728 x 90

جان بولتون: پایان روز های خوش رژیم ایران

جان بولتون
جان بولتون

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت:‌ با خارج شدن از توافق اتمی به رژیم ایران می‌گوئیم آن روز های خوش به پایان رسید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خروج آمریکا از برجام و این‌که چگونه قرار است رژیم ایران را راضی کنید که پای توافق جدید سخت‌تر بیاید گفت:‌

جان بولتون: فکر می‌کنم شما اول باید از نواقص خود توافق شروع کنید. این توافق مانع از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات اتمی نخواهد شد برعکس پوشی برای این رژیم برای ادامه تلاشهایش فراهم می‌کند و اگر ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست به رژیم ایران منافع اقتصادی خارق‌العاده‌ای بدون تضمین اجرایی از جانب رژیم ایران بدهد. منطق کنونی خروج از توافق این است که برخلاف منافع امنیت ملی آمریکا بوده که ما وارد آن شده بودیم و با گذشت زمان بهتر نشده بود.

جان بولتون افزود: فکر می‌کنم مواد پایانی توافق به‌روشنی خطا بود، فکر می‌کنم رژیم ایران هرگز تصمیم استراتژیک برای دست برداشتن از تسلیحات اتمی نگرفته بود و محدودیتهای مواد توافق را چک می‌کرد و در مواردی هم از آنها تجاوز کرد، برنامه موشک بالستیک آن که بدون کنترل ادامه داشت، اثبات آن بود که به‌دنبال چه می‌باشند! آنها به‌دنبال سیستم حامل تسلیحات بودند . برای همین دونالد باید تصمیم می‌گرفت که منافع امنیت ملی آمریکا در کجا قرار می‌گیرد چرا که ( منافع امنیت ملی آمریکا) در تداوم این توافق نبود.

حال پیامدهای خروج آمریکا از آن این است که تحریمهای آمریکا را قبل از اجرای برجام مجدداً اعمال خواهد کرد. فکر می‌کنم آنچه دیده‌ایم این است که وضعیت اقتصادی رژیم ایران به واقع کاملاً لرزان است و تاثیرات آن می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. فکر میکنم دونالد ترامپ به نکته مهم دیگری نیز در این جا اشاره کرد که به‌خاطر این توافق رژیم ایران توانست از بحران منطقه سوء‌استفاده کند و منافع خود را در سراسر منطقه در عراق در سوریه در لبنان در یمن پیش ببرد. بنابراین پیامدهای این‌که می‌توانست نفت ایران را بدون محدودیت در بازارهای بین‌المللی بفروشد برای آن منابعی را تأمین می‌کرد که نه فقط برای برنامه اتمی آن و نه فقط برای تأمین آن به‌عنوان بانکدار مرکزی تروریسم بین‌المللی، بلکه دشمنیهای معمول آن در سراسر منطقه را تأمین می‌کرد.

مجری پرسید آیا آمریکا قرار است شرکتهای اروپایی را که با رژیم ایران تجارت کنند را تحریم خواهد کرد؟ جان بولتون گفت:‌ فکر می‌کنم موضوع اینجا کاری است که اروپاییان می‌خواهند انجام دهند اگر آنها ببینند که در جهت منافع آنها نیست که در توافق بمانند ما باید ببینیم ایران چه خواهد کرد؟ آنها عاشق این هستند که در توافق بمانند چرا که نمانند! آنها هر چه که می‌خواستند را از دولت اوباما به‌دست می‌آوردند! اما من فکر می‌کنم که اروپایی‌ها خواهند دید که در نهایت این به نفع آنهاست که باما کنار بیایند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این‌که کشورهای اروپایی می‌خواهند در توافق بمانند گفت:‌ ممکن است بخشاً هم تلاش کنند که این کار را انجام دهند زیرا فکر می‌کنم به‌خاطر پیگیری مستمر پرزیدنت ترامپ در مخالفت او با توافق زمانی که کاندید بود و زمانی که به‌عنوان پرزیدنت انتخاب شد، بسیاری از افراد از جمله وزیر خارجه پیشین جان کری فکر میکرد ما هرگز از توافق در نخواهیم آمد! من نمی‌دانم چطور توضیح دهم که افراد چطور متوجه آنچه که پرزیدنت می‌گفت نمی‌شدند! لذا در این لحظه فکر می‌کنم برخی در اروپا هستند که وقتی که ما خارج شدیم بسیار متعجب شدند و زمانی که تحریمهای شدید را مجدداً برقرار کردیم بواقع تعجب کردند. فکر می‌کنم کم کم متوجه می‌شوند. رئیس‌جمهور کاملاً روشن ساخت که او می‌خواهد به تهدیدات بزرگتری که توسط رژیم ایران در سراسر منطقه اعمال می‌شود بپردازد. این چیزی بود که او با امانوئل ماکرون صحبت کرد، چیزی بود که با صدر اعظم آلمان صحبت کرد و با نخست‌وزیر ترزا می صحبت کرد، نه فقط درباره تهدید اتمی رژیم ایران بلکه در مورد تهدیدات آینده آن و برنامه موشک بالستیکی آن و بی‌ثباتی که رژیم ایران در سراسر منطقه ایجاد می‌کند.

جان بولتون در پاسخ به این سؤال که آمریکا کشورهای اروپایی را که با رژیم ایران هم‌چنان تجارت کنند را تحریم کند یا خیر؟ گفت:‌ فکر می‌کنم من جواب سؤال را دادم جواب این است که احتمال آن هست و بستگی به‌عملکرد دولتهای دیگر دارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره دیدگاهش درباره تغییر رژیم گفت:‌ ببینید بگذارید یک موضع عمومی در مورد اظهاراتی که در شبکه‌های تلویزیونی رقیب شما داشتم را روشن کنم من طی این سالیان مطالب بسیار گفته و نوشته‌ام زمانی که یک فرد کاملاً آزاد بودم و قطعاً هم پای حرفهایی که آنزمان گفتم هستم ولی آنها نظرات مربوط به آنزمان است، شرایطی که من اکنون در آن قرار دارم من مشاور امنیت ملی پرزیدنت هستم و نه این‌که تصمیم‌گیرنده امنیت ملی باشم! اوست که تصمیمها را می‌گیرد و مشورتی هم که من به او می‌دهم بین ماست.

وی افزود: ولی من قرار نیست که گمانه زنی کنم که آن گامها چه می‌تواند باشد.

پرزیدنت سیاست‌های بسیار روشنی اکنون هم در رابطه با کره شمالی و هم رژیم ایران دارد آنها سیاست‌هایی هستند که دنبال می‌کنیم.

جان بولتون در پاسخ به این سؤال که رژیم ایران ممکن است برخورد تهاجمی خود را تهاجمی‌تر برخورد کنند؟ گفت:‌ فکر می‌کنم آنها تا همین جا به اندازه کافی تحت این توافق مهاجم بوده‌اند! این بخشی از مشکل است. اگر شما به دستاوردهای رژیم ایران در مواضع استراتژیک آن در عراق در سوریه در لبنان و هلالی که برای کنترل آن به‌دنبال ساختن آن با نیروهای متعارف از ایران تا مدیترانه می‌باشند نگاه کنید و اگر به آنچه در یمن انجام می‌دهند نگاه کنید! به کمک‌هایی که به شبه‌نظامیان حوثی در کسب موضع و کنترل آنجا آنهم در پشت خطوط عربستان سعودی و سایر کشورهای تولیدکننده نفت می‌کند و آنها از توافق اتمی برای درگیری ذهنی استفاده می‌کنند تا که به گسترش و تهدید و سلطه‌گری در سراسر خاورمیانه ادامه دهند. فکر می‌کنم خارج شدن از توافق به رژیم ایران می‌گوید: از دید آمریکا آن روز های خوش به پایان رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8be9d41-6126-4984-93e5-ffb02a236daa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات