728 x 90

تحریم ایران، کره جنوبی بارگیری نفت ایران را متوقف کرد

پالایشگاههای کره جنوبی خرید نفت از رژیم ایران را متوقف کردند
پالایشگاههای کره جنوبی خرید نفت از رژیم ایران را متوقف کردند

خبرگزاری رویتر ۱۵تیر۹۷در رابطه با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم ایران از قول منابع آشنا به امور نفت گزارش کرد، ۳تن از کارشناسان امور نفتی گفته‌اند که کره جنوبی برای اولین بار از اوت ۲۰۱۲تا کنون در ماه جاری میلادی هیچ نفت خام و میعانات گازی از ایران بارگیری نخواهد کرد، این همزمان است با درخواست و فشار آمریکا برای قطع تمامی واردات نفت از ایران.

یکی از کارشناسان معاملات نفتی آسیای شمالی که با ترتیبات صادرات نفت ایران آشنا است گفت « دولت کره جنوبی برای قطع واردات نفت از ایران فشار آورده است و بارگیری نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئیه صفر خواهد بود».

دو کارشناس دیگر اظهارنظر کردند که کره جنوبی با در نظر گرفتن تحریمهای ایالات متحده علیه ایران مطمئن نیست که آمریکا برای خرید نفت این کشور از ایران استثنا قائل شود لذا بارگیری نفت خام و میعانات گازی از ایران را منتفی کرده است.

رویترز نوشت کره جنوبی طی ۶سال گذشته برای اولین بار تحت فشار تحریمهای آمریکا، هیچ نفتی از ایران بارگیری نخواهد کرد.

آیا آمریکا به کره جنوبی و ژاپن مجوز معافیت از تحریم خواهد داد

آیا آمریکا به کره جنوبی و ژاپن مجوز معافیت از تحریم خواهد داد

 

قطع خرید نفت ایران ادامه می‌یابد

خبرگزاری حکومتی تسنیم نوشت: اما به‌گفته یک منبع آسیایی مشتریان ژاپنی، فعلاً خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند، و چند مشتری ژاپنی در حال بررسی خرید نفت از ایران برای بارگیری در ماه سپتامبر هستند.

قطع خرید نفت توسط کره جنوبی به‌عنوان سومین خریدار اصلی نفت ایران در آسیا، در حالی صورت می‌گیرد که هنوز مذاکراتش با آمریکا برای معاف شدن از تحریم نفتی ایران ادامه دارد. و مشخص نیست سئول بتواند از آمریکا بابت ادامه تجارت با ایران معافیتی دریافت نماید.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از کارشناسان نفتی نوشت، انتظار می‌رود توقف خرید نفت از رژیم ایران در ماه‌های بعد هم ادامه یابد مگر این‌که دولت کره جنوبی بتواند موافقت دولت آمریکا با معافیت از تحریم‌های آمریکا را به دست آورد.

مقامات نفتی سئول رسماًً برای قطع واردات نفت از ایران دلیل مشخصی اعلام نکرده‌اند اما ایالات متحده مشخص کرده است که تحریم نفتی رژیم ایران از ماه نوامبر سال جاری میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد.

تحریم بانکی و مالی - تشدید ناکارآمدی و فساد رژیم در انتقال عواید ناشی از صادرات

تحریم بانکی و مالی - تشدید ناکارآمدی و فساد رژیم در انتقال عواید ناشی از صادرات

 

سرنوشت خریداران عمده نفت ایران

کره جنوبی، ژاپن، هند و چین خریداران عمده نفت خام از رژیم ایران هستند.

در دور قبلی تحریم‌های نفتی ایران (قبل از توافق برجام در سال ۲۰۱۵)، آمریکا برای برخی کشورها به‌صورت موردی مجوز معافیت از تحریم برای خرید نفت از ایران صادر می‌کرد اما مقامات آمریکایی در حال حاضر تأکید دارند که هدف از تحریم‌های جاری، به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است.

در اردیبهشت ماه سال جاری رئیس‌جمهوری آمریکا، با استناد به ناکافی بودن توافق اتمی (برجام) و برنامه موشکی و دخالت در امور کشورهای دیگر و همچنین نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران، از این توافق خارج شد و از سرگیری تحریم‌ ایران را اعلام کرد. بنا بر این تصمیم که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شد، بخش اول تحریم‌ها در ماه اوت (مرداد) و بقیه، شامل تحریم نفتی، از ماه نوامبر (آبان) به اجرا درخواهد آمد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند، یکی از نتایج بلندمدت هرنوع تحریمی، تضعیف موقعیت یا حتی از دست رفتن بازار خارجی کشور تحت تحریم است. برای مثال در دوره تحریم قبلی رژیم ایران، شرکتهای نفتی کره جنوبی که به نفت خاورمیانه متکی بودند، به منابعی در آفریقا و آمریکا روی آوردند. لذا اکنون، یافتن جایگزین برای نفت ایران آسان‌تر خواهد بود. همچنین بنا بر گزارشات رسیده، با نزدیک شدن زمان تحریم نفتی، از افزایش قابل‌توجه خرید نفتی کره جنوبی از قزاقستان افزایش قابل‌توجه داشته است.

برخی کارشناسان نفتی گفته‌اند که در صورت مخالفت آمریکا با اعطای معافیت، احتمال دارد پالایشگاههای ژاپنی نیز از اول ماه اکتبر خرید از ایران را متوقف کنند.

چین و هند از دیگر خریداران عمده نفت ایران در آسیا هستند. چین که وارد کننده عمده نفت از ایران است، در دور قبلی تحریم‌ها توانسته بود خرید نفتی خود از رژیم ایران را در حد قابل توجهی حفظ کند اما رژیم ایران در دریافت عواید آن با مشکلات عمده مواجه بود.

کشورهای اروپایی عضو برجام بر حفظ این توافق تأکید داشته‌اند اما واردات نفتی اروپا از ایران قابل‌توجه نیست به‌علاوه، شرکتهای عمده اروپایی روابط تجاری و مالی نزدیکی با آمریکا دارند و مایل نیستند این روابط را با حفظ ارتباط با ایران، به مخاطره اندازند.

پیامدهای شروع تحریم نفتی رژیم ایران

در کنار محدودیت خرید نفت، تحریم‌های آمریکا شامل مبادلات مالی و بانکی با رژیم ایران نیز می‌شود و به این ترتیب، انتقال عواید حاصل از صادرات نفتی به ایران با مشکل مواجه خواهد بود، خصوصاً که مؤسسات مالی بزرگ ارتباط تنگاتنگی با آمریکا دارند و در برابر واکنش آمریکا آسیب‌پذیری اند.

در دور قبلی تحریم، رژیم ایران برای مقابله با تحریم مالی وارد مبادله پایاپای با برخی شرکای خارجی شد. همچنین از طریق برخی نهادها و اشخاص اقدام به مبادلات مخفیانه برای شکست تحریم کردند. که نه تنها با ضرر و زیان قابل توجهی همراه بود بلکه به فساد در رژیم ایران ابعاد بیشتری داد که بعداً چند مورد از آنها علنی شد.

در حال حاضر، کشورهای اروپایی بر تلاش خود برای ادامه ارتباط تجاری و مالی با ایران تأکید دارند و حتی اقداماتی را هم برای حفاظت از شرکتهای اروپایی در برابر خسارت ناشی از برقراری ارتباط با ایران در نظر گرفته‌اند. با اینهمه، محدود بودن نفوذ دولتهای غربی بر فعالیت و تصمیم‌گیری مؤسسات تجاری و مالی خصوصی و ارتباط قابل‌توجه این مؤسسات با آمریکا مانعی جدی در برابر کارآیی این اقدامات ایجاد می‌کند.

به گفته برخی کارشناسان، می‌توان انتظار داشت برخی از شرکتهای کوچک و متوسط اقدام به برقراری و فعالیت تجاری با رژیم ایران کنند. این تحول در عین‌حال با نگرانی و تردید در مورد کارآیی و سلامت معاملات خارجی با رژیم ایران از این طریق همراه است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9cee0b2-f25c-4801-9305-f682666af047"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات