728 x 90

ترس رژیم ایران از احاله پرونده اتمی به شورای امنیت

سایت اتمی اراک
سایت اتمی اراک

خامنه‌ای، از مذاکره با آمریکا به‌روشنی قطع امید کرد و اعلام کرد نظامش مذاکره و تعامل با آمریکا را رد می‌کند. او همان مسیری که خودش ۶سال پیش شروع کرده بود را در بن‌بست می‌بیند و می‌گوید رژیمش دیگر هیچ مذاکره و تعاملی با آمریکا نمی‌تواند داشته باشد.

خامنه‌ای به صراحت خطاب به سرکردگان رژیم گفت حتی به کشورهای اروپایی نیز نمی‌تواند اعتماد داشته باشد، اما درعین‌حال کارگزارانش را به وین فرستاد تا با کشورهای امضا کننده توافق اتمی مذاکره کنند.

یورونیوز ۶خرداد ۹۷در این رابطه گزارش داد: مذاکرات هسته‌یی ایران و کشورهای اروپایی وارد دور تازه‌یی شده است. بعد از گفتگوهای فشرده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم ایران با همتایان اروپایی خود در بروکسل، اکنون مذاکرات کارشناسی در وین آغاز شد. گفتگوهایی که این‌بار برخلاف مذاکرات ۲۰۱۵قرار نیست طولانی و کش‌دار باشد.

 

نگرانی جواد ظریف از ارجاع مجدد پرونده اتمی به شورای امنیت

سران کشورهای امضا کننده توافق اتمی روز جمعه چهارم خرداد ۹۷در وین نشست برگزار کردند تا بازتابهای لغو برجام توسط آمریکا را بررسی کنند. ظریف وزیر خارجه رژیم ایران نسبت به احاله این پرونده به شورای امنیت ابراز نگرانی کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا با ابراز ترس نسبت به این اقدام آمریکا گفت هیچ توجیهی برای احاله پرونده اتمی به شورای امنیت وجود ندارد ولی این امری ممکن است.

ظریف در این مصاحبه گفت آمریکا بعد از لغو برجام نتوانسته در شورای امنیت کاری انجام دهد تا پرونده اتمی به آن احاله داده شود و این به‌خاطر اعضای دیگری در شورای امنیت است که با توافق اتمی موافق هستند.

در همین رابطه در نشست روز جمعه کشورهای امضا کننده توافق اتمی و یوکیا آمانو رئیس آژانس انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش هیچ پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای بدون حضور نماینده آمریکا وجود نداشت.

از طرفی هلگا اشمید معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اشاره به آخرین گزارش آژانس انرژی اتمی و نیاز شدید رژیم ایران به زنده نگاه داشتن برجام گفت: «رژیم ایران بر التزام به توافق اتمی تأکید کرده است». او در حساب توئیترش نوشت "یوکیا آمانو رئیس آژانس انرژی اتمی در نشست روز جمعه وین حضور داشت".

مقامهای اروپایی شامل انگلستان، فرانسه و آلمان به همراه کشورهای چین و روسیه تلاش می‌کنند تا با نجات توافق اتمی و دور زدن تحریمهای آمریکا پس از لغو برجام، استراتژی جدیدی را برای ادامه تجارت با رژیم ایران و حفظ منافع خود پیدا کنند. این در حالی است که ۱۰روز بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ به لغو برجام شرکتهای بزرگ اروپایی به‌صورت جمعی از همکاری با رژیم ایران منصرف شده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/793a5269-5346-4c2f-9d04-6b2246c11143"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات