728 x 90

-

یونسکو از برگزاری روز فلسفه در ایران عقب‌نشینی کرد

-

یونسکو
یونسکو
کمتر از ۲ هفته مانده به زمان اعلام شده برای برگزاری جشن ”روز فلسفه“ در ایران توسط یونسکو، این سازمان روز سه‌شنبه از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کرد.
روزنامه نیویورک تایمز، با اعلام این خبر نوشت نوشت: کمتر از دو هفته مانده به برگزاری «روز فلسفه» یونسکو، سازمان فرهنگی وابسته به ملل ‌متحد اعلام کرد از برگزاری این مراسم در ایران ـ افتضاحی که اعتبار این سازمان را زیر سؤال می‌برد ـ صرفنظر کرده است.

این سازمان از سال ۲۰۰۲ تاکنون هر سال جشن روز فلسفه را در یکی از کشورهای عضو برگزار کرده است. در سال ۲۰۰۸ و بی‌سر و صدا ایران به‌عنوان میزبان این جشن در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده بود. اما این تصمیم، به‌خاطر سانسور و سابقه نقض شدید حقوق‌بشر در ایران، باعث جنجال گردید. به ویژه به‌خاطر سرکوب شدید پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ ریاست جمهوری در ایران، به‌شدت بحث برانگیز شد و کشورهای زیادی مخالفت خود را با برگزاری این جشن در کشوری که رفتارهایش در تضاد کامل با اهداف این سازمان است اعلام کردند. بسیار از دانشگاهیان اعلام کرده بودند که در صورت برگزاری این مراسم در ایران، آن را تحریم خواهند کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا از مدیر کل جدید این سازمان خواسته بودند که برگزاری این مراسم را در ایران لغو کند. آنها به موارد متعدد بازداشت، نقض حقوق‌بشر و تبعید به ویژه پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ اشاره و گفته بودند که این مراسم توسط تندروهای حاکم بر ایران برگزار خواهد شد. هم‌چنین آنها در نامه مخالفت خود به تصمیم اخیر وزارت علوم مبنی بر تجدید نظر در برخی دروس علوم انسانی از جمله فلسفه برای اطمینان حاصل کردن از مطابقت آنها با قوانین اسلام، اشاره کرده بودند. مراسم اصلی در ایران قرار بود از ۲۱ تا ۲۳ نوامبر برگزار شود که لغو گردید اما برنامه‌های جانبی دیگری در کشورهای دیگر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، وزارت‌خارجه فرانسه و هیأت آمریکا در یونسکو ازاین تصمیم یونسکو استقبال کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b507f5e5-fef4-48b6-8240-f7b295dfacd0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات