روز گذشته آمنه زنگنه، دانشجوی ورودی ٨٩ کارشناسی ارشد نوبت دوم رشته پلیمر دانشگاه امیرکبیر... بر اثر استنشاق گاز ناشی از اسید دچار خفگی شده و درگذشت. متأسفانه مقامات مسئول در این زمینه اطلاعرسانی مناسب برای آگاهی دانشجویان انجام نداده و عدم آگاهی از این امر موجب خفگی آمنه زنگنه در حمام شده است. در حالی که برخی از مسئولان دانشگاه با ایجاد شائبه در مورد مشکلات روحی وی، قصد دارند با فرافکنی در این زمینه علت این حادثه را خودکشی دانشجو نشان دهند، دوستان و هم خوابگاهیهای وی ضمن تکذیب این امر، عدم اطلاعرسانی مناسب در مورد استفاده از اسید و عدم وجود تهویه در حمام را عامل اصلی فوت وی میدانند.
وی مدیریت نالایق در تمامی سطوح دانشگاه را عامل اصلی این حادثه تلخ میداند و میافزاید: ”نکتهی دیگری که مایلم اضافه کنم آن است که چند سال است دانشجویان بسیجی و یا سهمیهای مدیریت اکثر واحدهای خوابگاهی دانشگاه را برعهده گرفتهاند و نالایقترین نوع مدیریت را به اجرا گذاشتهاند. سختترین محدودیتها را بر دانشجویان بهویژه دختر اعمال کردهاند اما به همان میزان هم امکانات را به صفر رساندهاند! و حتی حاضر به تعمیر و اصلاح امکانات موجود نیز نیستند! الآن در تمام دربهای دانشگاه مأموران زن هستند که پوشش دانشجویان دختر را بهشدت کنترل میکنند، چگونه این کنترل جدی و دقیق در مورد پوشش و موی دختران اعمال میشود اما در مورد جان آنها کمترین حفاظت و بیشترین بیتوجهیها رخ میدهد؟ اینها همه نمونههایی از مدیریت کسانی است که متأسفانه بر صندلیهای خود تکیه زدهاند و به چیزی که مطلقاً نمیاندیشند رفاه و ایمنی آسایش و حداقل حفاظت از جان دانشجوست“.
آمنه زنگنه، روز دوشنبه در خوابگاه مرادی دانشگاه امیر کبیر جان خود را از دست داد
ایشان دانشجوی ورودی ٨٩ کارشناسی ارشد نوبت دوم رشته پلیمر دانشگاه امیرکبیر بودند و دوره کارشناسی خود را نیز در دانشگاه پلیتکنیک واحد ماهشهر در همین رشته تحصیل کرده بودند. ایشان در ابتدای سال دوم دوره کارشناسی ارشد خود بودند که چنین اتفاق ناگواری برای ایشان رخ داد.
در مورد چگونگی وقوع این حادثه توضیحاتی بفرمائید
سیستم خوابگاههای دانشگاه امیر کبیر که از چند سال گذشته توسط دانشجویان بسیجی و سهمیه اداره میشود، متأسفانه از سالهای گذشته با بینظمی فاحشی روبهرو بوده است. بهگونهای که آمنه زنگنه که سال دوم کارشناسی ارشد بودند و طبق قانون میبایست از امکانات دانشگاه مانند خوابگاه بهرهمند میشدند، از ابتدای سال تحصیلی کنونی که از هفته گذشته آغاز شد، متأسفانه اسکان نداشته و در نمازخانه خوابگاه مرادی اسکان داده شده بود! به وی اطلاع داده شده بود که میتواند بهعنوان دانشجوی اضافه بر ظرفیت در واحد ٤٢ خوابگاه مرادی اسکان داده شود. اما در روز حادثه ایشان همچنان در نمازخانه بهسر میبرده و امکانی برای اسکان نداشته است!
در روز حادثه واحد تأسیسات خوابگاه برای حل مشکل پرشدن و گرفتگی چاههای فاضلاب از اسید استفاده کرده بود! لازم میدانم این توضیح را اضافه کنم که سیستم پیج کردن از سوی نگهبانی خوابگاه به ۲صورت است. یکی بهصورت عمومی که در کل خوابگاه هرگونه اعلامی از سوی نگهبانی توسط همگان شنیده میشود و دیگری پیج بهصورت خصوصی در واحدها و سوئیتهای خوابگاه. متأسفانه در روز حادثه پیج از سوی نگهبانی تنها در واحد ها صورت گرفته و آمنه زنگنه بهدلیل اسکان در نمازخانه از این مسأله اطلاع نیافته است و برای استحمام به حمام عمومی که در حیات خوابگاه و حمام کارکنان خوابگاه است، مراجعه کرده است. این در حالی است که در حمامی که آمنه از آن استفاده کرده است، هیچگونه تهویهای وجود نداشته که موجب تسریع وفات وی شده است.
مدیریت ضعیف و نالایق خوابگاه باید پاسخگوی مرگ دوست بیگناه ما باشد. چرا آنها تلاش نکردهاند که همه دانشجویان را از این واقعه کنند. چگونه آنها به یاد نیاوردند که چند دانشجو را در خوابگاه اسکان دادهاند و میبایست آنها را نیز مطلع کنند؟ چرا از پیج عمومی در کل خوابگاه استفاده نکردهاند؟ همه میدانند که زمانی که اسید برای چاههای فاضلاب استفاده میشود تا دو ساعت هیچگونه آبی در حمام یا دستشویی نباید استفاده شود، چرا برای حفاظت از جان دانشجویان درب حمامها را قفل نکردهاند؟ یا چرا یک تکه کاغذ برای اعلام به دانشجویان به حمام نچسباندهاند که همه متوجه شوند؟ آمنه زنگنه که در نمازخانه ساکن بوده چطور باید متوجه این مسأله میشده؟ او از کجا باید اطلاع میداشت؟ چند سال است که خوابگاه مرادی با مشکل گرفتگی چاه روبهروست، چرا باید چنین راهکاری درست در ابتدای سال تحصیلی اجرا شود؟ چرا در از اوایل شهریور که سه هفته تمام خوابگاه خالی بود به فکر چنین اقداماتی و رفع مشکلات تاسیساتی خوابگاه نیفتادند؟
مسألهای که برای ما دوستان آمنه زنگنه بسیار تلخ و دردناک است آن است که جسم بیجان ایشان برای یکی دو ساعت در حمام افتاده بوده و از صدای آب حمام ظاهراً دیگران متوجه چنین مسألهای شدند. زمانی که ایشان به بیمارستان فیروزگر منتقل شد اعلام کردند که ۳ساعت از فوت ایشان گذشته است! واقعاً مدیریت نالایق دانشگاه چه پاسخی برای پدر و مادر داغدیده این دانشجو دارند؟
طبق صحبت شما ایشان بدون اطلاع از ریخته شدن اسید در داخل چاه ها به حمام مراجعه کرده، ولی در دانشگاه شنیده شده که مدیریت دانشگاه مرگ ایشان را خودکشی ناشی از افسردگی دانسته است. نظر شما در این خصوص چیست
ای کاش در مقابل چنین حوادث سهمگینی قدری شرمندگی را لحن و صحبت آقایان میدیدیم، آنها با چه مدرکی این ادعای واهی را مطرح میکنند؟ کدام عقل سلیمی چنین ادعای مضحکی را میپذیرد؟ آنها اصلاً ایشان را میشناختند که اینگونه دلیل میآورند؟ آنگونه که اعلام شده آنها به دروغ ادعا کردهاند که ایشان اسکان داشتند، این در حالی است که همه اطرافیان ایشان میدانند که وی هنوز در سوئیت ها اسکان نیافته بود و قرار بود بهعنوان یک دانشجوی اضافه بر ظرفیت به واحد ٤٢ برود. این هم خود جای اعتراض است که چرا این دانشجو که هنوز سنواتش تمام نشده باید در نمازخانه و بعد هم بهعنوان دانشجوی اضافه بر ظرفیت اسکان داده شود.
فکر میکنید چه عواملی باعث بروز چنین حوادث سهمگینی میشود
چنین اتفاقاتی ممکن است در هر گوشه از دنیا و در هر مکان رخ دهد. رخ دادن آن جای شگفتی نیست. اما آنچه چنین حوادثی را در مورد جامعه ما و مشخصاً دانشگاه امیرکبیر تلخ و دردناک میکند چگونگی برخورد مسئولان ذیربط به چنین حوادثی است. این اولین بار نیست که چنین رویداد تلخی دارد رخ میدهد. ۳سال پیش یک دانشجو بر سقوط در چاه آسانسوری که بارها طبق نظر کارشناسی دارای مشکلات فنی بوده و به آن اصلاً رسیدگی نشد یک پای خود را از دست داد. یا دانشجوی دیگری سال گذشته هنگام عبور از ساختمانهای در حال ساخت دچار حادثه شد و از ناحیه پا بهشدت مصدوم شد. آتشسوزی دیگری نیز سال گذشته در خوابگاه صنعتی بهدلیل پوسیدگی سیهما رخ داد. حال سؤال ما دانشجویان این است چگونه بودجههای گزاف برای ساخت و سازهای بیرویه در داخل دانشگاه و یا سنگ مزار شهدای گمنام وجود دارد، اما چند سال است که دانشجویان در خطرناکترین شرایط در خوابگاه در حال سکونت هستند و مدیریت از دادن امکانات بیشتر به بهانه کسری بودجه مطلقاً خودداری میکند! این وضعیت اسفبار برای دانشجویان در حالی است که امکان اعتراض به این وضعیت هم برای آنها وجود ندارد. در تجمع چند سال پیش نسبت به دانشجوی مصدومی که پای خود را از دست داد دهها دانشجو احضار و با حکم تعلیق روبهرو شدند.
وی مدیریت نالایق در تمامی سطوح دانشگاه را عامل اصلی این حادثه تلخ میداند و میافزاید: ”نکتهی دیگری که مایلم اضافه کنم آن است که چند سال است دانشجویان بسیجی و یا سهمیهای مدیریت اکثر واحدهای خوابگاهی دانشگاه را برعهده گرفتهاند و نالایقترین نوع مدیریت را به اجرا گذاشتهاند. سختترین محدودیتها را بر دانشجویان بهویژه دختر اعمال کردهاند اما به همان میزان هم امکانات را به صفر رساندهاند! و حتی حاضر به تعمیر و اصلاح امکانات موجود نیز نیستند! الآن در تمام دربهای دانشگاه مأموران زن هستند که پوشش دانشجویان دختر را بهشدت کنترل میکنند، چگونه این کنترل جدی و دقیق در مورد پوشش و موی دختران اعمال میشود اما در مورد جان آنها کمترین حفاظت و بیشترین بیتوجهیها رخ میدهد؟ اینها همه نمونههایی از مدیریت کسانی است که متأسفانه بر صندلیهای خود تکیه زدهاند و به چیزی که مطلقاً نمیاندیشند رفاه و ایمنی آسایش و حداقل حفاظت از جان دانشجوست“.
آمنه زنگنه، روز دوشنبه در خوابگاه مرادی دانشگاه امیر کبیر جان خود را از دست داد
ایشان دانشجوی ورودی ٨٩ کارشناسی ارشد نوبت دوم رشته پلیمر دانشگاه امیرکبیر بودند و دوره کارشناسی خود را نیز در دانشگاه پلیتکنیک واحد ماهشهر در همین رشته تحصیل کرده بودند. ایشان در ابتدای سال دوم دوره کارشناسی ارشد خود بودند که چنین اتفاق ناگواری برای ایشان رخ داد.
در مورد چگونگی وقوع این حادثه توضیحاتی بفرمائید
سیستم خوابگاههای دانشگاه امیر کبیر که از چند سال گذشته توسط دانشجویان بسیجی و سهمیه اداره میشود، متأسفانه از سالهای گذشته با بینظمی فاحشی روبهرو بوده است. بهگونهای که آمنه زنگنه که سال دوم کارشناسی ارشد بودند و طبق قانون میبایست از امکانات دانشگاه مانند خوابگاه بهرهمند میشدند، از ابتدای سال تحصیلی کنونی که از هفته گذشته آغاز شد، متأسفانه اسکان نداشته و در نمازخانه خوابگاه مرادی اسکان داده شده بود! به وی اطلاع داده شده بود که میتواند بهعنوان دانشجوی اضافه بر ظرفیت در واحد ٤٢ خوابگاه مرادی اسکان داده شود. اما در روز حادثه ایشان همچنان در نمازخانه بهسر میبرده و امکانی برای اسکان نداشته است!
در روز حادثه واحد تأسیسات خوابگاه برای حل مشکل پرشدن و گرفتگی چاههای فاضلاب از اسید استفاده کرده بود! لازم میدانم این توضیح را اضافه کنم که سیستم پیج کردن از سوی نگهبانی خوابگاه به ۲صورت است. یکی بهصورت عمومی که در کل خوابگاه هرگونه اعلامی از سوی نگهبانی توسط همگان شنیده میشود و دیگری پیج بهصورت خصوصی در واحدها و سوئیتهای خوابگاه. متأسفانه در روز حادثه پیج از سوی نگهبانی تنها در واحد ها صورت گرفته و آمنه زنگنه بهدلیل اسکان در نمازخانه از این مسأله اطلاع نیافته است و برای استحمام به حمام عمومی که در حیات خوابگاه و حمام کارکنان خوابگاه است، مراجعه کرده است. این در حالی است که در حمامی که آمنه از آن استفاده کرده است، هیچگونه تهویهای وجود نداشته که موجب تسریع وفات وی شده است.
مدیریت ضعیف و نالایق خوابگاه باید پاسخگوی مرگ دوست بیگناه ما باشد. چرا آنها تلاش نکردهاند که همه دانشجویان را از این واقعه کنند. چگونه آنها به یاد نیاوردند که چند دانشجو را در خوابگاه اسکان دادهاند و میبایست آنها را نیز مطلع کنند؟ چرا از پیج عمومی در کل خوابگاه استفاده نکردهاند؟ همه میدانند که زمانی که اسید برای چاههای فاضلاب استفاده میشود تا دو ساعت هیچگونه آبی در حمام یا دستشویی نباید استفاده شود، چرا برای حفاظت از جان دانشجویان درب حمامها را قفل نکردهاند؟ یا چرا یک تکه کاغذ برای اعلام به دانشجویان به حمام نچسباندهاند که همه متوجه شوند؟ آمنه زنگنه که در نمازخانه ساکن بوده چطور باید متوجه این مسأله میشده؟ او از کجا باید اطلاع میداشت؟ چند سال است که خوابگاه مرادی با مشکل گرفتگی چاه روبهروست، چرا باید چنین راهکاری درست در ابتدای سال تحصیلی اجرا شود؟ چرا در از اوایل شهریور که سه هفته تمام خوابگاه خالی بود به فکر چنین اقداماتی و رفع مشکلات تاسیساتی خوابگاه نیفتادند؟
مسألهای که برای ما دوستان آمنه زنگنه بسیار تلخ و دردناک است آن است که جسم بیجان ایشان برای یکی دو ساعت در حمام افتاده بوده و از صدای آب حمام ظاهراً دیگران متوجه چنین مسألهای شدند. زمانی که ایشان به بیمارستان فیروزگر منتقل شد اعلام کردند که ۳ساعت از فوت ایشان گذشته است! واقعاً مدیریت نالایق دانشگاه چه پاسخی برای پدر و مادر داغدیده این دانشجو دارند؟
طبق صحبت شما ایشان بدون اطلاع از ریخته شدن اسید در داخل چاه ها به حمام مراجعه کرده، ولی در دانشگاه شنیده شده که مدیریت دانشگاه مرگ ایشان را خودکشی ناشی از افسردگی دانسته است. نظر شما در این خصوص چیست
ای کاش در مقابل چنین حوادث سهمگینی قدری شرمندگی را لحن و صحبت آقایان میدیدیم، آنها با چه مدرکی این ادعای واهی را مطرح میکنند؟ کدام عقل سلیمی چنین ادعای مضحکی را میپذیرد؟ آنها اصلاً ایشان را میشناختند که اینگونه دلیل میآورند؟ آنگونه که اعلام شده آنها به دروغ ادعا کردهاند که ایشان اسکان داشتند، این در حالی است که همه اطرافیان ایشان میدانند که وی هنوز در سوئیت ها اسکان نیافته بود و قرار بود بهعنوان یک دانشجوی اضافه بر ظرفیت به واحد ٤٢ برود. این هم خود جای اعتراض است که چرا این دانشجو که هنوز سنواتش تمام نشده باید در نمازخانه و بعد هم بهعنوان دانشجوی اضافه بر ظرفیت اسکان داده شود.
فکر میکنید چه عواملی باعث بروز چنین حوادث سهمگینی میشود
چنین اتفاقاتی ممکن است در هر گوشه از دنیا و در هر مکان رخ دهد. رخ دادن آن جای شگفتی نیست. اما آنچه چنین حوادثی را در مورد جامعه ما و مشخصاً دانشگاه امیرکبیر تلخ و دردناک میکند چگونگی برخورد مسئولان ذیربط به چنین حوادثی است. این اولین بار نیست که چنین رویداد تلخی دارد رخ میدهد. ۳سال پیش یک دانشجو بر سقوط در چاه آسانسوری که بارها طبق نظر کارشناسی دارای مشکلات فنی بوده و به آن اصلاً رسیدگی نشد یک پای خود را از دست داد. یا دانشجوی دیگری سال گذشته هنگام عبور از ساختمانهای در حال ساخت دچار حادثه شد و از ناحیه پا بهشدت مصدوم شد. آتشسوزی دیگری نیز سال گذشته در خوابگاه صنعتی بهدلیل پوسیدگی سیهما رخ داد. حال سؤال ما دانشجویان این است چگونه بودجههای گزاف برای ساخت و سازهای بیرویه در داخل دانشگاه و یا سنگ مزار شهدای گمنام وجود دارد، اما چند سال است که دانشجویان در خطرناکترین شرایط در خوابگاه در حال سکونت هستند و مدیریت از دادن امکانات بیشتر به بهانه کسری بودجه مطلقاً خودداری میکند! این وضعیت اسفبار برای دانشجویان در حالی است که امکان اعتراض به این وضعیت هم برای آنها وجود ندارد. در تجمع چند سال پیش نسبت به دانشجوی مصدومی که پای خود را از دست داد دهها دانشجو احضار و با حکم تعلیق روبهرو شدند.