728 x 90

هشدار آمریکا، فرانسه و انگلستان به رژیم اسد در مورد استفاده از سلاح شیمیایی

گوشه ای از قربانیان تهاجم شیمیایی رژیم اسد
گوشه ای از قربانیان تهاجم شیمیایی رژیم اسد

آمریکا، فرانسه و انگلستان نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی در حملات به ادلب هشدار دادند. این سه کشور در بیانیه مشترکی گفتند:‌ «اگر رژیم اسد بار دیگر از سلاح های شیمیایی استفاده کند، ما قطعاً دست به اقدام خواهیم زد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه این سه کشور گفته‌اند «عمیقا نگران» حملات نظامی به ادلب و پیامدهای انسانی آن هستند.

این هشدار به‌مناسبت پنجمین سال تهاجم شیمیایی اسد به غوطه شرقی است که در بیستم اوت سال۲۰۱۳آن نزدیک به ۳۰۰نفر جان خود را از دست دادند.

 

روز سه‌شنبه سازمان دیدبان حقوق‌بشر سوریه در لندن نیز گزارشهایی منتشر کرد که حاکی از ادامه حملات موشکی به مناطقی در استان ادلب در شمال غرب سوریه بود.

در بیانیه مشترک آمریکا و فرانسه و انگلستان آمده است «ما مشخصاً بر نگرانی خود از استفاده احتمالی -و غیرقانونی- از جنگ‌افزارهای شیمیایی تأکید می‌کنیم».

به گفته آمریکا، فرانسه و انگلستان «در صورتیکه رژیم اسد بار دیگر از سلاح های شیمیایی استفاده کند، قطعاً پاسخ مناسب را خواهند داد ».

 

یادآوری کشتار شیمیایی در غوطه شرقی

این کشورها حکومت و ارتش سوریه را متهم کردند در مرداد ۱۳۹۲به غوطه شرقی تهاجم شیمیایی کرده است. در آن زمان فرانسه گفته بود جسد دست کم ۲۸۱نفر در این حملات شمارش شده و جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا با متهم کردن حکومت سوریه، شمار کشته شدگان تهاجم را دست کم ۱۴۲۹نفر عنوان کرده بود.

ارگانهای دیگر، از جمله سازمان اطلاعات خارجی آلمان نیز گفت اطلاعاتی در دست دارد که مسئولیت حمله را متوجه حکومت بشار اسد می‌کند.

اگر چه هم‌اکنون وضعیت در سوریه تغییر کرده و عمده گروه‌های مسلح سوری از مناطق مختلف سوریه به استان ادلب رفته‌اند با این حال آمریکا، انگلستان و فرانسه می‌گویند احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد تغییری نکرده است.

این کشورها تأکید می‌کنند که هر گونه استفاده از این سلاحها از سوی رژیم سوریه، با واکنش آنها روبه‌رو خواهد شد واستفاده از این جنگ‌افزار پیامدهای فاجعه باری بر مردم سوریه خواهد داشت.

 

 

پاسخ کشورهای بزرگ به رژیم اسد

آمریکا، فرانسه و بریتانیا در فروردین‌ماه امسال، پس از انتشار گزارش‌ها از حملات شیمیایی در دوما، به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوریه حمله کردند.

همزمان با انتشار بیانیه جدید سه قدرت غربی، سازمان دیدبان حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن از ادامه حملات موشکی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح سوری در ادلب خبر داده است. اگر چه این حملات تا کنون تلفات جانی در پی نداشته، اما به‌گفته دیدبان حقوق‌بشر سوریه گروهی از مردم، محل سکونت خود را از ترس تهاجمات بیشتر رژیم اسد ترک کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/61b5303a-6e38-418d-b05a-b3803c0a8116"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات