728 x 90

-

جهان رسانه – پنجشنبه ۱۹اسفند ۱۳۸۹

-

رسانه ها
رسانه ها
عناوین مطبوعات سراسری:
لوموند:
«در نبرد لیبی، ”یا مرگ یا آزادی“ ».
یو.اس.ای تودی: «قذافی رهبر لیبی برای حفظ قدرت با شورشیان رو در رو قرار گرفته است».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «اپوزیسیون در تکاپو برای حفظ زمینهای تصرف‌شده در نبرد لیبی».
فیگارو: «قذافی نگران مداخله غربیها است».
رویتر: «درخواست حفاظت از سوی ملل‌متحد و آمریکا برای ایرانیان در تبعید در عراق».
گاردین: «دیپلوماتها گفتند، طالبان به‌همراه محموله موشک ایرانی گیر افتاد».
المصری الیوم: «فتنه ”انگشتهای مخفی“، مصر را به آتش‌افروزی تهدید می‌کند».
کوریره دلا سرا: «فقط صفر بر صفر مقابل تاتنهام».

حرف روز (رسانه‌های جهان):
می‌پردازیم به خبرهای ایران در مطبوعات جهان و شروع می‌کنیم با انعکاسهای کنفرانس بین‌المللی ژنو در حمایت از قیام مردم ایران برای تغییر دموکراتیک و تضمین حقوق ساکنان اشرف:
تریبون دو ژنو طی گزارشی به حمایت سید احمد غزالی و هاوارد دین رئیس پیشین حزب دموکرات آمریکا از مقاومت ایران پرداخت و به صحبتهای هاوارد دین درباره ضرورت حفاظت از اشرف اشاره کرد و بعد به‌نقل از او نوشت: «ایران رژیمی استبدادی است که مردم خود را شکنجه می‌کند و خشونت را در خاورمیانه گسترش می‌دهد».
رویتر هم با عنوان «درخواست حفاظت از سوی ملل‌متحد و آمریکا برای ایرانیان در تبعید در عراق» گزارش مفصلی منتشر کرد و سخنان برخی از شخصیتهای شرکت‌کننده مثل سید احمد غزالی را درج کرد و از جمله درباره شهر اشرف نوشت: «کسانی که از آن دیدار کرده‌اند می‌گویند، این کمپ مانند یک شهر کوچک با مدرسه‌ها، فروشگاهها و تسهیلات ورزشی است که تماماً توسط تبعیدیان ساخته شده؛ عمده آنها اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند».
وال استریت ژورنال: «اعتراضهای روز سه‌شنبه در شهرهای مختلف ایران صورت گرفت. سه‌شنبه به روز ثابتی برای اعتراض تبدیل شده است. در روز جهانی زن، زنان ”به حقوق برابر و آزادی بسیاری از فعالان زن فراخواندند“ ».

کشف محموله تسلیحاتی رژیم در افغانستان بازتاب گسترده‌یی در مطبوعات داشت:
گاردین: «دیپلوماتهای غربی گفتند، نیروهای ناتو در افغانستان یک محموله سلاح ایرانی برای طالبان را ضبط کردند که به آن اجازه می‌داد برد حملات خود را 2برابر کند».
نیویورک‌تایمز از کابل گزارش داد: «وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد... موشکهایی که چند هفته پیش در استان نیمروز... افغانستان کشف شد، تسلیحاتی ایرانی در مسیر (رسیدن به دست) طالبان بوده است». در همین رابطه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس رژیم ایران را به‌خاطر چنین تلاشهایی به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.
پرس آسوسیشن: «ویلیام هیگ رفتار رژیم را ”کاملاً غیرقابل قبول“ خواند و آن را محکوم کرد».

خبرهای سایر کشورها در مطبوعات بین‌المللی را با عناوین و سرتیتر گزارشها درباره لیبی شروع می‌کنیم:
لوموند: «در نبرد لیبی، ”یا مرگ یا آزادی“ ». شورشیان جوان در برابر ضدحمله نیروهای قذافی در شرق کشور مقاومت می‌کنند. به‌رغم این‌که آنها به‌خوبی مسلح نیستند و بی‌تجربه هم هستند، مصممند تا حاکم مستبد کشورشان را سرنگون کنند.
یو.اس.ای تودی: «قذافی رهبر لیبی برای حفظ قدرت با شورشیان رو در رو قرار گرفته است».
وال استریت ژورنال ضمن درج عکس یکی از شورشیان در سدره در شرق لیبی، نوشت: «مقامهای لیبی کارزاری را برای سد کردن تلاشهای بین‌المللی به‌منظور فشار روی دولت، شروع کردند».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «اپوزیسیون در تکاپو برای حفظ زمینهای تصرف‌شده در نبرد لیبی». شورشیان از تسلیحات کمتری برخوردارند، نسبت به کمک خارجی نظرات متفاوتی دارند و از تجربه تهی هستند.
هرالد تریبیون بین‌المللی: «ناآرامی (در کشورهای) عربی مهاجران جدیدی را روانه جزیره‌یی در ایتالیا می‌کند». این را با اشاره به جزیره لامپدوسا در جنوب ایتالیا نوشته است.
فیگارو: «قذافی نگران مداخله غربیها است».
کوریره دلا سرا در با یک تیتر درباره لیبی از مذاکره فرستاده قذافی در اروپا خبر داد.

حالا از لیبی کمی فاصله می‌گیریم و به وقایع کشورهای همسایه‌اش مصر نگاه می‌کنیم:
المصری الیوم: «فتنه ”انگشتهای مخفی“، مصر را به آتش‌افروزی تهدید می‌کند». در درگیریها بین مسلمانان و مسیحیان در منطقه «مشأه ناصر» 13نفر کشته و 140نفر زخمی شدند. در همین رابطه ائتلاف جوانان انقلابی مصر به یک تظاهرات میلیونی تحت عنوان ”عشق به مصر“ فراخوان داد. هدف از این تظاهرات مخالفت با فتنه فرقه‌گرایی و خشونتهایی است که این کشور را در برگرفته است.
الاهرام: «تلاشهای مصرانه برای بستن راه فتنه و بازگشت بردباری و برادری». در پی درگیرهای اخیر قاهره، شورای ریاست‌جمهوری در اولین جلسه خود در روز سه‌شنبه روی پروژه موسوم به قانون افزایش مجازات برای کسانی که هرج‌ومرج راه می‌اندازند، موافقت کرد.
واشنگتن‌پست: «یک شکاف مذهبی در مصر گشوده می‌شود».
تاگس اشپیگل آلمان: «این درگیریها از آن‌جا شروع شد که مسیحیان یک کلیسا، در اعتراض به تخریب کلیسای خود، ورودی محله را بستند».
لوموند از یک کشور آفریقایی دیگر خبر داد: «روز جهانی زن خونین در آبیجان: ساحل عاج در هرج‌ومرج فرو می‌رود». «خشونت میان طرفداران باگبو و اواتارا گسترش می‌یابد».

خبرهای مربوط به رژیم:
در عناوین صفحات اول روزنامه‌های رژیم، وقتی دو و دمها را کنار بزنید، بحران روز آخوندها به‌خوبی به‌چشم می‌خورد: وحشت از اوجگیری قیام به‌ویژه پس از تعمیق شقه و شکاف در رأس حکومت ولایت‌ فقیه با حذف رفسنجانی از ریاست خبرگان:
ابتکار: «حمله سایبری به هاشمی یک روز پس از کناره‌گیری».
ابتکار: «از سوی علما و مراجع و شخصیتهای سیاسی صورت گرفت: انتقاد شدید از رواج هتاکی در کشور».
خراسان: «هاشمی رفسنجانی: رهبر معظم انقلاب دستور برخورد با افراطیون خاطی که اقدام به توهین و افترا می‌کنند را صادر کرده‌اند».
جمهوری: «هشدار آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی نسبت به روشهای ضدارزشی افراطیون».
ابرار: «هاشمی رفسنجانی: هوچی‌گری و تهمت‌زدن به بهانه دفاع از ارزشها مذموم است».
قدس: «در بیانیه پایانی اجلاس خبرگان تأکید شد: همگان را به وحدت و اخلاق سیاسی دعوت می‌کنیم».
رسالت: «سعید جلیلی در اطلاعیه نهم خبرگان ملت: 847سایت اینترنتی نظام سلطه از فتنه‌گران حمایت می‌کند».
رسالت: «آیت‌الله نوری همدانی: باید از خود بپرسیم برای نظام چه کرده‌ایم».
اطلاعات: «انتقاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از بی‌پروایی قلم‌ها و زبان‌ها».

سایر خبرهای رژیم:
اقتصاد پویا: «استاندار تهران: زمین‌خواران گردن‌کلفت به برخی مراکز وصلند».
اقتصاد پویا: «نرخ تورم رسمی کشور اعلام شد: نرخ تورم بهمن‌ماه ۱۱.۶درصد».
جهان صنعت: «علی مطهری هشدار داد: سؤال از رئیس‌جمهور در دستور کار قرار می‌گیرد».
کیهان: «گزارش کمیسیون اقتصادی درباره معوقات بانکی با انتقاد نمایندگان روبه‌رو شد».
دنیای اقتصاد: «گزارشی که دیروز در مجلس شورای اسلامی قرائت شد: 7میلیون پرونده معوقات بانکی».

از این طرف و آن طرف:
هرالد تریبیون بین‌المللی: «یک مقصد جدید برای (فضاپیماهای) شاتل». شاتل دیسکاوری که بعد از آخرین پروازش روز چهارشنبه در فلوریدا فرود آمد، در یک موزه قرار داده خواهد شد.
فیگارو: «سفینه‌های آمریکایی فقط 2پرتاب دیگر تا پایان ماه ژوئن خواهند داشت، بعد از آن فضانوردان ناسا تا چندین سال از سفینه‌های سایوز روسی استفاده خواهند کرد».
فیگارو: «اینترنت، موتور محرک جدید توسعه فرانسه». مطابق آمار اقتصادی، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵ اینترنت باعث ایجاد 450هزار شغل در فرانسه بشود.
کوریره دلا سرا با عنوان «فقط صفر بر صفر مقابل تاتنهام» به حذف‌شدن آ. ث میلان در لیگ قهرمانان اروپا مقابل این تیم انگلیسی پرداخته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a95c0af-b556-4a67-99b6-63da290bc904"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات