728 x 90

بیانیه بیش از ۴۰کشور علیه سیاست‌های زن‌ستیزانه رژیم ایران

شورای حقوق‌بشر ملل متحد
شورای حقوق‌بشر ملل متحد

در جلسه شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو، بیش از ۴۰کشور بیانیه‌یی علیه اقدامات زن‌ستیزانه رژیم آخوندی منتشر کردند.

در این بیانیه مشترک که به ابتکار کانادا تهیه شده آمده است: همراه با کمیساریای عالی و هیأت حقیقت‌یاب، همگی در کنار زنان و دختران ایران هستیم و نگرانی جدی خود را از تصویب لایحه عفاف و حجاب در ایران ابراز می‌کنیم.

بیانیه بیش از ۴۰کشور با یادآوری اعلامیه جهانی حقوق‌بشر تأکید می‌کند: حقوق زنان و دختران بخشی جدایی ناپذیر و غیرقابل انکار از حقوق‌بشر جهانی است و خواستار از بین رفتن همه اشکال تبعیض علیه زنان، چه پنهان و چه آشکار است».

در بیانیه مذکور هم‌چنین گفته شده: «لایحه حجاب به میزان قابل توجهی مجازات زنان و دخترانی را که از قانون ظالمانه پوشش اجباری پیروی نمی‌کنند، تشدید می‌کند. این لایحه هم‌چنین با اعمال ممنوعیت سفر، محرومیت از تحصیل، دسترسی به امکانات بهداشتی و سایر خدمات عمومی و با اجباری کردن آن برای فعالان خصوصی، از جمله صاحبان مشاغل، به‌دنبال وادار کردن زنان مخالف حجاب اجباری به یک محاصره اجتماعی و اقتصادی بی‌سابقه است».

کشورهای امضاکننده بیانیه تاکید کردند: «ما هم‌چنین از گزارشهای مربوط به استفاده از هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره دیجیتال برای نظارت، دستگیری و مجازات زنان به‌شدت نگران هستیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6897db7-a2dd-495e-951e-c3025890511f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات