728 x 90

از سرگیری مذاکرات هسته‌یی

مذاکرات وین
مذاکرات وین

مذاکرات هسته‌یی در وین روز سه‌شنبه ۱۹بهمن از سر گرفته شد.

میخائیل اولیانوف نمایندهٔ روسیه روز دوشنبه ۱۸بهمن در صفحه توئیتر خود نوشت: می‌توان مرحله کنونی را مرحله پایانی نامید. راه درازی طی شده و پیش‌نویس نهایی تهیه شده است. این مبنایی است که می‌توان مذاکرات را در زمان نسبتاً کوتاهی به نتیجه رساند. رژیم ایران نصب سانتریفوژهای جدید را متوقف کرده است. یک سند نهایی ۲۰ صفحه‌ای در مورد احیای توافق در روی میز مذاکره آماده شده است. این مبنایی است که بر اساس آن می‌توان مذاکرات را در زمان نسبتاً کوتاهی تکمیل کرد».

 

در همین حال وزارت‌خارجه آمریکا روز دوشنبه در سایت خود خبر داد: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با جیمز کلورلی وزیر مشاور انگلستان در امور خاورمیانه ملاقات کرد. آنها در مورد این‌که رژیم ایران به پایبندی متقابل با برجام باز گردد گفتگو کردند.

 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بریفینگ روز دوشنبه ۱۸بهمن در مورد مذاکرات اتمی گفت

توافق در مذاکرات اتمی وین در چشم‌انداز است اما اگر در هفته‌های آینده حاصل نشود بازگشت به برجام غیرممکن می‌شود

ند پرایس در مورد اعلام معافیتهای تحریمی اخیر توسط رژیم ایران گفت: صدور این معافیتها مبتنی بر قانون «عدم تکثیر تسلیحاتی، به هیچ‌وجه به‌معنای توانمندتر کردن این رژیم نیست. بلکه در مورد دو چیز است: عدم گسترش سلاحهای هسته‌یی و ایمن کردن برنامه هسته‌یی این رژیم.

تصمیم ما برای تمدید معافیت تحریمی با یک هدف بود. این‌که طرف ثالثی امکان مشارکت در پروژه‌های منع تکثیر تسلیحات هسته‌یی و ایمن کردن برنامه‌های هسته‌یی رژیم ایران را داشته باشد. آن هم با توجه به نگرانی‌های ما به‌طور خاص در زمینه افزایش انبارهای اورانیوم غنی شده توسط این رژیم. بدون چنین معافیتی، داشتن برآورد از موقعیت انبارها و سایر فعالیت‌ها تحت قانون عدم تکثیر تسلیحات هسته‌ایی ممکن نخواهد بود...

 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا افزود: به‌عنوان مثال چند مورد که مشمول این معافیتها می‌شوند عبارتند از نوسازی رآکتور اراک بر اساس طراحی تأیید شده در توافق برجام و تغییر طراحی رآکتور بر مبنای داشتن حساسیتهای بسیار پایین‌تر در زمینه تکثیر تسلیحات هسته‌ای. این معافیتها موانع احتمالی که بر سر راه تلاش برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در فردو قرار دارند را برطرف می‌کند. چیزی که از جمله تعهدات برجامی رژیم ایران محسوب می‌شود. معافیتها هم‌چنین امر انتقال اورانیوم به خارج از ایران را تسهیل خواهد کرد، به‌نحوی که منجر به کاهش ذخایر اورانیوم رژیم ایران تا حد ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم ۳.۶ (سه ممیز شش دهم درصد) شود... بنابراین موضوع اصلاً تأمین مالی رژیم ایران نیست. بلکه تأمین منافع قانونی ما در زمینه عدم تکثیر سلاحهای هسته‌یی است.

وی هم‌چنین افزود: اگر بخواهیم خطر برنامه هسته‌یی رژیم ایران را کاهش دهیم، اجرای این معافیتها الزامی است. حتی اگر در مذاکرات به توافقی دست پیدا نکنیم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1645b52-099a-4e1d-a0b3-badeee8a82e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات