728 x 90

اعتراض عليه مالكي,انتخابات عراق,دخالت رژيم در عراق

آخرین تحولات عراق - 890730

-

اد ملکرت، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق
اد ملکرت، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق
اظهارات دکتر صالح المطلک در مورد ابتکار سازمان ملل و تأکید بر شکست تلاشهای رژیم ایران برای اعمال نفوذ در تشکیل دولت عراق، ابراز نارضایتی ملکرت از سفرهای مالکی در دیدار با آیت‌الله سیستانی، اعلام حمایت جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، از طرح بارزانی، موضع‌گیری شدید کردها علیه دخالتهای تروریستی رژیم ایران و ادامه بازتابهای منفی علیه سفر مالکی به ایران و سایر کشورهای منطقه و زدوبندهایش برای ماندن در قدرت، از مهمترین تحولات عراق بود.

در پی دیدار اد ملکرت، نماینده سازمان ملل در عراق، با آیت‌الله سیستانی روزنامه البینه گزارش کرد که ملکرت در این دیدار از سفرهای مالکی به کشورهای خارجی ابراز ناراحتی کرد و از سیستانی خواست تا از جریانهای سیاسی بخواهد تا در یک میزگرد شرکت کنند.

در همین حال به گزارش روزنامه الزمان لندن، دکتر صالح المطلک، دبیرکل جنبش ملی عراق ـ العراقیه، ابتکار سازمان ملل ‌متحد برای پایان دادن به بحران عراق را فاش کرد. دکتر صالح المطلک به روزنامه الزمان گفت که اد ملکرت، نماینده سازمان ملل در عراق، شروع به برقراری ارتباطاتی با ائتلافهای عراق حول مکانیزم تشکیل این ابتکار نموده است. وی گفت در ابتکار سازمان ملل ‌متحد، برای تشکیل دولت آشتی ملی که تمامی طرفها را گردهم آورد، تصریح شده است. دکتر صالح المطلک تأکید کرد که این ابتکار به‌دنبال شکست اعمال اراده ایران برای تشکیل دولت مورد نظرش در عراق است. وی افزود: سازمان ملل ‌متحد طرف گفتگوها نخواهد بود ولی در صحنه حضور دارد.
وی درباره نقش آمریکا گفت: این طرح در هماهنگی بین آمریکا و سازمان ملل ‌متحد ارائه شده است.

جیمز جفری، سفیر آمریکا در عراق، اعلام کرد: دولت آمریکا از پیشنهاد بارزانی برای تشکیل دولت حمایت می‌کند چرا که آن را مناسب‌ترین راه‌کار برای خارج کردن عراق از بحران سیاسی جاری می‌بیند.

به گزارش تلویزیون الشرقیه در بیانیه ریاست منطقه کردستان آمده است: بارزانی، جیمز جفری را در جریان گفتگوهایی که با رهبران عراق جهت گسترش تفاهمات بین آنها انجام می‌دهد، قرار داد، هم‌چنین بر نیاز عراق به اصل مشارکت ملی شامل مشارکت تمامی طرفها و حذف نشدن هیچ یک از جریانهای سیاسی برنده برای اداره کشور طبق قانون اساسی، تأکید کرد.

موضع‌گیری جیمز جفری همزمان با موضع‌گیری کاخ سفید بود که به گزارش تلویزیون الشرقیه دعوت خود را از رهبران عراق نسبت به اهمیت دادن به تشکیل دولت متناسب با نتایج انتخابات، تکرار نمود.
هم‌چنین به گزارش تلویزیون العراقیه، بارزانی با ژنرال باربیرو، معاون فرمانده نیروهای آمریکایی، تشکیل دولت را مورد بحث قرار داد.

در همین حال هانی عاشور، مشاور مطبوعاتی العراقیه، از نزدیکی بیشتر بارزانی با علاوی خبر داد و اعلام کرد: علاوی و بارزانی هفته آینده دولت مشارکت ملی را ترسیم خواهند کرد.
وی افزود: ابتکار بارزانی هیچ طرفی را به حاشیه نمی‌راند.

به موازات این تحولات، موضع‌گیری بارزانی علیه دخالتهای تروریستی رژیم و تبلیغات منفیش علیه کردها از شدت بیشتری برخوردار بود.
روزنامه خبات، ارگان رسمی حزب دموکرات کردستان، به تصریح بر این‌که آن زمان گذشت که فشار تبلیغاتی مشکوک این‌چنینی مردم کردستان عراق را ناچار کند از خواسته‌های خود دست‌ بردارند، با طرح این سؤال که چرا رژیم ایران در این شرایط تبلیغات علیه بارزانی را به جریان انداخته، نوشت: مردم ایران بهتر از ما می‌دانند که جمهوری اسلامی آزادی بیان را برای کسی مشروع نمی‌دانند، بلکه هر خبر و ادعایی، هدف خاص سیاسی این رژیم را در پشت خود دارد.

روزنامه خبات نوشت: شبکه خبر و رسانه‌ها و روزنامه‌های ایران به وضعیت ناهنجار مردم خود بپردازند و به فکر ده‌ها مشکل داخلی خود باشند. نه این‌که به تکرار ادعاها برای تضعیف جنبش مردم کردستان عراق بپردازند. آیا اگر ضرری هم به اقلیم کردستان وارد شود، دردهای مردم ایران را علاج می‌کند؟ مردم ایران چه سودی از توپ‌باران‌کردن مناطق کردستان عراق برده‌اند؟ مشخص است که رژیم ایران با این اعمال افکار عمومی مردم خود را مشغول می‌کند و نه چیز دیگر!
ارگان رسمی حزب دموکرات کردستان در ادامه بر ناکامی رژیم ایران در این تشبثات تأکید کرد و نوشت: آن زمان گذشت که فشار تبلیغاتی مشکوک این‌چنینی مردم کردستان عراق را ناچار کند از خواسته‌های خود دست ‌بردارند.

بازتابهای منفی علیه سفرهای ناکام مالکی به کشورهای منطقه هم‌چنان بخشی از خبرهای قابل‌توجه بود.
نیویورک تایمز سرمقاله خود را به انتقاد از مالکی اختصاص داد و نوشت: نوری مالکی به‌ رهبران کشورهای منطقه‌ قول سپردن پروژه‌های بزرگ تولیدی داده‌ است تا به‌ علاوی فشار بیاورند نخست‌وزیری وی را قبول نماید.
نیویورک تایمز با انتقاد از نوری مالکی نوشت: مالکی به‌ جای این‌که‌ به‌ کشورهای منطقه‌ قول پروژه‌ بدهد، جا دارد همه‌ تلاش خود را به‌ گفتگو با علاوی و جریانهای دیگر به‌ منظور عبور از بحران معطوف دارد.

تلویزیون الجزیره در گزارشی از سفر مالکی به ترکیه گفت: در دیدار مالکی، آنکارا خواستار تشکیل دولتی متشکل از همه ترکیبهای مردم به دور از نژادگرایی و مذهب‌گرایی شد.
الجزیره درباره سفر مالکی از جمله به ایران و ترکیه افزود: ناظران معتقدند که دیدار مالکی برای دادن چراغ سبز به این کشورها برای دخالت در امور عراق است.

در همین حال اسامه النجیفی، از رهبران العراقیه، دولت مالکی را متهم کرد که به کشور عراق و روابط خارجی آن، ضرر رسانده است.

و تلویزیون الشرقیه از رسوایی دیگری در رابطه با تلاشهای مالکی برای ماندن در قدرت خبر داد و گفت: نوری المالکی 15تن از محکومین به اعدام از اعضای جیش‌المهدی را آزاد کرده است.
بنا‌به این گزارش مقامهای سیاسی در بغداد گفتند عفو و فرار 15عضو جیش‌المهدی از زندان، در کادر معامله‌ای برای تجدید نخست‌وزیری مجدد نوری مالکی صورت گرفته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e2acec4-ed48-4f07-8e30-52202c9ab326"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات