728 x 90

اگر جمعیت معترض آرام نشوند، خشک و تر را با هم می‌سوزاند

امان الله قرایی مقدم
امان الله قرایی مقدم

سایت اعتماد آنلاین رژیم روز جمعه ۲۰ آبان به‌نقل از امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس حکومتی، ترس و نگرانی او از آتش خشم زنان و جوانان شورشی را بازتاب داد و نوشت: اگر جمعیت معترض آرام نشوند، خشک و تر را با هم می‌سوزاند.

وی به تصمیم‌گیران حکومتی و در رأس آن خامنه‌ای هشدار داد: تصمیم‌گیران باید در مواردی «تغییر» را بپذیرند؛ تصمیم‌گیران نمی‌دانند جامعه امروز با جامعه ۲۰سال، ۵۰سال پیش زمین تا آسمان تفاوت دارد.

این کارشناس حکومتی در نگرانی از رشد قیام و رسیدن آن به مبارزه مسلحانه علیه رژیم افزود: هم‌چنین باید در نظر داشت، اگر جمعیت معترض آرام نشود، مثل یک‌ سیل گسترده شده جمع شده و به رودخانه تبدیل می‌شود و خشک و تر را باهم می‌سوزاند. به‌همین دلیل تصمیم‌گیران باید مراقب باشند و گوش شنوایی داشته باشند و هم‌چنین به نظرات مردم توجه کنند تا از این طریق، اغتشاش و آشوب صورت نگیرد و از بروز پدیده خطرناک مبارزه‌ مسلحانه جلوگیری شود.

قرایی مقدم با افسوس از فرصت از دست رفته برای رژیم گفت: اگر در روزهای اول، مسأله به‌خوبی مدیریت شود، کار به جاهایی باریک و هزینه‌ساز نمی‌کشد. گروهی از مردم، نمی‌خواهند روسری سر کنند و همین را فرصتی برای اعتراض به وضع موجود می‌دانند. این با آنهایی که با نیت آشوبگری به خیابان‌ها و معابر می‌آیند، تفاوت‌های زیادی دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: پس سیستم به‌هیچ‌وجه نباید کارهای آنها را به حساب مردم معترض بگذارد. مشکل زمانی خودنمایی می‌کند که مسئولان اعتراض را موجه نمی‌دانند و با پرخاشگری برخوردهای سخت را در دستور کار قرار می‌دهند که این تئوری "چرخش در خشونت" را موجب می‌شود. با این توضیح که هر چرخش خشونت را شدیدتر خواهد کرد.

این کارشناس حکومتی با خوش خیالی و عدم شناخت شرایط امروز جامعه گفت: مردم اگر این حس را پیدا کنند، مسئولان به حرف‌شان گوش می‌دهند و در مواردی "تغییر" را ضروری بدانند، تعامل به‌وجود خواهد آمد و در نتیجه کاهش مشکلات، توسعه را موجب خواهد شد. البته با این شرط که گوش دادن با عمل کردن همراه باشد تا از اعتراضات کاسته شود.

وی در ادامه به‌ویژ‌گی نسل نو که زیر بار زور رژیم نمی‌روند اشاره کرد و گفت: باید تأکید کرد، حجاب در همه ادیان بوده است و در طول زمان شرایط حجاب تغییر کرده است و به همین دلیل در ایران هم باید نگاه و راه جدیدتری برای این موضوع پیدا کنند. چرا که دهه‌ هشتادی و نودی‌ها اطاعت‌پذیر نیستند و نمی‌شود سیستم به‌طور دائم با این قشر که بخش مهمی از جامعه هستند، به مقابله بپردازد.

در پایان باید به این کارشناس حکومتی گفت که آفتاب عمر رژیم ولایت لب بام است و بیش از چهار دهه استبداد مطلق ولایت جامعه را به عصیان کشیده است و دهه هشتادیها و نودیها دیگر تمامیت این رژیم را هدف گرفته و خواستار سرنگونی آن هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6bc50b45-2ceb-4aa0-91ec-7945c200b5a7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات