728 x 90

بازار بورس؛ ورشکستگی یا سیاه‌نمایی؟

سقوط بورس
سقوط بورس

وضعیت بازار بورس یکی از شاخصهای اقتصاد غارت شده ایران توسط حاکمیت آخوندی است که روزبه‌روز به فروپاشی کامل نزدیک می‌شود.

پیش از این آخوند حسن روحانی با هیاهو صحبت از گشایش اقتصادی کرد و او و دولتش به رشد بادکنکی دامن زدند.

در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار بورس روحانی گفت «مردم بدانند سکه جای سرمایه‌گذاری نیست دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری هست خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است» (تلویزیون شبکه خبر ۲۲مرداد۹۹).

در آن زمان روحانی مدعی بود که می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری مطمئن ایجاد کند و جای آن هم بازار سرمایه است.

اما اکنون که به‌صورت روزانه شاخص بورس در حال فروریزی است، و بعد از فرو نشستن گرد و خاک تبلیغ در زمینه بازار سرمایه، پوشالی بودن گشایش اقتصادی مورد ادعای روحانی، بادکنکی بودن رشد این بازار کاملاً مشخص شد.

طی دو هفته اخیر شاخص سهام در بازار سرمایه به‌طور مستمر در حال ریزش است، طوری که تنها در یک روز بیش از ۶۰درصد از نمادهای فعالی بورس با افت قیمت مواجه شد و تنها در یک روز ۱۶۰۰میلیارد تومان سهام از بازار خارج شد.

در زمینه ریزش شاخص بورس روزنامه حمایت۱۸ دی نوشت: «روز گذشته شاخص بورس با افت ۳۹هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد سقوط کرد».

سایت تجارت نیوز۱۷دی۹۹ نیز در این رابطه نوشت «شاخص شاخص کل بیش از ۲.۵ درصد ریزش کرد و به یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد رسیده و این روند کاهشی تا روز شنبه هم ادامه یابد».

به‌نوشته سایت خبر فوری ۱۷دی۹۹ بورس با ریزش ۲۸هزار واحدی تا ساعت ۳۰: ۹صبح به عدد ۱میلیون و ۳۲۱هزار واحد رسید.

تلگرام آخرین خبر۱۶دی۹۹ نوشت ریزش ۲۴هزار واحدی شاخص بورس شاخص کل بورس با ریزش ۲۴هزار واحدی در پایان معاملات روز به عدد یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد رسید.

روزنامه همشهری ۱۴دی۹۹ با عنوان «بورس سراسر قرمز پوش شد» نوشت: «بورس تهران امروز شنبه ۱۳دیماه را ریزشی آغاز کرد و شاخص کل در پایان معاملات با ۴۳هزار و ۶۸۵ واحد افت بر پله یک میلیون و ۳۵۴هزار واحد ایستاد.

 

در معاملات امروز بازار سرمایه تا ساعت ۱۲ و ۳۰دقیقه شاخص کل با ۴۳هزار و ۶۸۵ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۳۵۴هزار واحد را روی نماگر اصلی بازار به ثبت رساند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۸۵۳۹ واحد کاهش به رقم ۴۵۵هزار و ۱۶۹ واحد رسید. معامله‌گران امروز یک میلیون و ۲۲۶هزار معامله به ارزش ۸۶میلیارد و ۵۷۰میلیون ریال انجام داده‌اند.

فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

فرابورس نیز با ۵۰۳واحد کاهش رقم ۱۹هزار و ۲۲۲ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار امروز یک میلیون و ۱۰۱هزار معامله انجام داده‌اند که ۸۴میلیارد و ۴۰۸میلیون ریال ارزش داشت.

سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری صبا تامین، صنعتی مینو، سهامی ذوب آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند».

بخشی از این کارخانه و مؤسساتی که در گزارش همشهری آنلاین به آنها اشاره شده مؤسسات ورشکسته‌ای هستند که دولت روحانی با هیاهوی بسیار «گشایش اقتصادی» سهام آنها را به بازار بورس عرضه کرد.

درصورتی که همان زمان کارشناسان و رسانه‌های حکومتی به ورشکستگی آنها اذعان داشتند، و معتقد بودند دمیدن در بازار بادکنکی سرمایه و عرضه سهام این کارخانه‌ها در بازار در راستای کسب درآمد و کمبود بودجه است.

 

واقعیت این است همان زمان که دولت روحانی برای چپاول سرمایه‌های مردم در بازار بورس چنین سیاستی اتخاذ کرد، نتیجه از قبل مشخص بود که وضعیت به کجا می‌رسد.

یک کارشناس اقتصادی رژیم نیز گفت: «وقتی برای بازار سهام تصمیمات شبانه گرفته می‌شود وضعیت از این بهتر نمی‌شود و احتمالاً معاملات هفته بعد نیز منفی باشد»

کارشناسان و رسانه‌های حکومتی بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت ضدمردمی روحانی خصوصاً سیاست آن در عرصه بورس و بازار سرمایه را مسبب این وضعیت می‌دانند.

دخالت‌های نابجای عملکرد دستگاههای ذیربط از جمله وزارت صمت نیز یک دلیل عمده شرایط منفی در بازار بورس است.

البته آخوند روحانی با شیادی خاص خود وضعیت فلاکت‌بار بورس را ناشی از «سیاه‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد» می‌داند که «با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی» صورت می‌گیرد» (سایت روحانی ۱۶دی ۹۹). .

 

بسیار واضح است که دخالت‌های نابجای دولت و نهادهای وابسته آن در بازار سهام در جهت منافع دولت و شرکت‌های وابسته به آن و در جهت غارت سرمایه‌های مردم است.

در آشفته بازار بورس در نظام آخوندی البته این سهامداران خرد هستند که با فروختن هستی و نیستی خود و سرمایه‌گذاری آن در بورس زیان کردند. اما در مقابل آنها این شرکت‌های غارتگر وابسته به نهادهایی مثل سپاه پاسداران و حاکمیت هستند که در بازار بورس هم‌چنان یکه تاز هستند و جیبهای خود را پر می‌کنند.

این چنین است که نظام آخوندی با دمیدن بر بادکنک بازار بورس بزرگترین کلاهبرداری از مردم را رقم زد و اکنون این مردمی که سرمایه‌های آنها چپاول شده راهی جز فریاد و خروش برای از بن کندن این ساختار فاسد ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbed4caf-c85d-4631-a032-c0d1c4fa2e47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات