728 x 90

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: احداث مجتمع زیرزمینی سانتریفوژ توسط رژیم

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش آسوشیتدپرس ۶آبان۹۹ رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «بازرسان آژانس تأیید کرده‌اند که رژیم ایران احداث یک مجتمع زیرزمینی سانتریفوژ را شروع کرده است».

وی افزود: «رژیم ایران هم‌چنین به تولید بیش از حد مجاز اورانیوم غنی شده سبک ادامه می‌دهد».

به گفته سفیر و نماینده دائم رژیم ایران در سازمان ملل، در پی انفجار در سایت هسته‌یی نطنز «تمامی زنجیره‌های ماشینهای جدید تحقیق و توسعه به زیر زمین منتقل خواهند شد».

وی در گفت‌و گویی که با روزنامه حکومتی همشهری در روز سه‌شنبه ۶آبان به‌نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تأسیسات پیشرفته‌تری در دل کوه به جای تأسیسات حادثه‌دیده در نطنز، احداث می‌کند.»

کاظم غریب‌آبادی گفته است که ساخت مراکز جدید به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است ولی ایران نیازی ندیده است که بازرسان آژانس از محل حادثه دیده دیدار کنند.

پیش از این روز سه‌شنبه ۱۸شهریورماه علی‌اکبر صالحی اعلام کرده بود «سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری از نظر همه ابعاد» برای تولید سانتریفوژهای پیشرفته‌تر در کوه‌های اطراف نظنز آغاز شده است.

لازم به یادآوری است که روز ۱۲تیرماه امسال در تأسیسات نطنز وقوع یک حادثه منجر به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» شد.

به‌دنبال این انفجار روند تولید این نوع سانتریفوژ کند شده است و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌یی رژیم ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.

مقام‌های رژیم ایران این حادثه را «خرابکاری» دانسته ولی تاکنون جزییاتی درباره آن اعلام نکرده و شورای عالی امنیت ملی رژیم ایران را مسئول اطلاع‌رسانی در این زمینه معرفی می‌کنند.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رژیم، روز اول مرداد با اشاره به بازدید هیاتی از نمایندگان گفت که علت حادثه در سایت هسته‌یی نطنز «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ab4a4e45-76b3-475b-bd10-696a315f250b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات