728 x 90

دولت فرانسه کابینه خود را معرفی کرد؛ نیمی از کابینه جدید فرانسه زن هستند

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه
دبیرکل کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه 'الکسی کُلِر'، دو روز پس از انتصاب نخست‌وزیر، اسامی اعضای هیأت دولت تازۀ این کشور را اعلام کرد. نخستین هیأت دولت 'امانوئل ماکرون'، علاوه بر 'ادوار فیلیپ' نخست‌وزیر، از ٢٢ وزیر و وزیر مشاور و از جمله ١١ زن تشکیل شده است. برابری جنسیتی در ترکیبِ هیأت دولت و نیز در تعیین نامزدهای انتخابات پارلمانی این کشور، یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری تازه فرانسه است.

هیئت دولت تازۀ فرانسه، همان‌گونه که امانوئل ماکرون از پیش اعلام کرده بود، با تنها ٢٢ وزیر و وزیر مشاور، با هیئت‌های گذشته که نزدیک به دو برابر عضو داشت تفاوت بسیار دارد. وی پیش از این گفته بود اعضای هیأت دولت با توجه به «صلاحیّت و شایستگی‌های شخصی» و نه «وزن و موقعیّت سیاسی» منصوب می‌شوند.

ترکیب هیأت دولت جدید فرانسه از نظر سیاسی نیز کاملاً تازگی دارد. در این دولت، افرادی با گرایش‌های مختلفِ چپ، راست و میانه، و نیز شماری از شخصیّتهایی که سابقۀ عضویّت در احزاب سیاسی را ندارند گردهم آمده‌اند. هر چند در گذشته گاه افرادی بدون وابستگی‌های حزبی و یا گرایش‌های مخالفِ ترکیبِ عمومی هیئتِ دولت به وزارت منصوب شده بودند، امّا تشکیلِ هیأت وزیران به شکل کنونی با شرکت افرادی از افقهای سیاسی گوناگون در فرانسه بی‌سابقه است. این ترکیب بازتاب مواضع و به‌ویژه ارادۀ رئیس جمهوری جدید این کشور در بازسازیِ نیروهای سیاسی و برقراری همکاریهای پارلمانی میان‌ حزبی است.

در هیأت دولت تازه، 'ژان ایو لوُدریان'، وزیر کنونی دفاع از حزب سوسیالیست، به وزارت امور خارجه و امور اروپا و 'ژرار کُلُمب' سناتور و شهردار سوسیالیست شهر لیوُن به‌عنوان وزیر کشور، برگزیده شدند.
'فرانسوا بایرو' رهبر حزب میانه‌رو 'مُدِم'، به وزارت دادگستری؛ 'نیکلا اولو' از مدافعان سرشناسِ حفظ محیط‌زیست به وزارتِ گذار زیست‌محیطی؛ و خانم 'سیلوی گولارد' عضو پارلمان اروپا و حزب 'مُدِم'، به وزارت ارتش منصوب شدند.
کلید وزارت اقتصاد، به 'برونو لوُمِر' از حزب راستگرای جمهوری‌خواهان واگذار شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d69409b-d73a-44f1-8284-7bb0c2897305"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات