728 x 90

کنفرانس در سنای ایتالیا: عدالت برای قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷و محاکمه مسئولان جنایت

کنفرانس در سنای ایتالیا
کنفرانس در سنای ایتالیا


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در مجلس سنای ایتالیا کنفرانسی تحت عنوان «فراخوان به عدالت برای قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67در ایران و بیش از 80زن اعدام شده در دوران روحانی» با حضور نمایندگان هر دو مجلس و شخصیت‌های سیاسی و حقوق‌بشری ایتالیا برگزار شد.
شخصیت‌های شرکت‌کننده در سخنرانی‌های خود، با محکوم‌ کردن موج اعدامها و جنایات ضدبشری رژیم آخوندی، به تشکیل یک کمیتهٴ تحقیق درباره قتل‌عام 67توسط سازمان ملل فراخوان دادند و بر حمایت خود از مبارزه مردم و مقاومت ایران برای استقرار آزادی و دموکراسی، تأکید کردند.

سخنرانان این جلسه که توسط دکتر آنتونیو استانگو رئیس لیگ حقوق‌بشر ایتالیا اداره می‌شد عبارت بودند از:
جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا
سناتور استفانیا پتزوپانه نایب‌رئیس کمیتهٴ مصونیت پارلمانی سنا
ماریانو رابینو عضو کمیسیون خارجی و کمیته حقوق‌بشر پارلمان
سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی سنا
سناتور پیترو لیوتزی عضو مجلس سنا
الیزابتا زامپاروتی از مسئولان انجمن به قابیل دست نزنید
و خواهر مجاهد الهام زنجانی

شمار دیگری از شخصیتها و نمایندگان ایتالیایی نیز در این جلسه شرکت داشتند؛ از جمله:
سناتور سیلوانا آماتی عضو هیأت‌رئیسه سنای ایتالیا
کونچتا جالومباردو نایب‌رئیس فدراسیون حقوقدانان زن در پالرمو
آلدو فوربیچه از شخصیت‌های سرشناس حقوق‌بشری ایتالیا
و دکتر وینچنزو اولیتا رئیس انجمن جامعه آزاد در ایتالیا


این کنفرانس به‌طور زنده از رادیو رادیکال ایتالیا پخش می‌شد، و شماری از خبرنگاران رسانه‌های خبری نیز به تهیهٴ گزارش از آن پرداختند.

سناتور استفانیا پتزوپانه - نایب‌رئیس کمیتهٴ مصونیت پارلمانی سنا
در شروع این جلسه سناتور استفانیا پتزوپانه نایب‌رئیس کمیتهٴ مصونیت پارلمانی ضمن اشاره به نقض روزمره و وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران و سرکوبگری و تبعیض رژیم آخوندی علیه زنان، گفت: ما قتل‌عام سال 67را قویاً محکوم می‌کنیم و خواهان این هستیم که عاملان و آمران این قتل‌عام در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شوند. رژیم ارتجاعی و زن‌ستیز حاکم بر ایران بایستی پاسخگو باشد».
آنگاه سناتور پتزوپانه، پیام خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت به کنفرانس در سنای ایتالیا را قرائت کرد.
خانم رجوی در پیام خود ضمن قدردانی از نمایندگان پارلمان و سنا و شخصیت‌های ایتالیایی به‌خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق مردم ایران و در حمایت از مبارزه مقاومت ایران برای آزادی، تأکید کرد:
تجربه سه ‌دهة‌ گذشته گواهی می‌کند که چشم فرو بستن غرب بر سرکوب مردم ایران، همواره تسهیل‌کننده و راه‌گشای آخوندها برای صدور بنیادگرایی و ترور به‌منطقه و به‌خطر انداختن جهان بوده است.
پس از این تجربه طولانی باید دنیای غرب به این حقیقت چشم باز کند که آزادیخواهی مردم ایران و مقاومت آنها برای تغییر رژیم، متحد اساسی آزادی و صلح در منطقه و جهان است.
خانم رجوی به گسترش اعتراضهای اقشار مختلف مردم علیه ستم و چپاول رژیم آخوندی و از سوی دیگر به اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم از جمله 3200اعدام صورت‌گرفته در دوران آخوند روحانی شامل دست‌کم 81زن اشاره کرد، و افزود:
آخوندها به‌روشنی می‌دانند که بدون این فشارها به‌زنان، نمی‌توانند یک جامعه به‌شدت ناراضی را تحت سلطه خود نگه دارند.
آنها در حقیقت در حال جنگ علیه مردم ایران هستند. این جنگ توسط سپاه پاسداران اهرم اصلی استبداد مذهبی انجام می‌شود. یعنی همان نیرویی که به آزادی‌کشی در ایران مشغول است، در حال جنگ و کشتار در سوریه و عراق و یمن و لبنان و افغانستان و نقاط دیگر منطقه است. سکوت و بی‌عملی غرب در قبال چنین نیروی مخرب و بیرحمی، راه را برای اشغالگریها و تجاوزکاریهای آن باز کرده است.
به‌همین دلیل، ما دولت ایتالیا و کمپانی‌های این کشور را از هرگونه معامله‌یی با سپاه پاسداران برحذر می‌داریم. بخش عمده اقتصاد ایران و به‌ویژه صادرات و واردات در دست سپاه پاسداران است. معاملات تجاری ایتالیا و سایر کشورها با رژیم ایران برای ده میلیون بیکار ایرانی شغلی نمی‌آورد. این معاملات زندگی دهها میلیون جمعیت زیر خط فقر در ایران را حتی اندکی بهتر نمی‌کند. اما به‌ سپاه پاسداران برای مقابله با جنبش آزادی در ایران و تشدید جنگ و ترور در خاورمیانه سود می‌رساند.
خانم رجوی در پایان پیام خود، دولت، احزاب، شخصیتها و نهادهای مدافع حقوق‌بشر در ایتالیا را به حمایت از درخواست مقاومت ایران از ملل‌متحد برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق درباره قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در سال 67به‌منظور قرار دادن مسئولان این جنایت علیه بشریت در برابر عدالت فراخواند.

جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا
در کنفرانس در سنای ایتالیا، جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین این کشور در سخنرانی خود، گفت: قتل‌عام 67در ایران یکی از صفحات شرم‌آور و سیاه و دردناک در تاریخ بشریت است. از همه بدتر این‌که این تراژدی در سکوت سازمان ملل و دولتهای دموکراتیک و نیز دولت ایتالیا فرو رفت امروزه رژیم ایران دست به تخریب و نابود کردن گورهای جمعی آن فاجعه زده است تا آن جنایت را بپوشاند و به فراموشی بسپارد این فاجعه متأسفانه قسمتی از قانون اساسی این رژیم است. اعضای هیأت مرگ امروزه پست‌های کلیدی حکومت را در دست دارند، افرادی مانند رئیسی، پورمحمدی و علیرضا آوایی وزیر جدید دادگستری روحانی.

جولیو ترتزی با انتقاد از روابط تجاری کشورهای غربی با رژیم آخوندی به‌رغم جنایات سپاه پاسداران و جنایتهایی هم‌چون قتل‌عام 67، افزود:
سپاه پاسداران طی این سال‌ها به گسترش تروریسم در منطقه پرداخته و بخش اعظم اقتصاد ایران را در دست گرفته است؛ بایستی مقامات سیاسی و شرکتهای ایتالیایی متوجه این موضوع باشند که هرگونه معامله با این رژیم، به‌معنی ریختن پول به پای سپاه پاسداران است که صرف گسترش تروریسم و سرکوب مردم ایران می‌شود.

ماریانو رابینو -عضو کمیسیون خارجی و کمیتهٴ حقوق‌بشر پارلمان
سخنران بعدی جلسه سنای ایتالیا، ماریانو رابینو عضو کمیسیون خارجی و کمیتهٴ حقوق‌بشر پارلمان ایتالیا بود. وی گفت: وضعیت حقوق‌بشر در ایران بسیار نگران‌کننده است، ما در نامه‌یی که برای سازمان ملل و دولت کانادا ارسال کردیم خواستار آن شدیم که سازمان ملل یک کمیته تحقیق در رابطه با قتل‌عام سال 67در ایران و اعدام 30هزار زندانی سیاسی تشکیل دهد. ما از دولتهای اروپایی و سازمان ملل می‌خواهیم که وضعیت حقوق‌بشر در ایران را جدی تلقی کنند و از جوامع بین‌المللی می‌خواهیم که تمامی ابتکارات لازم را برای محکوم‌کردن جنایات این رژیم دیکتاتوری مذهبی در نظر بگیرند. برای مردم ایران آرزوی آزادی و دموکراسی دارم».

سناتور لوئیجی کومپانیا -عضو کمیسیون خارجی سنا
سناتور لوئیجی کومپانیا عضو کمیسیون خارجی سنای ایتالیا در سخنرانی خود، گفت:
پیام خانم رجوی بسیار جدی و پر محتوا است و بایستی از آن چیزهای بسیاری بیاموزیم. من فکر می‌کنم که سیاست رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند شروع خوبی برای همکاری مشترک همهٴ کشورها علیه رژیم (ایران) باشد، به‌خصوص که مسأله بر سر موضوعات اتمی، موشکی، تروریسم و حقوق‌بشر است می‌توان گفت که امروز تغییر دوران یعنی دوران تهاجم ماست. حضور ما همیشه در کنار شما به‌معنی حمایت از شما برای پیروزی است».

الهام زنجانی
در ادامه این کنفرانس خواهر مجاهد الهام زنجانی طی سخنانی درباره تاریخچهٴ سرکوبگری و تبعیض رژیم علیه زنان ایران، گفت: 120هزار تن از اعضای این مقاومت تاکنون اعدام شده‌اند که 30درصد آنان از زنان بوده‌اند. طی سه دهه اخیر در هیچ کشوری به اندازه ایران زنان سرکوب، شکنجه و اعدام نشده‌اند. رژیم ایران امروزه رکوردار اعدام در جهان و نیز رکوردار اعدام زنان و نوجوانان است. ولی روی دیگر این داستان نقش کلیدی زنان در مقاومت مردم ایران علیه دیکتاتوری مذهبی است؛ آنها یک منبع امید و توان برای نه تنها زنان ایران بلکه کل منطقه هستند. زنان ایران مقاومتی را دارند که توسط یک مریم رجوی رهبری می‌شود که آنتی‌تز رژیم زن‌ستیز حاکم بر ایران است. او زنی است که در خط مقدم مقاومت برای آزادی ایران و صلح در منطقه قرار گرفته است. به‌خاطر نقش خارق‌العادهٴ او، زنان ایرانی تا امروز تسلیم این رژیم نشده‌اند. زنان ایرانی همان نیرویی هستند که این رژیم بنیادگرا را تغییر خواهند داد و آزادی و دموکراسی را در ایران مستقر خواهند کرد.

سناتور پیترو لیوتزی-عضو مجلس سنا
سخنران بعدی این کنفرانس سناتور پیترو لیوتزی در سخنانش با اشاره به دیدارش با مجاهدان اشرفی، گفت: من می‌توانم شهادت بدهم که این مبارزان راه آزادی امروزه امید مردم ایران هستند. حضور ما در این جلسات یک پیام قوی برای تمام ایرانیان و همهٴ جوامع بین‌المللی است که قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67یک تراژدی بزرگ برای تمام بشریت است و نمی‌توانیم در قبال آن سکوت کنیم.
من در پی فراخوانی برای محکومیت این جنایت از سوی مجلس نمایندگان و مجلس سنای (ایتالیا) هستم تا به سازمان ملل‌متحد بگوییم، این قتل‌عام یک درد بزرگ و یک فاجعه بشری نه فقط برای مردم ایران بلکه برای کل بشریت است و سازمان ملل بایستی واکنش نشان بدهد».
سناتور لیوتزی هم‌چنین گفت، آشنایی با خانم مریم رجوی برای من یک افتخار بزرگ است و این مرا متقاعد می‌کند که در کنار شما بمانم.

الیزابتا زامپاروتی - از مسئولان انجمن به قابیل دست نزنید
در ادامه کنفرانس در سنای ایتالیا، الیزابتا زامپاروتی از مسئولان انجمن به قابیل دست نزنید به سخنرانی پرداخت، و گفت: این جلسه این پیام را در بردارد که دوران در حال تغییر است؛ امروز ما یک‌صدا می‌خواهیم قتل‌عام سال 67را محکوم کنیم. مسئولان اصلی آن تراژدی هنوز در پست‌های کلیدی حکومت (ایران) هستند که سفیر جولیو ترتزی تعدادی از آنها را برشمرد؛ ولی بعضی از کشورهای اروپایی هنوز با این رژیم همکاری دارند، رژیمی که کل امنیت منطقه و جهان را به‌خطر می‌اندازد».
وی با تأکید بر این‌که رژیم آخوندی رکوردار اعدام در جهان است بر لزوم حمایت از مقاومت مردم ایران در برابر این رژیم تأکید کرد، و افزود:
این مقاومت تنها جایگزین و آلترناتیو این رژیم است؛ ( مقاومتی) که رهبری هم‌چون خانم مریم رجوی دارد، پس ما با حمایت از آنها می‌توانیم این فعالیتها و ابتکارات را در کشورهای خودمان و حتی در سطح سازمان ملل به پیش ببریم».

در پایان جلسه در سنای ایتالیا، آنتونیو استانگو رئیس لیگ حقوق‌بشر این کشور در سخنانش، از حضور شخصیتها و پارلمانترها در این کنفرانس قدردانی کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a04eaecd-68ef-4119-8e61-a5587e8a682d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات