌چنین اعلام کرد که درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هوستومل در شمال غربی کی‌یف در جریان است. نیروهای اوکراینی نیز در آنجا مواضع خود را حفظ کرده‌اند. روسیه به حملات هوایی در شهرهای مختلف اوکراین ادامه می‌دهد.

 

حمله هلیکوپترهای روسی علیه مواضع اوکراین

حمله هلیکوپترهای روسی علیه مواضع اوکراین

 

فرمان بسیج عمومی رئیس‌جمهور اوکراین

ولودیمیر زِلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بامداد جمعه ٢۵ فوریه، فرمان بسیج عمومی کلیۀ افراد زیر پرچم و ذخیرۀ کشور را صادر کرد و از آنان خواست ظرف ٩٠ روز آمادۀ انجام وظیفه شوند. وی در سراسر نخستین روز تهاجم روسیه به کشور خود تاکید کرد که در برابر حملات ایستادگی خواهد کرد.

ولودیمیر زِلنسکی در ویدیوئی که دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر کرد از اینکه کشور او در برابر روسیه «تنها رها شده است» ابراز تاسف کرد. او در این ویدئو می‌پرسد «چه کسی آماده نبرد در کنار ماست؟ و خود می‌افزاید هیچ کسی نیست. چه کسی عضویت اوکراین در ناتو را تضمین می‌کند؟ همه وحشت دارند».

رئیس جمهوری اوکراین با اعلام صدور این فرمان، اظهار داشت که در نخستین روز حمله دستکم ١٣٧ شهروند این کشور کشته و ٣١۶ تن زخمی شده‌اند. دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز اعلام داشت که این کشور کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را از دست داده است و نیروهای روسیه در آن محل مستقر شده‌اند. سربازان روسیه همچنین کنترل فرودگاه نظامی «هُستومل» در ٤٠ کیلومتری کی‌اف را نیز بدست آورده‌اند. در همین حال، قانون منع رفت و آمد در پایتخت از ساعت ٢٢ پنجشنبه تا ٧ بامداد جمعه به اجرا گذاشته شد.

 

دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

به گزارش رویترز (۵اسفندماه) - رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با اعمال تحریم‌های جدید علیه بخش‌های مالی، انرژی و حمل ونقل روسیه و اعمال کنترل‌های صادراتی و هم‌چنین قرار دادن تعداد بیشتری از روس‌ها در لیست سیاه به‌دلیل تهاجم مسکو به اوکراین موافقت کردند.

در بیانیه ۲۷ رهبر ملی اتحادیه اروپا در نشست بروکسل آمده است: «شورای اروپا امروز با اقدامات محدودکننده بیشتر موافقت می‌کند که پیامدهای سنگین و شدیدی را برای روسیه به‌دنبال خواهد داشت».

در بیانیه آمده است: «این تحریم‌ها بخش مالی، بخش‌های انرژی و حمل ونقل، کالاهای با کاربرد دوگانه و هم‌چنین کنترل‌های صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست ویزا، فهرست‌های اضافی افراد روسی و معیارهای جدید فهرست‌بندی را دربر می‌گیرد».

 

اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا در پاسخ به بحران اوکراین

به گزارش سایت شورای اروپا (۵اسفندماه) اتحادیه اروپا بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه را بدین شرح منتشر کرد:

در ۲۳فوریه ۲۰۲۲، شورا در واکنش به به‌رسمیت شناختن مناطق خارج از کنترل دولت استانهای دونتسک و لوهانسک در اوکراین از سوی روسیه به‌عنوان نهادهای مستقل، و تصمیم متعاقب آن برای اعزام نیروهای روسی به این مناطق، با تحریم‌ها موافقت کرد.

بسته مورد توافق شامل:

- تحریم‌ها علیه ۳۵۱ نماینده پارلمان روسیه که به به‌رسمیت شناختن رأی مثبت دادند

- تحریم ۲۷ فرد و نهاد به‌دلیل اقدامات آنها علیه تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین

- محدودیت در روابط اقتصادی با مناطق خارج از کنترل دولت استانهای دونتسک و لوهانسک

- محدودیت در دسترسی روسیه به سرمایه و بازارهای مالی و خدمات اتحادیه اروپا

- اتحادیه اروپا بسته تحریم‌ها را در پاسخ به به‌رسمیت شناختن مناطق خارج از کنترل دولت استانهای دونتسک و لوهانسک اوکراین و اعزام نیرو به منطقه توسط روسیه (بیانیه مطبوعاتی، ۲۳فوریه ۲۰۲۲) تصویب کرد.

 

در ۲۴فوریه (۵اسفندماه)، رهبران اتحادیه اروپا در یک نشست ویژه که پس از تجاوز روسیه به اوکراین تشکیل شده بود، تشکیل جلسه دادند. آنها در مورد تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به توافق رسیدند که شامل: بخش مالی، بخش انرژی و حمل و نقل، کالاهای دو منظوره، کنترل صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست ویزا، تحریم‌های اضافی علیه افراد روسی، معیارهای فهرست بندی جدید می‌شود.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3eab1e29-2507-4842-9091-bbcceedd25e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات