728 x 90

يمن,قيام هاي خاورميانه,

آخرین تحولات قیام در یمن

-

تظاهرات در یمن
تظاهرات در یمن
در یمن تظاهرات مردم که خواستار ساقط کردن نظام حاکم هستند، هم‌چنان ادامه دارد در حمله چماقداران نظام یمن به متحصنان شهر ذمار نزدیکی پایتخت این کشور 14نفر مجروح شدند. مردم ذمار یمن با برپایی تحصن و راهپیمایی مخالفت خود را با طرح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده و خواستار خروج فوری صالح شده‌اند.
روز چهارشنبه تحت فشارهای غرب و میانجیگری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اپوزیسیون یمن و علی‌عبدالله‌صالح به توافقی برای انتقال قدرت دست یافتند. طی این توافق علی‌عبدالله‌صالح با برخوردار بودن از امنیت جانی، قادر خواهد بود در این شبه‌جزیره توفان‌زده به زندگی خود ادامه دهد. این توافق قرار است بعداً به‌صورت رسمی امضا شود. اپوزیسیون یمن نیز گفت که علی عبداله صالح قبول کرده است که طی 30روز از قدرت کناره‌گیری کند.

معاون وزیر اطلاعات فعلی حکومت یمن می‌گوید ”در اساس رئیس‌جمهور حول موضوعات اصلی توافق کرده و قرارداد را امضا خواهد کرد. با اینحال هنوز در جزییات این توافقنامه موضوعاتی هستند که هر دوطرف باید به آن متعهد و ملتزم باشند“.

بعضی از تحلیل‌گران به نتیجه این توافقنامه زیاد خوش‌بین نیستند، آنها می‌گویند دوبار پیاپی، توافقنامه‌های مشابهی اعلام و سپس در آخرین دقایق توسط علی عبدالله صالح لغو شده‌اند.

تلویزیون العربیه آمریکا و عربستان سعودی خاتمه درگیری و ناآرامی در یمن را به‌شدت دنبال می‌کنند، چرا که معتقدند وجود هرج و مرج، فضا را برای رشد گروههای نظامی و بنیادگرا آماده می‌کند. خبرهایی که به بیرون درز کرده حاکی از میانجیگری ترکیه برای حل بحران است.

این در حالی است که مردم یمن در شهرهای سراسر کشور به چیزی کمتر از کناره‌گیری بی‌قید و شرط و فوری علی عبدالله صالح راضی نیستند و حتی خواهان محاکمه او و اطرافیانش می‌باشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f739516e-d7af-41d6-9db5-7416b4d0878f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات