728 x 90

اتحادیه اروپا ضمن حمایت از اعتراضها، رفتار سرکوبگرانه رژیم ایران را محکوم کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا
وزرای خارجه اتحادیه اروپا

سایت شورای اتحادیه اروپا (۱۲دسامبر - ۲۱آذر) با انتشار متن مصوب وزرای خارجه اتحادیه اروپا نوشت:‌

«... اتحادیه اروپا حمایت خود را از آرمان اساسی مردم ایران برای آینده‌ای که در آن حقوق‌بشر جهان‌شمول و آزادیهای بنیادین آنها رعایت شده، محافظت و برآورده شود، ابراز می‌دارد. در این زمینه، اتحادیه اروپا نقش رهبری زنان و جوانان را در فراخوان دادن برای دفاع از این هنجارها و ارزش‌ها تصدیق می‌کند. اتحادیه اروپا به‌شدت استفاده گسترده، وحشیانه و نامتناسب از زور توسط مقامات ایرانی علیه معترضان مسالمت‌آمیز از جمله زنان و کودکان را که در نقض آشکار اصول اساسی مندرج در قانون بین‌الملل منجر به جان باختن صدها نفر شد، محکوم می‌کند. حق تجمع مسالمت‌آمیز باید تضمین شود. اتحادیه اروپا محدودیت‌های ارتباطات، از جمله قطع اینترنت را محکوم می‌کند و از رژیم ایران می‌خواهد که حق آزادی بیان، از جمله آزادی جستجو، دریافت و اشتراک‌گذاری اطلاعات و ایده‌ها، به‌صورت آنلاین و آفلاین را تضمین کند. اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی مصرانه می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی خود تحت قوانین بین‌المللی پایبند باشند...

اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی می‌خواهد که توسل گسترده خود به بازداشتهای خودسرانه به‌عنوان ابزاری برای به سکوت کشاندن صداهای منتقد را متوقف کنند و همه کسانی را که به ناحق در رابطه با استفاده از حقوق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان بازداشت شده‌اند، از جمله معترضانی که اخیراً دستگیر شده‌اند هم‌چنین کودکان، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق‌بشر، را آزاد کنند. اتحادیه اروپا با قاطعیت استفاده گسترده از شکنجه، رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان در زندانهای ایران را محکوم می‌کند و به مقامات ایرانی یادآوری می‌کند که ممنوعیت شکنجه طبق قوانین بین‌المللی مطلق است... .

اتحادیه اروپا قویاً از ایران می‌خواهد که معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مربوطه را اجرا کند و از ایران می‌خواهد که در قانون و در عمل، همه اشکال تبعیض‌های سیستماتیک علیه زنان و دختران را در زندگی عمومی و خصوصی از بین ببرد.

اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی می‌خواهد که فوراً به اجرای احکام اعدام شدیداً قابل محکوم کردن علیه معترضان پایان دهند و هم‌چنین احکام اعدام اخیر را که قبلاً در چارچوب اعتراضهای جاری صادر شده بود، بدون تأخیر لغو کنند و برای همه بازداشت شدگان تشریفات صحیح دادرسی را فراهم کنند. اتحادیه اروپا به‌شدت با استفاده از مجازات اعدام در هر زمان و در هر شرایطی به‌عنوان نفی غیرقابل قبول کرامت و تمامیت انسانی مخالف است... .

معافیت مستمر از مجازات به‌خاطر نقض شدید حقوق‌بشر در ایران به افزایش نارضایتی مردم کمک می‌کند. اتحادیه اروپا به فراخوان خود ادامه خواهد داد که عاملان خشونت و نقض حقوق‌بشر مورد حسابرسی قرار بگیرند و از مقامات ایرانی می‌خواهد اجازه دهند تا تحقیقات مستقل در مورد نقض گسترده حقوق‌بشر گزارش‌شده و مستند شده انجام شود، و اطمینان حاصل شود که عاملان آن همان‌طور که در قطعنامه کمیته سوم ملل متحد در نوامبر ۲۰۲۲ به آن فراخوان داده شده بود، مورد حسابرسی قرار بگیرند. به‌عنوان اولین گام، ما از ایران می‌خواهیم که به دارندگان مأموریت گزارشگر ویژه مربوط به رویه‌های ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل اجازه دسترسی آزاد، کامل و بدون مانع را به کشور بدهد و به‌طور کامل با هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی همکاری کند. این مأموریت توسط شورای حقوق‌بشر در ۲۴نوامبر ۲۰۲۲ تأسیس شد. اتحادیه اروپا به استفاده از همه راه‌های موجود برای حسابرسی از مقامات ایرانی ادامه خواهد داد... .

اتحادیه اروپا به رسیدگی به هر موضوع مورد نگرانی، از جمله در رابطه با نحوه برخورد مقامات ایرانی با اعتراض جاری، با بررسی کردن همه گزینه‌های در اختیار خود، از جمله اقدامات محدودکننده اضافی، ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا به‌شدت هر نوع حمایت نظامی ایران از جمله تحویل هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) به جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی، تحریک نشده و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را که قوانین بین‌المللی و اصول منشور سازمان ملل را به‌طور فاحشی نقض می‌کند، محکوم و غیرقابل قبول می‌داند. این تسلیحات ارائه شده ایران توسط روسیه به‌طور بی‌رویه علیه جمعیت غیرنظامی و زیرساختهای اوکراین استفاده می‌شود که باعث ویرانی هولناک و رنج انسانی می‌شود. در این زمینه، اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند که هر گونه انتقال پهپادها و موشکهای جنگی مشخص به یا از ایران بدون مجوز قبلی شورای امنیت سازمان ملل، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است... .

اتحادیه اروپا بر عزم صریح خود مبنی بر این‌که رژیم ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌یی دست یابد، تأکید می‌کند و تعهدات ایران در این زمینه و تعهدات بین‌المللی خود را یادآوری می‌کند... .

در حالی که ایران محور امنیت در منطقه است، اتحادیه اروپا ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن را محکوم می‌کند. این موارد شامل فعالیت‌های ایران با موشک‌های بالستیک و کروز، پهپادها و انتقال چنین تسلیحات پیشرفته به بازیگران دولتی و غیردولتی است. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد (مورخ سال۲۰۱۵) از ایران می‌خواهد که هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح هسته‌یی طراحی شد است، انجام ندهد... .

اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در قالب حمایت‌های سیاسی، نظامی یا مالی از جمله از بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان را متوقف کند... .

اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد تمام اقدامات یا تلاش‌هایی را که امنیت و آزادی کشتیرانی را در داخل و اطراف مسیرهای دریایی در منطقه خلیج‌فارس مختل یا تهدید می‌کند، متوقف کند... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2341624-2168-4597-893b-77413bc5e8f0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات