728 x 90

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست رژیم: بحران آب، این کشور را سرنگون خواهد کرد

بحران بی آبی در کشور
بحران بی آبی در کشور
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست رژیم در تاریخ 14شهریور 96 گفت:
«بحران آب، این کشور را سرنگون خواهد کرد»
من ۸۰درصد نیرو و وقتم را صرف آب خواهم کرد چرا که می‌دانم با این روند آب این کشور را سرنگون می‌کند. اگر مصرف آب در کشور کم نشود این کشور نابود خواهد شد. اما وقتی که در سازمان محیط‌زیست بخش هوا و نیروی انسانی ۲۰برابر آب بودجه دارد یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش دهها برابر مسأله آب است یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد. امروز بیش از ۷۰درصد مشکل کشور آب است. تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۱۰درصد آب تجدیدپذیرمان را استفاده می‌کنیم و حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه هم بیش از ۶۰درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده نمی‌کنند. سدسازی هم خوب است و هم بد. در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است.
کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا جسارت بستن سدها و طرح‌های انتقال آب بدون پیوست محیط‌زیستی که غیرقانونی اجرا شده‌اند را دارید، گفت:
من همه چیز را بلد نیستم اما می‌توانم شما (خبرنگاران) را به کار بگیرم چرا که این افکار شما خیلی خوب است. شما واقعاً سختگیرانه برخورد کنید اما ۸۰میلیون جمعیت می‌خواهد در این کشور زندگی کند. نمی‌توانیم فقط «نه» بگوییم. خبرنگاران باید ایده‌آل‌گرا باشند اما واقعیت مدیریتی این نیست.

آب را قربانی یوزپلنگ نکنیم
وی ادامه داد: مسأله آب را نباید قربانی مسأله‌ای مانند یوزپلنگ کرد. هر دو اهمیت دارند اما اولویت‌های کشور باید در نظر گرفته شود. ۳هزار محیط بان امکان حفاظت از حیات وحش وسیع کشور را ندارند و همه خانواده‌ها باید محیط بان باشند.
عیسی کلانتری با اشاره به موضوع آب گفت: در حال حاضر موضوع نخست کشور باید آب و کمبود آن باشد. ما نباید مسأله مهمی مانند آب را قربانی یوزپلنگ کنیم. اگر ‌چه هر دو دارای اهمیت هستند. ما در حال حاضر یک میلیون و 100هزار هکتار جنگل ویرانه در کشور داریم خطر آب نه کشور که تاریخ هفت هزار ساله آن را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:
عیسی کلانتری: با این مدیریت آب، ۵۰میلیون ایرانی ناچار به مهاجرت خواهند شد
عیسی کلانتر «ایران با بهره‌برداری از ۹۷درصد آب‌های سطحی خود عملاً تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده‌است».

وزیر اسبق کشاورزی ایران ادامه داد: «این موضوع به‌معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ۷۰درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ۵۰میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند».

مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری رژیم درامورآب، با اشاره به آنچه «سدسازیهای بی‌حساب و کتاب» در ایران نامید و وضعیت مدیریت آب در ایران گفت: «مشکل ما این است که زمان اجرای پروژه‌ها یا کم‌سواد هستیم یا اتفاقات را پیش‌بینی نمی‌کنیم یا نظر کارشناسی را باور نداریم. مجموع این فرهنگ مدیریتی باعث می‌شود بودجه‌های عمرانی کشور هدر رود.»

«بحرانی‌ترین وضع خشکسالی جهان در ایران»
عیسی کلانتری در ادامه توضیح داد: «تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به ۴۶درصد و در ایران با اختلاف فاحش به ۹۷درصد رسیده است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13977b0d-f5cb-46ee-9e53-a14c7737bea8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات