728 x 90

اهمیت مطرح شدن بحث قیام ایران در شورای امنیت

شورای امنیت
شورای امنیت
در اولین روزهای سال میلادی 2018 موضوع قیام ایران و برخورد رژیم با آن درشورای امنیت ملل‌متحد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به‌رغم بند و بست رژیم با متحدان ناقض حقوق‌بشر در شورای امنیت که می‌خواست مانع تشکیل جلسه شود، اما شکست خورد و جلسه تشکیل شد.

نفس مطرح شدن قیام ایران در شورای امنیت، بزرگترین دستاورد برای مردم ایران بود.

چند کشور اتیوپی، بولیوی و چین و روسیه در هم جبهه‌گی با رژیم، مخالف تشکیل این جلسه بودند. بقیه کشورها از جمله آمریکا، سوئد، انگلیس، لهستان حامی تشکیل جلسه بودند و به‌شدت از سرکوب تظاهر کنندکان و عدم اجازه رژیم برای بیان اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران، انتقاد کردند.

جدا از نتایج این جلسه، که پایه‌اش بحث و بررسی قیام ایران و سرکوب تظاهرات مردم بود، نفس مطرح شدن این جلسه در شورای امنیت، بزرگترین دستاورد برای مردم ایران بود.

تا قبل از آن موضوع قیام ایران و سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان رسانه‌ای بود و در اینترنت خبرهای آن دیده می‌شد. بعضی از خبرگزاریهای بین‌المللی مهم از جمله سی.ان.ان، فاکس‌نیوز و تلویزیون فرانسه آن را منعکس کرده بودند.

اما وارد شدن این موضوع در دستور کار شورای امنیت، آن را جهانی کرد.

از این به بعد در رابطه با سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز ایران، وقتی که در رسانه‌ها، شبکه‌های بین‌المللی، سازمانهای حقوق‌بشری بحث شود می‌توانند به جلسه شورای امنیت در این زمینه استناد کنند.

پارلمان اروپا، شورای اروپا، کمیته سوم حقوق‌بشر ملل متحد، دولتها، می‌توانند در اعتراض به دستگیری و سرکوب تظاهر کنندگان به رژیم اعتراض کنند چون موضوع از حالت داخلی و حتی منطقه‌ای خارج شده و جهانی گشته است.

با توجه به فشار بین‌المللی که روی رژیم در رابطه با موشک پراکنی و حمایت از تروریسم در منطقه وجود دارد موضوع حقوق‌بشر و سرکوب قیام هم می‌تواند فشار زیادی علیه رژیم ایجاد کند.

چیزی که قبل از آن یا نبود یا به‌طور کلی اشاره‌یی به آن بود.

از این به بعد نقض حقوق‌بشر و شلیک به تظاهر کنندکان و کشتن زندانیان زیر شکنجه می‌تواند اهرم فشار جدی، روی رژیم باشد. این دستاورد برای مردم ایران و جوانانی است که خونشان را در خیابانها می‌دهند.

«بحث قیام ایران در جلسه شورای امنیت بازتاب خون این جوانان است».

این موضوعی است که عوامل رژیم از آن به‌شدت وحشت دارند.

جاوید قربان اوغلی که از او به‌عنوان دیپلومات ارشد نام برده شد در مقاله‌ای (روزنامه شرق 18دی 96) نوشت:
«با گذشت دو روز از اولین جلسه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در سال نو میلادی (٢٠١٨) به‌درخواست خانم نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل که به موضوع اعتراضات و آشوب‌های اخیر ایران اختصاص یافت، در نشست یادشده تعدادی از اعضای ١٥‌نفره شورای امنیت نیز در سخنرانی خود با تأکید بر وظیفه اصلی شورای امنیت که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است طرح این موضوع در شورای امنیت و تشکیل چنین جلسه‌یی را ضروری ندانسته و از خانم نیکی هیلی به‌خاطر طرح این موضوع در شورای امنیت انتقاد کردند... برگزاری چنین نشستی بر اساس مقررات درونی شورای امنیت، نیازمند کسب نظر مثبت دست‌کم ٩عضو از ١٥عضو است».

یعنی می‌گوید این اجماع صورت گرفته است و الا این جلسه تشکیل نمی‌شد.

او با وحشت از وارد کردن برگ حقوق بشر در شورای امنیت علیه رژیم می‌گوید:
«افزوده شدن مسائل داخلی، حقوق‌بشر و ادعای سرکوب مخالفان و معترضان و طرح آن در سطح بین‌المللی، دور جدیدی از ایران‌هراسی را احیا کرده و مانعی جدی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورمان در منطقه و جهان خواهد شد.»

یعنی این‌که در رابطه با پیشبرد تروریسم ما محدود می‌شویم و پروژکتورها روی ما زوم است. او به عوامل رژیم هشدار می‌دهد که دجال‌بازی آنها که آمریکا قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرد یا نتوانست بکند را بزرگ نکنند چرا که:
«نباید با بزرگ‌نمایی شکست آمریکا در تصویب قطع‌نامه یا صدور اعلامیه‌ای شدیداللحن علیه ایران، از دیگر اقدامات آمریکا در پروژه جدیدی که علیه کشورمان کلید زده، غافل شد. گام بعدی احتمالاً طرح موضوع اعتراضات داخلی در شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل‌متحد است. تردید نباید کرد که برخلاف برجام و تعارض متحدان اروپایی با آمریکا در خصوص این توافق، در موضوع حقوق‌بشر و تحولات داخلی ایران، این کشورها از موضع آمریکا حمایت خواهند کرد.»

این کارشناس رژیم می‌خواهد به دستگاه سیاست خارجی و اطلاعاتی رژیم بفهماند که بحث حقوق‌بشر و وارد کردن آن در شورای امنیت، برگ خیلی خطرناکی علیه رژیم است.

او با وحشت می‌نویسد:
«برخلاف برجام که اروپایی‌ها برای منافع اقتصادی خود به مماشات با رژیم ادامه دادند و با آمریکا در این زمینه فاصله داشتند اما در موضوع حقوق‌ بشر و تحولات داخل ایران از جمله دستگیری شکنجه و اعدام جوانان و قیام‌کنندگان در ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد».

به این ترتیب به دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی می‌گوید که غافل نشوید.

بله این دستاورد اولین هفته قیام ایران و فداکاری جوانان و دختران و پسران شجاعی ایرانی است.

به قدرت خود باور کنیم می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، قیام جوانان ایران حمایتهای بین‌المللی را به همراه خواهد داشت مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ی 676 «حمایت از حق مردم ایران برای آزادی بیان و محکومیت رژیم ایران به‌خاطر سرکوبی اعتراضات مشروع را» با 415رای مثبت در مقابل تنها 2رای منفی تصویب کرد.

این هم یک دستاورد دیگری است که محصول قیام جوانان دلیر ایران است.

پیشرفت مبارزه در ایران و حمایت اپوزیسیون انقلابی از آن و مجموعه تحولات بین‌المللی علیه رژیم باعث شده است که بیش از همیشه ایران و قیام ایران در مرکز کانون جهانی قرار گیرد.

با شرکت در تظاهرات در شهرهای مختلف و پشتیبانی از هم، ساختمان کلنگی و فرسوده «ولایت فقیه» را تخریب و منهدم کنیم و کشورمان را از اشغالگران و گرازهای آخوندی پس بگیریم.

سعید صداقت
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/edad4030-74c7-44cd-89e6-023916424683"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات