728 x 90

-

پانزدهمین سالروز پیمان صلح دیتون برای خاتمه جنگ بوسنی

-

بوسنی و هرزگویین
بوسنی و هرزگویین
پانزدهمین سالروز پیمان صلح دیتون برای خاتمه جنگ بوسنی، آیا می‌شد از یک فاجعه انسانی جلوگیری کرد؟

زنان و مردان مسلمانان بوسنی، اهل صربرنیتسا، روز یازدهم هر ماه به منظور نماز و دعا برای کسانی که در قتل‌عام صربرنیتسا ــ شدیدترین فاجعه انسانی در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون ــ کشته شدند، به مسجد می‌آیند. در 11 ژوئیه 1995، بیش از 8هزار مرد مسلمان قتل‌عام شدند. رادوان کاراجیج، متهم به پاکسازی قومی در بوسنی، در حال حاضر در دیوان عالی لاهه تحت محاکمه قرار دارد. درگیریهای بوسنی به مدت چهار سال از 1992 تا پایان 1995 به‌طول انجامید و برای پایان دادن به آن، صربرنیتسا به دو بخش تقسیم شد. امروزه بو سنی و هرزه گوئین دو قسمت مختلف است. یک طرف فدارسیون کرواتهای مسلمان و طرف دیگر جمهوری صربسکا متعلق به صربها است که شامل صربرنیتسا می‌باشد.

در آنسوی یادبود صربرنیتسا، یک کارخانه قدیمی قرار گرفته است. این کارخانه در سال 1995 مقر فرماندهی نیروهای حافظ صلح ملل‌متحد بود. قرار بود این کارخانه مکان امنی برای مردم باشد، ولی در روز 11 ژوئیه 1995 نیروهای صرب بو سنی خطوط دفاعی را شکستند و مردان و پسران جوان را جدا کرده و آنها را کشتند. اکنون 15سال از آن زمان گذشته و نقش نیروهای حافظ صلح ملل‌متحد در آن حادثه زیر سؤال است. سازمان ملل می‌توانست جلو یک فاجعه انسانی را بگیرد.

سال گذشته پارلمان اروپا 11 ژوئیه را روز یادبود قتل‌عام صربرنیتسا اعلام کرد و از سراسر اروپا خواست تا از این تصمیم حمایت کنند. امسال پانزدهمین سالروز پیمان صلح دیتون است که با تقسیم بو سنی میان اقوام مختلف به جنگ خاتمه داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b22a63a-1747-49c5-82f2-475887204ecd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات