728 x 90

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - شنبه ۲۷فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جتگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

 

 

 

نیویورک تایمز جمعه شب ۲۶فروردین نوشت: به‌رغم ادعای روسیه مبنی غرق شدن رزمناو مسکوا بر اثر سانحه آتش سوزی، مقامات رسمی آمریکا تأیید کردند ناو روسی بر اثر اصابت دو موشک نپتون اوکراین غرق شده و تعداد بیشماری از ملوانان و پرسنل آن در اعماق دریای سیاه فرو رفتند. نیویورک تایمز افزود مسکوا بهترین ناو روسیه در دریای سیاه به‌شمار می‌رفت و سمبلی از تسلط این کشور بر منطقه بود. هم‌چنین ماشین جنگی بسیار قدرتمندی بود که شلیک موشکهای با دقت بالا به اعماق خاک اوکراین را میسر می‌کرد. این عملیات ضربه آشکاری به ناوگان روسیه بود و به‌روشنی کارآیی تسلیحات مدرن را به اینصورت به نمایش گذاشت که می‌توان حتی بزرگترین و قدرتمند‌ترین کشتی را با شلیک موشک از ساحل نابود کرد.

اسکای نیوز ۲۷فروردین به‌نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین خبر داد کاپیتان رزمناو موسکوا به‌نام آنتون کوپرین، در حمله موشکی اخیر اوکراین به این ناو کشته شده است. اسکای نیوز هم‌چنین گفت مقامات نظامی آمریکا می‌گویند هنوز مشخص نیست چرا سیستم دفاعی این ناو، موفق به تشخیص موشک نشده اما شاید زاویه بسیار بالای شلیک موشکها موجب دور زدن سیستم رادار شده و یا این‌که وجود یک پهپاد در منطقه باعث گمراهی سیستم دفاعی کشتی شده است. این مقام افزود احتمالات دیگر این است که سیستم دفاعی ناو خاموش و یا دچار نقص فنی بوده است.

روز جمعه مراسم یادبود رزمناو موشکی مسکوا توسط پرسنل نظامی روسیه در بنای یادبود نیروی دریایی روسیه در مرکز سواستوپل که مقر فرماندهی ناوگان دریای سیاه این کشور می‌باشد برگزار شد.

سرگی گورباچف، کاپیتان ذخیره این رزمناو در سخنرانی خود در این مراسم گفت: رزمناو مسکوا، حتی برای آنانکه که هرگز در آن حضور نداشته‌اند، سمبلی از قدرت و امید و احیای ناوگان دریایی در دهه۱۹۹۰بود. (رویترز ۲۶فروردین)

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز روز جمعه مراسم خاکسپاری ۳۵۰تن از قربانیان کشتار شهر بوچا با شرکت شهروندان این شهر و و بستگان کشته‌شدگان برگزار شد. پیش از برگزاری این مراسم، رئیس پلیس شهر بوچا به خبرنگاران گفت در این شهر تاکنون بیش از ۳۵۰ جسد کشف شده که بالاترین رقم کشتار تنها در یک شهر به‌شمار می‌آید. وی گفت تاکنون بیش از نهصد جسد در شهرکها و مناطق اطراف کی‌یف کشف شده است. (رویترز ۲۶فروردین)

 

ان.بی.سی روز جمعه ۲۶فروردین خبر داد زلنسکی در تماس تلفنی اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواسته است روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریست آمریکا قرار دهد. این منبع ضمن اشاره به این‌که تنها چهار کشور، از جمله رژیم ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دارند خاطرنشان کرد وزیر خارجه آمریکا نیز قبلاً چنین لیست‌گذاری در مورد روسیه را غیرمحتمل ندانسته بود. (ان.بی.سی ۲۶فروردین)

تلویزیون سی.ان.ان. آمریکا روز شنبه مصاحبه‌ویژه خود با زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را منتشر کرد. زلنسکی در این مصاحبه ضمن تأیید سخنان رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا در مورد احتمال استفاده از سلاحهای هسته‌یی در جنگ اوکراین، آماری از تلفات اوکراین و روسیه در این جنگ را ارائه کرد. زلنسکی گفت:

طبق تخمین منابع آنها از آغاز جنگ تاکنون ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سرباز اوکراینی جان خود را از دست داده و ۱۰هزار تن زخمی شده‌اند. هم‌چنین از زمان آغاز جنگ تاکنون ۱۹۸ کودک کشته شده و بیش از ۳۵۰ کودک دیگر مجروح شده‌اند. متقابلا برآورد او از تلفات روسیه ۱۹ تا ۲۰هزار نفر بود. زلنسکی در مورد تلفات غیرنظامیان آمار مشخصی نداد و گفت با توجه به قطع ارتباطات با مناطق جنوبی و شرقی کشور، از جمله خرسون، بردیانسک و ماریوپل دقیقاً نمی‌دانیم آمار کشته‌شدگان چقدر است. (سی.ان.ان ۲۷فروردین)

روز گذشته وزیر دارایی آلمان در حساب توئیتر خود ضمن تأیید گزارشات رسانه‌ها مبنی بر کمک نظامی آلمان به اوکراین نوشت: در متمم بودجه، مبلغ مربوط به کمک‌-آموزشی‌های نظامی به دو میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. این بودجه تا حد زیادی به نفع اوکراین خواهد شد و پیش از این نیز از طرف صدراعظم درخواست شده بود. (توئیتر وزیر دارایی آلمان ۲۶فرودین)

 

خانم آن هیدالگو شهردار پاریس روز جمعه وارد کی‌یف شد و با ویتالی کلیچکو شهردار پایتخت اوکراین ملاقات کرد. در این ملاقات توافقنامه‌ای به‌منظور ایجاد روابط دوستی میان کی‌یف و پاریس توسط هر دو شهردار امضا شد. (اینترفکس اوکراین ۲۷فروردین)

 

در واکنش به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر اخراج ۱۹ دیپلمات روسی به‌عنوان عناصر نامطلوب، روز جمعه روسیه ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا را از خاک خود اخراج کرد. وزارت‌خارجه روسیه با صدور بیانیه‌یی گفت دولت این کشور سفیر اتحادیه اروپا در روسیه را احضار و یادداشت اعتراض‌آمیزی را به وی ابلاغ کرده است. (رویترز: ۲۶فروردین)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32a175e8-d224-4ff7-a937-ef6eee71c3be"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات