728 x 90

بحرانها و وحشت سردمداران

سخن روز
سخن روز

آخوند روحانی شنبه ۲۲آذر در رابطه با وضعیت جامعه مدعی شد «امروز در یک شرایط خوبی هستیم»؛ از سوی دیگر آخوند علم‌الهدی، نمایندهٔ خامنه‌ای در مشهد، روز قبل از «پریشانی‌ها، غم‌ها، مصیبت‌ها، نداشتن‌ها و مضیقه‌های معیشتی» مردم گفته بود و «فشار سرسخت معیشتی که اقشار آسیب‌پذیر را با دهها مشکل در زندگی روبه‌رو کرده است» (۲۱ آذر).

واقعیت این است که به‌طور مشخص طی هفته گذشته مردم ایران فشار گرانی و سیل و کرونا را با تمام وجود حس کرده‌اند. واقعیتی که آن‌قدر عیان و البته «خطرناک» شده، که این روزها زنگهای هشدار و خطر را از هر گوشهٔ نظام آخوندی به صدا در آورده است.

گرانی‌های «ساعت افزون»

آخوند علم‌الهدی در ادامهٔ اعترافاتش از «جریان گرانی سرسام‌آور نه روزافزون، بلکه ساعت افزون» صحبت می‌کند و از افزایش «۳۱۴ درصدی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم» می‌گوید که «اقشار مختلف را مستأصل کرده» است (۲۱ آذر)؛ روزنامهٔ حکومتی مردم‌سالاری هم می‌نویسد: «سبد معیشت مردم در آبان به ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است. در حالی که دست‌مزدها یک‌سوم این هم نیست» (۲۲ آذر)؛ روزنامهٔ سیاست روز هم اعتراف می‌کند: «گرانی از سالی یکبار به روزانه تغییر وضعیت داده است. روزبه‌روز سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و هر روز عرصهٔ زندگی بر مردم در حال تنگ‌تر شدن است» (۲۲ آذر)؛ سایت اعتماد هم با نگرانی می‌گوید: «گرانی و بیکاری مردم را کلافه کرده» و از ضرورت «تزریق آرامش به جامعه» صحبت می‌کند (۲۲ آذر)؛ و کیهان هم می‌گوید: «تورم و گرانی‌های کمرشکن گریبان مردم را گرفته است» (۲۲ آذر).

در این میان برخی هم مقداری پرده از علت این وضعیت کنار زده و اعتراف می‌کنند: «دولت دست در جیب اقشار متوسط و ضعیف کرده و به‌طور گسترده در حال توزیع رانت ارزی در بودجه است» (رسالت-۲۲ آذر)؛ و «این گرانی‌ها معلول مدیریت اشرافی است و مدیریت رانتی است» (آخوند علم‌الهدی-۲۱ آذر).

سیل و نظامی که «زندگی مردم را به زیر آب هدایت می‌کند»

در چنین شرایطی وقوع سیل در چندین استان کشور نیز مردم را با فاجعه‌یی دیگر روبه‌رو کرده است. تا جایی که «شرایط آن‌قدر وخیم است که مردم تا زانو در آب هستند» (سایت حکومتی رویداد ۲۴- آذر۹۹). البته هر چند مقامات نظام تلاش می‌کنند این فاجعه را ناشی از یک رخداد طبیعی جلوه دهند، اما یوسفی، عضو مجلس ارتجاع مجبور به‌اعتراف می‌شود که «مردم خوزستان همیشه گرفتار بحران هستند. در تابستان گرفتار ریزگردها و تأمین آب شرب هستند، در زمستان نیز گرفتار سیل هستند» (۲۱ آذر)؛ یوسفی به غارتگری مقامات رژیم در همین شرایط هم اعتراف می‌کند که: «قیمت لوازم خانگی چند ده میلیون افزایش یافته؛ در این وضعیت به جای این‌که به مردم برای تأمین لوازم زندگی کمک کنیم، با سومدیریت، همهٔ ابزار زندگی‌شان را به زیر آب هدایت می‌کنیم».

این عضو مجلس ارتجاع به بالا کشیدن وام بانک جهانی توسط مقامات رژیم هم اعتراف می‌کند که «در سالهای ۸۴ و ۸۵ بالغ بر ۱۴۹میلیون دلار وام بانک جهانی به فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرد. اما معلوم نشد این اعتبار کجا رفت!» (یوسفی-۲۱ آذر).

در این میان جنگ گرگها هم باعث شده، گوشه‌هایی از فساد و دزدی‌های نجومی مقامات رژیم که عامل سیل و ویرانی است هم افشا شود. روزنامهٔ حکومتی وطن امروز۲۲آذر می‌نویسد: «استاندار پیشین خوزستان با بودجهٔ (اختصاص یافته) میلیاردها تومان روی رودخانه رستوران ساخت. اگر برای لایروبی کارون اعتبار نیست، پس چرا برای این کارها اعتبار هست؟» و سایت حکومتی رویداد۲۴آذر۹۹ اعتراف می‌کند که «استان خوزستان برای تعمیر و بازسازی زیرساختهای خود در سال گذشته بالاترین بودجه را تصاحب کرد، اما این بودجه در جایی به‌جز نیازهای مردم هزینه شد»

کرونا و مردمی که «برایشان تاب تحملی باقی نمانده»

فاجعهٔ کرونا و سیاست‌های ضدبشری حکومت آخوندی، از جمله فرستادن مردم به سر کار و قتلگاه، عدم تأمین هزینه‌های قرنطینه و به‌ویژه نبود هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای تهیه واکسن از شرکتهای معتبر، جامعهٔ ایران را هر چه ملتهب‌تر کرده است.

روزنامهٔ حکومتی همدلی ۲۲آذر طی گزارش تکان‌دهنده‌ای اعتراف می‌کند: «طی هفته‌یی اخیر تعداد زیادی از افراد مبتلا به کووید، قرنطینهٔ خودشان را ترک کرده و به اجبار برای امرار معاش و کسب روزی به سطح خیابان‌ها آمدند»؛ این روزنامه برآورد می‌کند که با این وضعیت «تا دو سال آینده هم درگیر این بیماری خواهیم بود!».

از طرف دیگر در حالی که آخوند روحانی به‌تازگی طی اظهاراتی مبهم و مغشوش، از تأمین واکسن تا تیرماه۱۴۰۰ خبر داد، محبوب‌فر از کارشناسان و کارگزاران حکومتی در کمیتهٴ کرونا، با زدن زیرآب این ادعای روحانی می‌گوید: «وقتی مردم می‌بینند حتی در کشورهای عراق و افغانستان به‌دلیل استفاده از واکسن شرکتهای معتبر، کرونا فروکش کرده، نسبت به وضعیت در ایران معترض خواهند شد» (۲۲ آذر)؛ این کارگزار حکومتی آنگاه هشدار می‌دهد: «برای مردم زیر فشار مشکلات قرنطینه و اقتصادی، تاب تحملی باقی نمانده. وقتی کشورهای همسایه واکسیناسیون انجام دهند و ما هنوز منتظر باشیم، تاب‌آوری اجتماعی به پایان می‌رسد».

نقطه تلاقی همه بحرانها

آری، در سایهٔ غارت‌های نجومی و سازمان‌یافته و نهادینهٔ رژیم آ‌خوندی، سه بحران اجتماعی گرانی، سیل و کرونا در هم ضرب شده و هر چه بیشتر استخوانهای مردم را خرد می‌کند. اما نقطه تلاقی همه بحرانها هم‌چنان که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی اعتراف می‌کنند فوران خشم فرو خوردهٔ دهها میلیون مردم گرسنه و استثمار شده‌ایست که هر لحظه ممکن است قیامی فراتر از آبان۹۸ را رقم بزنند.

سایت حکومتی رویداد ۲۴ می‌نویسد: «مردم آن‌قدر عصبانی هستند که مسئولان را بی‌غیرت خطاب می‌کنند». سالاری از مهره‌های حکومتی می‌گوید: «نارضایتی‌های خطرناک تاب‌آوری اجتماعی را به‌شدت تنزل داده» و محبوب‌فر هم روز ۲۲آذر تأکید کرد که به به‌زودی با «پایان تاب‌آوری اجتماعی» شاهد سیل «اعتراضاتی خواهیم بود که به کف خیابان سر باز می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59643713-724d-486c-83ac-b3b40bd5044d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات