728 x 90

بیانیه مطبوعاتی وزیر خارجه آلمان بائربوک در مورد وضعیت در ایران

وزیر خارجه آلمان آنالنا بائربوک
وزیر خارجه آلمان آنالنا بائربوک

سایت وزارت‌خارجه آلمان روز چهارشنبه ۴آبان بیانیه مطبوعاتی وزیر خارجه آلمان آنالنا بائربوک در مورد وضعیت در ایران را منتشر کرد:

روز به روز وضعیت حقوق‌بشر در ایران بدتر می‌شود، نیروهای امنیتی با خشونت بیشتر زنان و مردانی را که در خیابان‌ها چیزی به غیر از حقوق‌بشر جهان‌شمول خود را مطالبه نمی‌کنند، سرکوب می‌کنند. بنا‌به‌ گفته‌ها بیش از ۱۳۰۰۰نفر دستگیر و بیش از ۲۵۰نفر با شلیک گلوله یا ضرب‌وشتم کشته شده‌اند. سرکوب سیستماتیک زنان و اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی در ایران چیز جدیدی نیست، اما در این لحظه به‌شدت بی‌سابقه جدیدی رسیده است. وضعیت ایران نیز برای اتباع آلمانی خطرناکتر می‌شود.

با دولتی که با شهروندان خود با چنین رفتار غیرانسانی رفتار می‌کند، نمی‌توان هیچ «روش جاری مانند همیشه» در روابط دوجانبه با آن داشت. تحریم‌های حقوق‌بشری که به همراه شرکای اروپایی‌مان اجرا کردیم اولین گام بود. الآن با اقدامات بیشتر در مجموع در چهار حوزه، روابط دوجانبه مان را با شرایط فعلی تنظیم می‌کنیم.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد، در گام اول بسته بعدی تحریمهای حقوق‌بشر اتحادیه اروپا، که در حال حاضر در حال آماده‌سازی آن هستیم، اعلام خواهد شد. تحریم‌هایی علیه سایر افراد مسئول نقض حقوق‌بشر اعمال خواهد شد. همزمان در حال بررسی شرایط قانونی لیست‌گذاری اعضای خانواده آنها هستیم. اگر‌چه تحریم‌ها اصولاً به دلایل خوبی در سطح اتحادیه اروپا اعمال می‌شوند تا تأثیر کامل خود را داشته باشند، ما همه احتمالات را برای اقدام ملی به‌عنوان یک اقدام ویژه بررسی کرده‌ایم. به‌عنوان مثال، در آینده، ویزای ملی فقط برای دارندگان گذرنامه‌های خدماتی و دیپلماتیک در حدی صادر می‌شود که کاملاً ضروری باشد. هم‌چنین قرار است محدودیت‌های ملی افزوده برای اعضای سازمانهای ایرانی که در فهرست اتحادیه اروپا قرار دارند، اعمال شود.

ثانیا، خشونت و سرکوب وحشیانه توسط مسئولان نباید بدون عواقب باقی بماند. حقوق‌بشر جهان‌شمول است و کسانی که آن را نادیده می‌گیرند باید انتظار داشته باشند دیر یا زود به‌دلیل این نقض به دست عدالت سپرده شوند. بنابراین ما باید اطمینان حاصل کنیم که وضعیت ایران هم‌چنان در دستور کار بین‌المللی قرار دارد و بتوان مدارک و شواهد جمع‌آوری و مستند کرد. این در واقع وظیفه نهادهای بین‌المللی مسئول مانند شورای حقوق‌بشر سازمان ملل است که اخیراً بارها در مورد مسائل مهم از کار آنها ممانعت شده است. به همین دلیل است که ما رویکردی دو وجهی را دنبال می‌کنیم: حمایت از نشست ویژه شورای حقوق‌بشر در ژنو، کار بر روی قطعنامه‌ای قوی در مجمع عمومی و حمایت از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران. با این حال، تا زمانی که مکانیسم سازمان ملل ایجاد نشود، ما هم‌چنین می‌خواهیم از سازمانهای غیردولتی در مستندسازی و جمع‌آوری شواهد جنایات حقوق‌بشری حمایت کنیم.

سوم، جامعه مدنی ایران که هر روز معیارهای جدیدی را برای تعریف شجاعت تعیین می‌کند، به حمایت ما نیاز دارد. حتی اگر در حال حاضر به سختی می‌توان از پروژه‌های حقوق‌بشر در ایران حمایت کرد، مهم است که همبستگی ما با معترضان در خیابانهای ایران احساس شود. بنابراین ما درخواستی را در کشورهای همسایه ایران برای پروژه‌های حقوق‌بشر با جامعه ایرانی تبعیدی راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌چنین با دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل به‌دنبال فرصتهایی برای کمک به بهبود وضعیت حقوق‌بشر هستیم. ما مکانهایی را در برنامه‌های حفاظتی ویژه برای افرادی فراهم می‌کنیم که به‌ویژه از ناحیه فرهنگ، علم، رسانه و جامعه مدنی در معرض خطر هستند.

چهارم، ما هم‌چنین تماسهای دوجانبه را جمع‌بندی می‌کنیم. ارتباطات تجاری در حال حاضر توسط رژیم تحریمهای قبلی به‌شدت محدود شده است. چند هفته گذشته به‌طور فشرده‌ای برای بررسی دقیقی در مورد ابزارهایی که هنوز در حوزه تجارت و امور مالی وجود دارد، هم‌چنین نظر به روابط تجاری که بانکهای ایرانی هنوز دارند، استفاده شده است. در جایی که هنوز فرمت‌های گفتگوی دوجانبه وجود دارد، به‌عنوان مثال در بخش‌های اقتصادی و انرژی، ما آنها را تعلیق می‌کنیم. همین امر در مورد واسطه‌های فرهنگی آلمانی و معلمان شاغل در ایران نیز صدق می‌کند، که ما حضورشان را به میزان قابل توجهی کاهش خواهیم داد، که به‌دلیل پیشگیری نیز می‌باشد.

در این مرحله، ما هم‌چنین به حفاظت از اتباع آلمانی‌مان و امنیت همه افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند توجه ویژه‌یی داریم و در صورت لزوم اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۴ آبان آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌یی گفت: آلمان در حال تشدید محدودیت‌های ورود [مقامات رژیم] ایران در واکنش به وضعیت حقوق‌بشر در این کشور، فراتر از بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا است، که از پیش اعلام شده است.

بر اساس این بیانیه، در آینده، روادید ملی برای دارندگان گذرنامه‌های خدماتی و دیپلماتیک تنها زمانی که مطلقاً ضروری است، صادر خواهد شد و محدودیتهای بیشتری برای ورود اعضای سازمانهای ایرانی که به وسیله اتحادیه اروپا لیست‌گذاری شده‌اند، اعمال خواهد شد.

بربوک در بیانیه گفت: در روابط دوجانبه با دولتی که با شهروندان خودش با چنین اهانتی به حقوق‌بشر رفتار می‌کند، هیچ‌گونه «تعامل مانند روش جاری گذشته» نمی‌تواند وجود داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33e828de-4f74-4395-921a-d1d388c20843"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات