728 x 90

تصویب شصت‌ونهمین قطعنامه ملل متحد در کمیته سوم مجمع عمومی، محکومیت رژیم به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مردم در قیام ایران

کمیته سوم مجمع عمومی -۲۵آبان ۱۴۰۱
کمیته سوم مجمع عمومی -۲۵آبان ۱۴۰۱

تصویب شصت‌ونهمین قطعنامه ملل متحد در کمیته سوم مجمع عمومی

محکومیت رژیم به‌خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب مردم در قیام ایران

رژیم ایران باید سرکوب قهرآمیز تظاهر کنندگان را متوقف کند

عاملان این سرکوب باید مورد حسابرسی قرار بگیرد

تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در مورد قربانیان باید صورت بگیرد

کلیه دستگیر شدگان باید آزاد شوند

 

قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد که توسط کانادا و حمایت بیش از ۴۰کشور آمریکایی، اروپایی و آسیایی ارائه شده بود با ۷۹رأی مثبت به تصویب رسید.

این قطعنامه نسبت به افزایش شدید و هشداردهنده مجازات اعدام توسط رژیم ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی، از جمله اعدام بر مبنای اعترافات اجباری ابراز نگرانی جدی می‌کند و خواستار لغو مجازات اعدام است.

قطعنامه هم‌چنین از رژیم ایران هم‌چنین خواستار توقف شکنجه یا سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، است.

قطعنامه ارائه شده کمیته سوم مجمع عمومی در ماده ۱۵ خود به قیام سراسری مردم ایران می‌پردازد و از قانون سرکوبگرانه حجاب و اجرای خشونت‌آمیز آن توسط گشت ارشاد ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید:

این قانون حقوق‌بشر زنان و دختران از جمله حق آزادی بیان و عقیده را تضعیف می‌کند.

رژیم ایران باید استفاده بیش از حد از نیروی قهری که شامل نیروی مرگبار و اعمال هر سیاستی که مغایر باحقوق بشر زنان و دختران است و نیز استفاده از نیروی قهری و نیروی کشنده را که منجر به مرگ می‌شود در رابطه با تظاهرات کنندگان که شامل زنان و کودکان است متوقف کند. به مانند نمونه پس از دستگیری خودسرانه مهسا امینی که در پی آن منجر به مرگ او در بازداشت شد و نیز بر اهمیت تحقیقات دقیق، کامل، مستقل و بیطرفانه و شفاف در خصوص چنین نمونه‌هایی تأکید می‌کند تا کسانی که مسئول آن بودند را مورد حسابرسی قرار بگیرند.

در ادامه قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی آمده است: افراد بازداشت شده به‌خاطر اجرای حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی خود، از جمله آنهایی که تنها به‌دلیل شرکت در تظاهرات نوامبر ۲۰۱۹، ژانویه ۲۰۲۰، نوامبر ۲۰۲۱، مه ۲۰۲۲ و سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۲ بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

(سایت سازمان ملل متحد-۲۵آبان)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e778af3-281c-408f-8b6e-3c14d09f32ce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات