728 x 90

-

جهان رسانه – پنجشنبه ۴آذر ۱۳۸۹

-

رسانه ها
رسانه ها
در ابتدا نگاه کوتاهی داریم به عناوین رسانه‌های سراسر دنیا:
د نشنال: امارات متحده عربی تحریمها علیه (رژیم) ایران را شروع می‌کند.
گاردین: آیا بلژیک می‌تواند کشور بعدی باشد؟ دامنه سرایت بدهی، گسترش می‌یابد.
وال استریت ژورنال: معترضین در بریتانیا میزان خشم خود را به‌نمایش می‌گذارند.
دیلی‌تلگراف: اعتراضها بر سر شهریه به‌خشونت گرایید و مأموران پلیس مجروح شدند.

ایران در رسانه‌های بین‌المللی:
پیامدهای دخالتهای رژیم در کشورهای آفریقایی و انزوای بین‌المللی آخوندها از جمله موضوعاتی هستند که در رسانه‌های جهانی انعکاس دارند.
خبرهای ایران در رسانه‌های جهان را با انعکاسی از حمایت 5هزار شهردار فرانسوی از شهر اشرف شروع می‌کنیم:
خبرگزاری فرانسه: فراخوان 5000شهردار برای پایان‌دادن به محاصره کمپ اشرف در عراق
5000شهردار فراخوانی را برای پایان محاصره کمپ اشرف امضا کرده‌اند که چهارشنبه علنی شد. Jean-François Legaret از حزب (حاکم) او.ام.پ و شهردار منطقه اول پاریس روز چهارشنبه در شهرداری خود چندین کلاسور حاوی امضاها را به مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت که سازمان مجاهدین عضو اصلی آن است، تحویل داد.
در این (فراخوان)، شهرداران امضاکننده از تمایلات سیاسی گوناگون، اشرف را به‌عنوان ”شهر خواهر“ به‌شمار می‌آورند که ”خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران را تجسم می‌کند“.
د نشنال: امارات متحدة عربی تحریمها علیه (رژیم) ایران را شروع می‌کند.
به گفته این منبع، امارات در یک گزارش رسمی به کمیته مانیتورینگ اجرای تحریمهای سازمان ملل علیه رژیم، تلاشهای هماهنگ چند وزارتخانه و ارگان این کشورها را برای اجرای تحریمهای شورای امنیت، تشریح کرد.
بلومبرگ: گامبیا بر اثر فشار آمریکا روابطش را با ایران قطع کرد. این را به‌نقل از بروجردی رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس رژیم گفته است.
خبرگزاری فرانسه: نیجریه تسلیحات و کامیونهای نظامی بیشتری را در بندر ضبط کرده است.
این خبرگزاری از لاگوس گزارش داد که چند هفته بعد از کشف محموله تسلیحاتی ارسال‌شده از ایران، سخنگوی نیروی دریایی نیجریه اعلام کرده که یک محموله تسلیحاتی غیرقانونی دیگر را در بندر اصلی خود ضبط کرد.

حرف روز (رسانه‌های جهان):
از جمله خبرهای اصلی امروز رسانه‌ها، ادامه بحرانی مالی اروپا را داریم و همین‌طور اعتراضهای دانشجویی انگلیس و پیامدهای بحران دو کره:
هرالد تریبیون بین‌المللی، تصویری را از خرابیهای جزیره Yeiboyeong درج کرده که توسط کره شمالی خمپاره‌باران شد و در یکی از عناوین اصلیش نوشته است: آمریکا از چین می‌خواهد به‌ تحت‌کنترل درآوردن کره شمالی کمک کند. مقامهای آمریکایی بر این باورند که شلیک خمپاره‌ها از سوی کره شمالی یک حمله مجرد است و شروع یک کارزار نظامی گسترده‌تر نیست.

بحران مالی در اروپا ادامه دارد. ایرلند طرح ریاضت‌کشانه‌اش را ارائه کرد، در پرتغال اعتصاب شد و حالا اسامی کشورهای دیگری هم به‌عنوان قربانیان بعدی، شنیده می‌شود:
آیریش تایمز گزارش کرد: در طرح 4ساله ایرلند برای ترمیم اقتصاد این کشور، رفاه اجتماعی و حقوق بازنشستگی بیش از سایر زمینه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این طرح قرار است در نهایت باعث کاهش 10میلیارد یورو از مخارج عمومی بشود و 5میلیارد یورو را هم به مالیات اضافه کند.
اکسپانسیون: صاحبان کارخانه در اسپانیا به زاپاترو گفتند بدون رفرم باید اقتصاد را نجات دهی.
اکسپانسیون: طرح ریاضت‌کشانه اقتصاد ایرلند عبارت است از کاهش 25000تن از کارمندان دولت و افزایش مالیات‌ها.
گاردین: آیا بلژیک می‌تواند کشور بعدی باشد؟ دامنه سرایت بدهی، گسترش می‌یابد.
این روزنامه نوشته که بلژیک در فهرست کشورهایی که می‌توانند با یک بحران مالی روبه‌رو شوند، به‌ پرتغال، اسپانیا و ایتالیا پیوست. مردم بلژیک به‌جای این‌که درباره بازارهای کریسمس صحبت کنند، به بحث و تبادل‌نظر درباره افزایش هزینه تأمین یک بدهی ملی می‌پردازند که مبلغش به‌اندازه درآمد سالانه ملی است.
البته عنوان اصلی گاردین به اعتراضهای دانشجویی اختصاص دارد که نوشته: مدرسه تعطیل است، بچه‌ها به خیابانها سرازیر می‌شوند… روز گذشته دهها هزار دانشجو و دانش‌آموز از کلاسهایشان بیرون آمدند، راهپیمایی کردند و ساختمانهایی را در سراسر کشور اشغال نمودند…
گاردین افزود که برخی، شمار دانشجویان معترض را بیش از 130هزار نفر ارزیابی کرده‌اند.
دیلی‌تلگراف: اعتراضهای بر سر شهریه به خشونت گرایید و مأموران پلیس مجروح شدند.
در این اعتراضهای در لندن حداقل 15دانشجو زخمی و 32نفر هم دستگیر شدند.
دیلی‌تلگراف یک کاریکاتور هم درج کرده که در اون یک مأمور پلیس به یکی از معترضین می‌گوید: این آشوب کار خودتونه یا چیزی رو تو اینترنت پیدا و کپی‌برداری کردین؟“
آیریش تایمز: روز گذشته بار دیگر دهها هزار دانشجو در دانشگاههای بریتانیا برای اعتراض به افزایش شهریه‌ها، به خیابانها آمدند…
وال استریت ژورنال: معترضین بریتانیا میزان خشم خود را به‌نمایش می‌گذارند. این روزنامه گفته است که بنا‌به تصمیم اتخاذ شده، قرار است شهریه دانشگاهها به 9هزار پوند (14هزار دلار) در سال افزایش پیدا کند.

حالا چند خبر دیگر از رسانه‌های مختلف، از جمله سفر ملکه الیزابت به امارات و عمان، اما با موضع‌گیری مدودف درباره مسائل داخلی روسیه شروع می‌کنیم:
مسکو تایمز: مدودوف به ارزیابی یک روسیه متحد می‌نشیند. دیمیتری مدودوف… به حزب حاکم ”روسیه متحد“ هشدار داد که اگر رقابت سیاسی بیشتری وجود نداشته باشد، کشور با تهدید درجازدن روبه‌رو خواهد شد. رئیس‌جمهور روسیه در یک کلیپ که روی سایتش قرار داده، گفته است: اگر اپوزیسیون کوچکترین شانس پیروزی در یک نبرد صادقانه را نداشته باشد، تنزل پیدا می‌کند و به‌ حاشیه رانده می‌شود.
گلف نیوز امارات: امارات متحده عربی برای ملکه الیزابت دوم فرش قرمز پهن می‌کند.
د نشنال امارات: پایتخت به دوستان قدیمی خوشآمد می‌گوید. به گفته این منبع، آخرین باری که ملکه الیزابت از امارات دیدار کرد، در سال 1979، یعنی 31سال پیش بود.
بازلر تسایتونگ: «سارکوزی زیر فشار» و «موفقیت نسبی با رأی اعتماد در پاریس»، هر دوی این عناوین در صفحه اول بازلر تسایتونگ سوئیس و مربوط به‌ مقاله‌یی در مورد وضعیت دولت فرانسه است. در این مقاله آمده که روز پیش فرانسوا فیون توانست با 326رأی موافق در برابر 236رأی مخالف از مجلس بالاخره رأی اعتماد را به دست بیاورد. هم‌چنین در این مقاله به پایین‌آمدن محبوبیت سارکوزی اشاره شده و این‌که به گفته برخی، حالا فرانسوا فیون مرد شماره یک قوه مجریه فرانسه است.

از این طرف و اون طرف دنیا:
روزنامه‌های رژیم، امروز به‌خاطر عید غدیر تعطیل بود، با چند خبر از این طرف و اون طرف دنیا، جهان رسانه را به پایان می‌بریم:
نیویورک تایمز از یک غرامت 1میلیارد دلاری به شرکت تکنولوژیک «اوراکل» خبر داد. یک دادگاه در سانفرانسیسکو به دعوا بین دو قول تکنولوژیک و دو شرکت اجرایی در «سیلیکن ولی» پایان داد. حکم این دادگاه، پرداخت غرامت 3/1میلیارد دلاری شرکت SAP به شرکت «اوراکل» به اتهام دزدی نرم‌افزار بود.
واشنگتن ‌پست با درج عکسی خبر تکمیل ساخت بنای یادبود مارتین لوتر کینگ، از رهبران جنبش سیاهان آمریکا را منتشر کرد و نوشت که این پروژه 120میلیون دلار خرج در بر داشته و 14سال طول کشیده است.
مسکو تایمز: پوتین از دی کاپریو به‌خاطر کمکش به ببرها تقدیر می‌کند. این ستاره هالیوود در اجلاس سنت پترزبورگ که برای نجات نسل ببرها تشکیل شده بود، مبلغ یک میلیون دلار اهدا کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ba7736a-01df-4af9-af25-e0dbde2319a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات