728 x 90

مرگ رازدار موشک «فاتح» ایران در سوریه

انفجار در مرکز پژوهشهای علمی اسد در استان حما
انفجار در مرکز پژوهشهای علمی اسد در استان حما

 

رسانه‌های عربی منطقه روز یکشنبه گزارش دادند عزیز اسبر، دانشمند ارشد در مرکز مطالعات صنایع نظامی سوریه، در انفجاری مهیب کشته شده است.

خبرگزاری رویترز این خبر را به‌نقل از روزنامه الوطن، چاپ سوریه، منتشر کرد.

بر اساس این گزارشها، این دانشمند پروژه‌های موشکی اسد و راننده شخصی او شامگاه شنبه، ۱۳مردادماه، در استان حما در سوریه کشته شد.

گزارشهای مربوط به انفجار منتهی به‌قتل این مقام ارشد علمی که از او به‌عنوان دانشمند وفادار به حکومت بشار اسد، رازدار موشک «فاتح» ایران در سوریه و مغز متفکر صنایع نظامی اسد توصیف کرده‌اند، هم از سوی شبکه‌های مخالف رژیم اسد و هم از سوی رسانه‌های عربی طرفدار او منتشر شده است.

رسانه‌های رژیم ایران اسراییل را متهم کردند که در پشت عملیات ترور عزیز اسبر مدیر مرکز پژوهشهای علمی در منطقه مصیاف در استان حمای سوریه بوده است.

شنبه شب گذشته این فرد به همراه راننده‌اش در انفجار خودروشان توسط یک بسته انفجاری در حومه استان حما کشته شد.

در حالی که مطبوعات اسد هنوز از دادن گزارشهای مشروح در این رابطه خودداری می‌کنند روزنامه الوطن متعلق به رامی مخلوف یکی از نزدیکان تحت تعقیب اسد نوشت: این شخص توسط یک بسته انفجاری که توسط عوامل اسراییلی نصب شده بود ترور شده است.

از طرف دیگر سایت العربیه نوشت:« گروه مخالف سوری موسوم به گردانهای ابو عماره مسئولیت ترور او را با بکارگیری چند بسته انفجاری پذیرفته است.

این گروه به جزئیات عملیات خود اشاره‌ای نکرده ولی سایر سران جنایتکار رژیم اسد را تهدید کرده که با عملیات دیگری مجازات خواهد کرد.

دهها تن از طرفداران اسد در صفحه‌های اجتماعی  خود نوشته‌اند که عزیز اسبر به‌عنوان حلقه وصل کارشناسان ایرانی و کره شمالی و روسی در سوریه عمل می‌کرده است. 

در سوریه طرفداران اسد این دانشمند کشته شده را به‌نام رازدار موشک «فاتح» ایران در سوریه توصیف کرده‌اند.

بعضی شبه‌‌نظامیان رژیم ایران به‌خاطر ترور این فرد پیام تسلیت دادند و گفتند او مغز متفکر صنایع نظامی اسد بوده است.

 

رسانه‌های عربی

رسانه‌های عربی نوشتند دکتر اسبر دقایقی بعد از خروج از خانه‌اش کشته شد.

به گفته شاهدان عینی، یک عابر نیز در محل انفجار در «میدان ربعو» به‌شدت زخمی شده که به بیمارستان انتقال یافته است.

این شاهدان انفجار را سنگین توصیف کرده گفته‌اند که صدای آن در منطقه به‌خوبی شنیده شد و محل را تکان داد.

رویترز روز یکشنبه، ۱۴مرداد، گزارش سوءقصد به دکتر اسبر را از جمله با استناد به اطلاعیه گردانهای ابو عماره، شاخه نظامی گروه تحریرالشام، منتشر کرد.

رویترز دکتر اسبر را رئیس مصیاف معرفی کرده یادآور شد که این مرکز مطالعات نظامی از نظر کشورهای غربی محل تحقیق و تولید تسلیحات شیمیایی بوده و عنوان مرکز مطالعات، یک پوش برای اهداف مورد نظر حکومت اسد است.

 

 

سایت اطلاعاتی اینتلی تایمز

سایت اطلاعاتی اینتلی تایمز با استناد به منابع اطلاعاتی اسراییلی و غربی نوشته است: دکتر اسبر مهره شماره دو در مرکز مصیاف و رئیس «بخش ۴» ویژه تولید و تحقیقات بر روی راکت و موشک بود.

به عقیده اینتلی تایمز، دکتر اسبر با همکاری کارشناسان موشکی رژیم ایران در حال کار بر روی بخشی از پروژه‌های موسوم به «مؤسسه۴۰۰۰» بود. طرح «مؤسسه۴۰۰۰» انتقال مرکز مصیاف به «منطقه امن تری» را دنبال می‌کرد.

اسرائیل در چند سال اخیر بارها به مرکز مصیاف حمله هوایی کرده است، زیرا معتقد بود که نظامیان رژیم ایران در آن مستقر شده‌اند.

آخرین تهاجم هوایی اسراییل به مصیاف اواخر ماه گذشته میلادی رخ داد که رسانه‌های اسد نیز خبر آن را منتشر کردند.

دولت اسد و خبرگزاری رسمی آن هنوز به گزارش انفجار منجر به مرگ دکتر اسبر در شامگاه شنبه اشاره نکرده‌اند، اما روزنامه سوری الوطن، متعلق به رامی مخلوف یکی از نزدیکان بدنام اسد که تحت تعقیب بین‌المللی نیز هست انگشت اتهام را متوجه اسراییل کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14b36fa5-d8fe-4c49-9ff3-e7fb8f1c1e9e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات