728 x 90

آمریکا، حمله به استان ادلب سوریه عامل تشدید تنش

مایک پمپئو - حمله به ادلب
مایک پمپئو - حمله به ادلب

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، ۹شهریور ۹۷، تصمیم روسیه برای همراهی با ارتش بشار اسد در حمله به پایگاه مهم شورشیان در استان ادلب را مورد انتقاد قرار داد.

آمریکا هشدار داد که حمله احتمالی نظامیان رژیم اسد به ادلب که آخرین پایگاه مهم شورشیان محسوب می‌گردد، باعث تشدید کشمکش‌ها در سوریه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده آمریکا به این [حمله احتمالی] به‌عنوان عاملی برای تشدید کشمکشی می‌نگرد که بدون آن هم خطرناک است».

 

تدارک حمله به استان ادلب با حدود ۳ملیون سکنه، هشدار ملل متحد

مایک پومپئو از سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هم که "از حمله سوریه و روسیه" به ادلب دفاع می‌کند انتقاد کرد. لاوروف گفته بود که «دولت سوریه حق دارد "تروریست‌ها" را از ادلب بیرون براند». وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز حضور مخالفان مسلح در ادلب را "غده چرکینی" نامیده بود که باید "جراحی شود".

محافل نزدیک به رژیم اسد گفتند، ارتش بشار اسد در حال تدارک حمله به استان ادلب است. بنا به گفته نماینده یکی از گروه‌های متحد بشار اسد، قرار است حملات نظامی نخست بر بخش‌های جنوبی و غربی ادلب متمرکز شود.

دولت بشار اسد هفته‌هاست که تهدید می‌کند به ادلب حمله خواهد کرد. این منطقه که در شمال غربی سوریه واقع شده هم‌اکنون دارای نزدیک به سه میلیون نفر سکنه است که نیمی از آنان از مناطق جنگ‌زده دیگر سوریه مجبور به کوچ به این استان شده‌اند.

احتمال می‌رود که درگیری‌ها در این منطقه بسیار سنگین باشد، چرا که امکان عقب‌نشینی به سایر مناطق سوریه وجود نداد. در این راستا سازمان ملل‌متحد پیشاپیش برای نجات جان غیرنظامیان فراخوان داده است، مدیر عملیات انسان دوستانه سازمان ملل گفت احتمالاً استان ادلب سوریه شاهد بدترین سناریو از زمان آغاز جنگ در سوریه خواهد بود.

دبیرکل ملل‌متحد آنتونیو گوترش نیز نسبت به آماده‌سازی بشار اسد برای حمله شیمیایی به استان ادلب هشدار داد

 

دخالت رژیم ایران و شبه‌‌نظامیان وابسته‌اش با ۱۲میلیون آواره

خاطر نشان می‌شود در جنگ داخلی سوریه که به‌دلیل سرکوب وحشیانه بشار اسد و دخالت رژیم ایران و شبه‌‌نظامیان وابسته‌اش نزدیک به ۷سال است ادامه یافته تا کنون حدود ۵۰۰هزار تن کشته شده‌اند و حدود ۱۲میلیون نفر نیز آواره شده‌اند، شامل بیش از ۵.۵میلیون نفر که مجبور به ترک کشور شده و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

ترکیه نگران حرکت موج عظیم پناهجویان سوری به این کشور در صورت حمله به ادلب است، لذا مایل به جلوگیری از حمله ارتش سوریه و روسیه به ادلب است، اما ممکن است با عملیاتی محدود موافقت کند.

روسیه شرط صرف‌نظر کردن از حمله به ادلب را انحلال گروه سوری « هیأت تحریر شام» اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه به‌نقل از "فعالان سوری"، هم‌اکنون ترکیه در حال مذاکره با "هیئت تحریر شام" است تا این سازمان را به منحل اعلام کردن خود ترغیب کند. اگر چه ترکیه از چند گروه شورشی در ادلب حمایت می‌کند، اما میزان نفوذ ترکیه بر "هیئت تحریر شام" محدود است.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e74e7fd-8438-4d11-aba5-cba37fb5d2a2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات