728 x 90

انتخابات عراق,دخالت رژيم در عراق,

ایاد جمال‌الدین: احزاب حاکم، رژیم ایران را وارد عراق کرده‌اند

-

ایاد جمال الدین روحانی برجسته شیعه عراقی
ایاد جمال الدین روحانی برجسته شیعه عراقی
ایاد جمال‌الدین روحانی برجسته شیعه عراقی و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: اگر ما در داخل عراق با هم در نزاع نبودیم رژیم ایران نمی‌توانست در عراق دخالت کند و شبه‌نظامی بفرستد. احزاب حاکم رژیم ایران را وارد عراق کرده‌اند.

مجری الجزیره: پارلمان آینده چه فرقی با پارلمان فعلی دارد چون گفتید که معادله سیاسی است و پارلمانی که محدود شده به تعدادی روسای فراکسیون، به تو تحمیل شده و نتوانستی فرد مؤثری باشی و گفتید که رهبران فراکسیونهای سیاسی همانند فرماندهان یکانهای نظامی می‌مانند.

ایاد جمال‌الدین: بله درست است، ما نسبت به پارلمان آینده خوشبین هستیم که نیروی ملی بر سر کار بیاید و نیروی تاریکی را کنار بزند کسانیکه طی هفت سال عراق را به گرداب خون و نبودن خدمات تبدیل کرده است، امیدواریم که نیروی ملی که به دمکراسی واقعی و آشتی ملی ایمان داشته باشد تا عراق به ثبات برسد تا بتوانیم بسیج برای سازندگی بدهیم، من خوشبین هستم این انتخابات منجر به آن خواهد شد، براساس نظرسنجیها و تمایلات مردم، عراقیان الان نسبت به دولت و این مجلس کاملاًًًًً مأیوس هستند و می‌گویند چیزی به ما ارائه نکردند.
همه مردم در پی تغییر هستند مطابق نظرسنجیها و بر اساس تمایل مردم برای تغییر می‌گوییم که ما خوشبین هستیم که یک مجلس عراقی خواهد آمد که اولین چیزی که تدوین کند آشتی ملی باشد تا بتوانیم سازندگی و شکوفایی را به اذن خدا شروع کنیم.

مجری الجزیره: به نظر شما آنچه که عراق را تخریب کرد فقط همین قانون جائرانه نیست گفتید تهران خیلی از احزاب حاکم را با ریموت، کنترل می‌کند و گفتید که شخصاً فردی را می‌شناسید که از مردان رژیم ایران است و می‌شود فهمید که اشاره به مالکی است که دولتش در حال اتمام است مشکلاتی را برای عراق بوجود آورده است؟

ایاد جمال‌الدین: درست است به علت همین قانون، اگر ما در داخل عراق با هم در نزاع نبودیم رژیم ایران نمی‌توانست در عراق سمپاشی کند و ایران دخالت نمی‌کرد و شبه‌نظامی نمی‌فرستاد و اجساد تیر خورده در خیابان نمی‌دیدیم ما در داخل با هم درگیریم، نه مردم، بلکه نیروهای سیاسی یعنی نیروهای دولت و نیروهای اپوزیسیون به همین جهت ایران توانسته در داخل عراق سمپاشی کند اگر ما با هم توافق می‌کردیم نه رژیم ایران و نه دیگران نمی‌توانست در امور ما دخالت کند.

مجری الجزیره: به‌رغم اینکه در ایران درس خواندید ولی دیدگاه قوی بر ضد رژیم ایران دارید بهرحال آیا مشکل تماماً در قانون ریشه‌کنی بعث است؟ آیا عناصر خارجی به غیر از ایران آیا القاعده نیست. مشکلات بسیاری در عراق است همه اینها در ریشه‌کنی بعث خلاصه می‌شود؟

ایاد جمال‌الدین: چه کسی القاعده را وارد کرده است همان حزب بعث، القاعده را وارد کرد. چه کسی رژیم ایران را وارد کرد؟ همان احزاب حاکم ایران را وارد کرده است، و اینها نتیجه اختلافات داخلی است اگر ما می‌توانستیم به یک دیدگاه ملی با کسانی که حاکمیت را از دست دادند برسیم. نه بعثیها القاعده را میآوردند و نه احزاب حاکم می‌توانستند رژیم ایران را وارد کنند باید که ما یک دیدگاه استراتژیک داشته باشیم بدانیم که باید یک آشتی ملی را در عراق بنا کنیم تا نه رژیم ایران دخالت کند و نه جایگاهی برای القاعده در عراق باشد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49fc7b97-a756-4377-b12b-cb2bd81d4ec7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات