728 x 90

درخواست اندونزی از میانمار برای پایان دادن به خشونت علیه مسلمانان

درگیریهای میانمار
درگیریهای میانمار
وزیر خارجه اندونزی که برای انجام دیدارهای رسمی به میانمارسفرکرده روز سه‌شنبه ۱۴شهریور ۹۶ در دیدار با ژنرال مین آئونگ فرمانده ارشد ارتش میانمار خواستار خاتمه دادن به اعمال خشونت در ایالت آراکان شد.

مارسودی وزیر خارجه اندونزی به داکا پایتخت بنگلادش نیز سفر کرد تا از پناهجویان آراکانی بازدید کند.

بیشتربخوانید:

فرار بیش از ۱۵۰هزار روهینگیایی به بنگلادش

به گفته رسانه‌های جهانی از شروع کشتار اقلیت روهینگیایی در میانمار یعنی از ماه اوت گذشته تاکنون ۹۰هزار نفر از این اقلیت به بنگلادش فرار کرده‌اند. افزایش تعداد پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش با توجه به محدود بودن کمکهایی که سازمان ملل به این کشور می‌کند باعث ایجاد فشار زیادی بر روی بنگلادش شده است.

به گفته کارمندان سازمان ملل‌متحد که دست‌اندر کار کمک به این پناهجویان بوده‌اند از ماه اکتبر سال گذشته نزدیک به ۱۵۰هزار روهینگیایی به بنگلادش فرار کرده‌اند.

ملاله یوسف زی: آنگ سانگ سوچی رفتار «شرم‌آور» با مسلمانان روهینگیا را محکوم کند

ملاله یوسف زی، جوانترین برنده جایزه نوبل صلح از آنگ سانگ سوچی که او نیز برنده این جایزه است خواست تا برخورد «شرم‌آور» با مسلمانان روهینگیا در میانمار را محکوم کند. وی گفت: «جهان منتظر» است تا خانم سوچی به سکوت خود در قبال آنچه که بر مسلمانان در استان راخین اتفاق می‌افتد پایان دهد.

آنگ سانگ سوچی به‌دلیل فعالیت‌های دموکراسی خواهانه‌اش ۱۵سال را در بازداشت خانگی گذرانده و جایزۀ نوبل صلح را دریافت کرده است. برخی‌ها اکنون در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از موضع وی از بنیاد نوبل می‌خواهند تا جایزه صلح از وی گرفته شود.
به‌نوشته روزنامه گاردین، هزاران نفر در استان راخین یا در مرز میانمار و بنگلادش گرسنه، درمانده و گرفتارند و از نیازهای اولیه هم‌چون دارو و آب آشامیدنی محروم هستند.

کشتار اقلیت مسلمان در میانمار

تلویزیون فرانس 24 می‌گوید: هزاران نفر از مسلمانان که روستاهایشان به آتش کشیده شده است به بنگلادش فرار کردند.

فرانس 24 روز شنبه 11شهریور 96:
گزارشها حاکی از افزایش کشتار جمعی است. فرماندهی ارتش میانمار گفت حداقل ۴۰۰نفر در منطقه اقلیتهای روهینگیا کشته شدند. این وضعیت باعث فرار هزاران مسلمان به سوی مرز بنگلادش شده است. سازمان ملل آن را فاجعه انسانی خوانده است.

گزارشگر فرانس 24: خانه‌های زیادی از روستاها در استان رهین سوختند. مقامات میانمار ادعا کردند شورشیان روهینگیا به این روستاها حمله کردند و این حمله باعث فرار ساکنان شد.

یک زن روستایی: مردم فریاد می‌زدند... ما بچه‌هایمان را برداشتیم و فرار کردیم.

این خشونت ها یک هفته پیش شروع شد. نیروهای دولتی حمله شدیدی را شروع کردند. فرماندهان آنها می‌گویند دارند شورشیان را از این منطقه پاکسازی می‌کنند. اما شهروندان روهینگیا می‌گویند «ما هدف حملات نیروهای دولتی قرار گرفتیم». ناظران بین‌المللی نسبت به این وضعیت هشدار می‌دهند.

یک مقام هیومن رایتس واچ می‌گوید: اطلاعاتی که ما از پناهندگانی که از مرز عبور کردند به‌دست آوردیم نشان می‌دهد بسیاری از آنها زخمهای گلوله داشتند. خیلی واضح بود که این یک حمله با قصد قبلی از طرف ارتش میانمار است. آنها سعی دارند شورشیان را پیدا کنند، اما بعد دنبال مردم عادی بودند.

گزارشگر فرانس 24: سازمان ملل گفت ۳۸۰۰۰تن از مرز بنگلادش عبور کردند و بیش از ۲۰۰۰۰تن منتظر عبور از مرز هستند. اعداد و ارقام مردمی که تلاش می‌کنند عبور کنند، در حال افزایش است.

دهها هزار نفر دیگر از مردم روهینگیا از میانمار گریخته و وارد بنگلادش شدند

بنا‌ به گزارشات رسیده طی ۲۴ساعت اخیر دهها هزار نفر از مسلمانان برای فرار از خشونت ها با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و خود را به بنگلادش رساندند.

روز شنبه ۱۱شهریور ۹۶ سخنگوی کمیساریای پناهندگان ملل‌متحد گفت‌: «از زمان آغاز خشونت ها در ۲۵اوت حدود ۶۰هزار نفر وارد بنگلادش شده‌اند.»

این رقم حدود ۲۰هزار نفر بیشتر از آماری است که روز جمعه توسط مقامات محلی اعلام شد.

نحوه برخورد با این اقلیت مسلمان، بزرگترین چالش آنگ سان سوچی رهبر میانمار است، که برخی در غرب از او به‌دلیل سکوت در برابر قتل‌عام اقلیت مسلمان انتقاد می‌کنند.

هشدار سازمان ملل‌متحد نسبت به‌وقوع فاجعه انسانی در مورد مسلمانان میانمار

به گزارش سازمان ملل‌متحد حدود ٢٠ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، که قصد فرار از خشونتها به بنگلادش را دارند، در مناطق بین میانمار و بنگلادش سرگردان هستند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز جمعه دهم شهریور، نسبت به‌وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رویتر وی طی بیانیه‌یی اعلام کرد ”نسبت به خشونتهای میانمار عمیقاً نگران است و مصرانه خواهان خویشتنداری و آرامش برای ممانعت از یک فاجعه انسانی است“.

شورای امنیت خشونتها در آراکان در میانمار را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در نشستی غیرعلنی که بنا‌به‌ درخواست انگلستان تشکیل شده بود، تحولات منطقه آراکان میانمار را مورد بررسی قرار داد.

مثیو ریکرافت نماینده دائمی انگلستان در سازمان ملل‌متحد پس از برگزاری این اجلاس، طی یک نشست مطبوعاتی ضمن ابراز نگرانی از درگیری‍های خشونت‌آمیز در آراکان گفت: ما در مورد وضعیت میانمار نگران هستیم. هر نوع خشونتی را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: همه اعضا از توصیه‌هایی که در گزارش این نشست درباره آراکان ارائه شده حمایت می‌کنند. آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه از کشته شدن غیرنظامیان در استان آراکان میانمار ابراز نگرانی کرد. لازم به یادآوری است حدود 3هزار مسلمان طی 3روز در ایالت آراکان میانمار قتل‌عام و بیش از 100هزار غیرنظامی نیز آواره شده‌اند.

سازمان ملل: حدود ۲۷۴۰۰روهینگیا از میانمار به بنگلادش فرار کردند

منابع سازمان ملل روز پنجشنبه نهم شهریور 96 گزارش داد در حدود 27400نفر از مسلمانان روهینگیا طی هفته گذشته به‌دلیل خشونتهای میانمار به بنگلادش فرار کردند.

بنا‌ به این گزارش 20هزار نفر نیز در منطقه‌یی که بین دو کشور که هیچ‌کدام از دو کشور بر آن حاکمیت ندارند تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر گاردهای مرزی بنگلادش روز پنجشنبه اجساد 20زن و کودک روهینگیا را که قایق آنها غرق شده بود را کشف کردند.

قتل‌عام حدود ۳هزار مسلمان در میانمار طی ۳روز

دکتر آنیتا شاگ، سخنگوی شورای روهینگیای اروپا گفت: در حملات ۳روز اخیر ارتش میانمار در ایالت آراکان 2 تا 3هزار مسلمان کشته شده‌اند.
وی افزود: این قتل‌عام مسلمانان میانمار نسبت به سال 2012 و اکتبر گذشته صد برابر شده است. اوضاع هیچ گاه به این اندازه وخیم نبوده است.
سخنگوی شورای روهینگیای اروپا با بیان این‌که با یک نسل‌کشی آرام در آراکان مواجه هستیم، تصریح کرد: در قتل‌عامی که روز گذشته در روستای سائوپارای راتاهونگ صورت گرفت، بین 900 تا 1000مسلمان کشته شدند و در این کشتار تنها یک پسربچه زنده مانده است.
شاگ که به‌عنوان یک پزشک در سوئیس کار می‌کند، گفت: به گزارش فعالان و منابع محلی در آراکان در روستاهای مختلف آن، دست‌کم 2 الی 3هزار مسلمان توسط ارتش میانمار قتل‌عام شده‌اند.
وی افزود: بیش از 100هزار غیرنظامی نیز آواره شده‌اند و 2هزار مسلمان آراکانی در مرز میانمار- بنگلادش محصور مانده‌اند. این در حالی است که مرز بنگلادش نیز به روی مسلمانان بسته شده است.
سازمان ملل‌متحد مسلمانان میانمار را که از طرف دولت این کشور از حقوق شهروندی محروم شده‌اند، را به‌عنوان «اقلیت دینی که در معرض بیشترین ظلم های انسانی در جهان قرار دارند». می شناسد.
گفتنی است در پی بروز درگیری در ایالت میانمار در سال 2012 میان بوداییان و مسلمانان تراژدی روهینگیا برملا شد. در این درگیریها شمار بسیاری که اغلب آنها را مسلمانان تشکیل می‌دادند، کشته شدند؛ صدها خانه و محل کار سوزانده شده و هزاران نفر به‌دلیل وقایع خشونت‌بار مجبور به ترک این منطقه شدند.
در این راستا، کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد نیز به‌دنبال اعزام نیروهای مذکور با انتشار اطلاعیه‌یی این اتفاق را نگران‌کننده دانست و دولت میانمار و نیروهای امنیتی این کشور را به آرامش و احترام به حقوق‌بشر در خلال اجرای تدابیر امنیتی در آراکان فراخواند.

فراخوان انگلستان به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد برای بررسی کشتار در میانمار
به گزارش خبرگزاری رویتر دولت انگلستان از شورای امنیت ملل‌متحد خواست کشتار در میانمار را به سرعت بررسی کند.
متیو ریکرافت سفیر بریتانیا در سازمان ملل‌متحد روز سه‌شنبه 7شهریور 96 گفت انگلستان از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا روز چهارشنبه در نشستی خشونتهای مرگبار در ایالت روخین میانمار را مورد بررسی قرار دهد.
ریکرافت در توئیت خود نوشت ”ضروریست تا موضوع طولانی و سابقه‌دار روخین مورد بررسی قرار گیرد، مصرانه خواهان خویشتن‌داری تمامی طرفین هستیم“...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d3f665c-eeb1-4387-93c0-ffcc74d56181"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات