728 x 90

جاوید رحمان و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف گسترش اعدام‌های رژیم ایران شدند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر ایران

جاوید رحمان و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف گستردگی اعدامها از سوی رژیم ایران شدند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل همراه با شماری از کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۹اردیبهشت، گستردگی اعدام‌های فزاینده اخیر از سوی رژیم ایران را محکوم کرد و خواستار توقف احکام اعدام در این کشور شدند.
کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل با اشاره به اعدام «حبیب اسیود»، «یوسف مهرداد» و «صدرالله فاضلی زارع»، اجرای این احکام را فاقد وجاهت قانونی عنوان کردند و اعلام کردند محاکمه بسیاری از این افراد در رژیم ایران فاقد ضمانت‌های دادرسی عادلانه و به دور از استانداردهای بین‌المللی دادرسی بوده است.
کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کردند به‌رغم درخواست‌های مکرر نهادهای حقوق‌بشری و جامعه بین اللمللی در اعدام «حبیب اسیود» را «نگران‌کننده» توصیف کردند و هم‌چنین اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع را به‌شدت «ناعادلانه» خواندند.
این کارشناسان تصریح کردند: «اظهارنظر، انتقاد از رهبران مذهبی، یا تفسیر آموزه‌های دینی و اصول اعتقادی بدون آن که حامی نفرت‌انگیزی، تبعیض، خصومت یا خشونت باشد، هرگز شایسته جرم‌انگاری نیست چه رسد به آن که منجر به اعدام‌های حکومتی شود».
در همین رابطه ولکر ترک، مسئول حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه ۱۹اردیبهشت اظهار داشت ایران در سال جاری به‌طور "وحشتناکی" تعداد بالایی را اعدام کرده است که به‌طور متوسط به بیش از ده نفر در هفته افزایش یافته است. حداقل ۲۰۹نفر از اول ژانویه در این کشور اعدام شده‌اند که تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.
ترک گفت: «به‌طور متوسط امسال تاکنون، هر هفته بیش از ده نفر در ایران اعدام می‌شوند و این کشور را به یکی از بالاترین مجریان اعدام در جهان تبدیل می‌کند».
وی افزود: با این سرعت، ایران به طرز نگران‌کننده‌ای در مسیر سال گذشته قرار دارد که طبق گزارشها حدود ۵۸۰نفر اعدام شدند و این سابقه را «نفرت‌انگیز خواند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2f75d4cf-767a-42d4-88c7-73451e6cde6f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات