728 x 90

آزادي پيروزمندانه گروگانها,حمله به اشرف,

سازمان جهانی علیه شکنجه، در مورد وضعیت قرارگاه اشرف ابراز نگرانی نمود

-

شهر اشرف
شهر اشرف
بیانیه سازمان جهانی علیه شکنجه
36تن از ساکنان قرارگاه اشرف همگی آزاد شدند، اما نگرانی سازمان جهانی علیه شکنجه در مورد وضعیت در قرارگاه اشرف باقی می‌ماند.

ژنو، دوازدهم اکتبر 2009
سازمان جهانی علیه شکنجه از آزادی 36تن از ساکنان قرارگاه اشرف، که پس از حمله نیروهای امنیتی عراق به کمپ در تاریخ 28 ژوئیه 2009 دستگیر شده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بودند، استقبال می کند.

با این حال، سازمان جهانی علیه شکنجه، فراخوان خود را به ایالات متحده آمریکا و مقامهای سازمان ملل متحد برای اتخاذ اقدامها مؤثر برای حافظت تمامی ساکنان قرارگاه اشرف تکرار می‌کند.
درهفتم اکتبر 2009وقتی که 36تن از ساکنان کمپ آزاد شدند و به قرارگاه اشرف بازگشتند، چندین نفر به علت شرایط وخیم سلامتیشان در بیمارستان بستری شدند.

آنها طی مدت دستگیری تحت شکنجه و بدرفتاری قرار داشتند و در اعتراض به دستگیری شان در اعتصاب غذابه‌سر می‌بردند. با توجه به اطلاعات مشابه دریافت شده، این 36تن ابتدا به ایستگاه پلیس که از قرارگاه 25 کیلومتر فاصله داشت، منتقل شدند، . سپس با نقض آشکار دستور قضایی صادر شده از سوی قاضی تحقیق در شهر خالص که حکم به آزادی آنها داده بود، به یک پایگاه نظامی در بغداد منتقل شدند.

سازمان جهانی علیه شکنجه یادآوری می‌کند که حدود 3500تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران گروه اپوزیسیون ایرانی، به دلایل سیاسی و به منظور خلاصی از آزار و اذیت و مقاومت در برابر رژیم ایران، از سال 1986 در قرارگاه اشرف به‌سر می‌برند.

در آوریل 2009، نیروهای امنیتی عراق به دنبال اظهارات چند نفر از مقامهای ایرانی و عراقی مبنی بر این که اعضای سازمان مجاهدین خلق باید از عراق اخراج شوند و قرارگاه بسته شود، آن‌جا را محاصره کردند. این درحالی بود که افراد آن جا به‌عنوان "افراد حفاظت شده" بر اساس ماده 27 کنوانسیون چهارم ژنو شناخته شده‌اند و تعهدهای ناشی از آن توسط نیروهای ایالات متحده امضا و به روشنی قید شده است.

در 28 ژوئیه 2009 نیروهای امنیتی عراق به قرارگاه اشرف با بولدوزر وارد شدند. در این حمله که با استفاده از نارنجک، گاز اشک‌آور، ماشین آبپاش و گاز فلفل علیه ساکنان اشرف صورت گرفت، یازده تن کشته شدند و چندین نفر زخمی شدند.

با درنظر گرفتن این رویدادها، سازمان جهانی علیه شکنجه فراخوانهای قبلی خود را تکرار می‌کند:
به مقامهای عراق فراخوان می‌دهد که: ساکنان کمپ اشرف نبایستی با زور به ایران بازگردانده شوند، زیرا که در آن‌جا در معرض خطر شکنجه و بدرفتاریهای دیگر قرار می‌گیرند، به مقامهای ایالات متحده آمریکا فراخوان می‌دهد: به منظور کسب اطمینان از حفاظت مؤثر از قرارگاه اشرف، تا هنگام استقرار یک نیروی بین‌المللی، به فوریت مسئولیت حفاظت، به نیروهای ایالات متحده منتقل شود.

به سازمان ملل متحد فراخون می‌دهد: یک نماینده جهت جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت در قرارگاه اشرف و به منظور اطلاع دادن به نهادهای حقوق‌بشر مربوطه در سازمان ملل متحد، از جمله شورای حقوق‌بشر، اعزا م شود.
از نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد برای عراق و از هیأت ملل متحد برای مأموریت کمک‌رسانی در عراق (یونامی) موکدا می‌خواهد که برای راه‌اندازی یک حضور دائمی در کمپ به منظور نظارت و حفاظت از وضعیت اقدام کند و یک تصمیم فوری برای انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد نقض حقوق‌بشر چه در جریان حمله 28ژوئیه و چه پس از آن حمله، اتخاذ شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6fc1a2b1-704e-45a9-a58a-fc2eec76eee7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات