728 x 90

حمله موشکی آمریکا به سوریه؛ ایلیانا رزلهتینن:‌ حمله به رژیم اسد هشداری به رژیم ایران بود

ایلیانا رزلهتینن رئیس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا
ایلیانا رزلهتینن رئیس کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا
 
ساعت 1725:
 
ایلیانا رزلهتینن:‌ حمله به رژیم اسد هشداری به رژیم ایران بود

ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در کنگره آمریکا گفت: از حمله هوایی حمایت می‌کنم کار درستی بود که انجام شد. در مورد استفاده وحشتناک از تسلیحات شیمیایی علیه مردم بیگناه بارها به اسد هشدار داده شده بود.

وی افزود: حمله جمعه هشدار روشنی به رژیم ایران و تمامی کشورهایی بود که به اسد در کشتار این مردم بیگناه کمک می‌کردند.

حال برای حرکت به پیش دولت باید با کنگره در مورد این‌که نقش ما چیست و اهداف ما و استراتژی نهایی ما چیست مشورت کند و آیا این یک حرکت زیبا منفرد بود یا این‌که ما قرار است در یک وضعیت جنگی باشیم البته کشور ما از جنگها خسته شده فکر نمی‌کنم تمایل واقعی برای یک جنگ گسترش یابنده باشد ولی ما نیاز داشتیم که دست به این اقدام بزنیم.
 
 
ساعت1715:
معاون نخست‌وزیر ترکیه: به‌صورت مثبت به حملات آمریکا علیه سوریه نگاه می‌کنیم

نعمان قورتولموش معاون نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه گفت، کشورش با دید مثبت به حملات موشکی آمریکا روی پایگاه هوایی سوریه نگاه می‌کند و جامعه بین‌المللی باید بر موضع خود علیه ”وحشیگری ”حکومت سوریه باقی بماند.
وی در مصاحبه با کانال فوکوس تی وی ترکیه گفت، باید حکومت سوریه را در صحنه بین‌المللی به‌صورت سختی مجازات کرد. در عین‌حال باید عملیات صلح در سوریه تسریع شود.
 
 ساعت 1645:
 وزیر خارجه ترکیه خواهان سرنگونی فوری رژیم جنایتکار اسد شد
مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، امروز جمعه 18 فروردین 96 ضمن حمایت از عملیات نظامی آمریکا در سوریه، خواستار سرنگونی فوری رژیم جنایتکار اسد و ایجاد مناطق پرواز ممنوعه در داخل سوریه شد.

وی تأکید کرد که ایجاد مناطق امن در سوریه و گسترش آنها پیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

مولود چاووش اوغلو، با حمایت از حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت: «این اقدام آمریکا را به جا می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم».

وی افزود: «سرنگونی رژیم اسد یک ضرورت است، نباید گذاشت چنین رژیمی کشور سوریه را اداره کند».

وی تأکید کرد: «اگر رژیم اسد با حکومت انتقال مسالمت‌آمیز موافق نباشد و نخواهد قدرت را ترک کند و هم‌چنان به جنایت ضدبشری ادامه دهد باید آن را سرنگون کرد».

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم از حمله موشکی آمریکا باخبر بود، اما نمی‌دانست که این حمله کی صورت می‌گیرد».

چاووش اوغلو گفت که با همتایان فرانسوی و آلمانی خودش در رابطه با حمله موشکی آمریکا به سوریه صحبت کرده است.

لازم به یادآوری است بامداد روز جمعه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد: در واکنش به حمله شیمیایی رژیم اسد در ادلب، 59 موشک از نوع تام هاوک از سوی دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات در جنوب شرق شهر حمص در مرکز سوریه شلیک شده است. این عملیات در ساعت ۴:۴۵دقیقه به وقت محلی صورت گرفت، از جمله اهدافی که توسط موشکها هدف قرار گرفته شد، هواپیماها و سامانه‌های پدافند هوایی بودند.

از سوی دیگر ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوعه و مناطقی امن در داخل سوریه بسیار ضروری و به سرعت باید صورت گیرد.

وی افزود: «حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد واکنشی مثبت از سوی آمریکا در برابر 'جنایات جنگی' رژیم اسد است».

وی افزود: «نابود کردن پایگاه شعیرات گامی مثبت در جهت مجازات عاملان حملات شیمیایی به غیرنظامیان است که باید تاوان عملکرد خود را بپردازند».

 ساعت1600:

رئیس‌جمهور فرانسه از حمله آمریکا به رژیم اسد حمایت کرد
فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه یک جلسه اضطراری دفاع تشکیل می‌دهد تا گامهای بعدی در سوریه بعد از حملات هوایی آمریکا علیه حکومت بشار اسد را بررسی کند.

فرانسوا اولاند گفت روز جمعه یک جلسه با مقامات ارشد امنیتی در پاریس برگزار می‌کند و این در حالیست که فرانسه تلاش می‌کند مذاکرات بین‌المللی صلح برای سوریه را از سربگیرد.

وی حملات هوایی آمریکا را یک پاسخ به حملات با تسلیحات شیمیایی خواند که قدرتهای غربی گفتند توسط نیروهای اسد انجام شده است...
 
 ژان مارک ارو وزیر خارجه فرانسه گفت بمباران توسط آمریکا یک اخطار به اسد و متحدانش روسیه و رژیم ایران بوده است.

 
 ساعت 1230:

وزیر خارجه آلمان: حمله هوایی آمریکا در سوریه ”قابل فهم“ است

 خبرگزاری رویتر جمعه 18فروردین 96 از قول وزیر خارجه آلمان زیگمار گابريل گفت که حمله هوایی آمریکا در سوریه “قابل فهم“ است.
زیگمار گابريل در بیانیه‌يی اظهار داشت ”کاملا واضح بود که شورای امنیت از یک عکس‌العمل در برابر استفاده وحشیانه از سلاح شیمیایی علیه بی‌گناهان در سوریه عاجز مانده است“.
وی افزود ” این قابل فهم است که آمریکا علیه سیستم نظامی رژیم اسد عکس‌العمل نشان دهد چون این رژیم جنایت جنگی وحشتناکی مرتکب شده است“.

 ایتالیا حملات هوایی آمریکا در سوریه را تایید کرد

ایتالیا جمعه 18فروردین 96 حملات موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی سوریه را تایید کرد و آن را واکنش مناسبی دانست که مانع می‌شود بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند.
وزیر خارجه ایتالیا آنجلینو الفانو در بیانیه‌يی گفت که ایتالیا دلایل این حرکت نظامی آمریکا را درک می‌کند.
وی مجدداً با اشاره به ضرورت جلوگیری از استفاده سلاح شیمیایی توسط اسد افزود ”این پاسخ مناسب بوده است“.
یادآوری می‌شود که ایتالیا هم‌اکنون رئیس دوره‌ای هفت کشور صنعتی است... .».

 

 

 

 
 
 
 
 ساعت 1200:

کليپ و تصاوير از انهدام پايگاه هوايي اسد توسط آمريکا:

 

 

ساعت 1130:

محمد علوش: باید 26 پایگاه نظامی اسد مورد حمله قرار گیرد

محمد علوش رئیس هیأت اپوزیسیون سوریه امروز جمعه 18فروردین 96 گفت: ”بمباران یک فرودگاه نظامی رژیم اسد در سوریه کافی نیست و باید 26 پایگاه دیگر آن نیز هدف قرار گیرد“.
وی در حساب توییتر خود درباره حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی اسد نوشت: ”بمباران یک فرودگاه نظامی رژیم اسد در سوریه کافی نیست چرا که رژیم اسد برای حمله به غیرنظامیان از 26 فرودگاه نظامی دیگر نیز استفاده می‌کند. باید تمام جهان برای نجات مردم سوریه از چنگال بشار خونخوار و متحدانش نقش ایفا کنند“.

 
 
ساعت 1100:

استقبال اعضای ارشد کنگره آمریکا از فرمان ترامپ در حمله موشکی به سوریه
 

 

 

اغلب اعضای جمهوریخواهان کنگره آمریکا از اقدام دونالد ترامپ در حمله موشکی به سوریه استقبال کردند.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌یی اعلام کرد اقدام دونالد ترامپ «واکنش درست و به‌جا» بود. وی گفت حل بحران طولانی سوریه یک کار سخت است اما بشار اسد باید برای اقداماتش مسئول باشد.

جان مک‌کین سناتور کهنه کار جمهوریخواه و لیندزی گراهام سناتور کارولینای جنوبی در بیانیه مشترکی از اقدام ترامپ استقبال کردند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ”این مهم است که اسد می‌داند دیگر نمی‌تواند از مصونیت از مجازات برای جنایات وحشتناک خود را در برابر شهروندان لذت ببرد. گام های مناسبی برداشته شد“.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد: بارها توسط آمریکا و سازمان ملل‌متحد به اسد هشدار داده شده بود که هدف قرار دادن عمدی زنان، کودکان و مردان بی‌گناه غیرقابل تحمل است. اکنون اسد به‌خاطر یک حمله شیمیایی شنیع دیگر گرفتار شده است و دولت پاسخ شمرده‌يی به او داده است.

سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا نیز در بیانیه‌یی با استقبال از پاسخ به اسد یادآور شد:‌ این‌که اسد برای جنایت شنیع باید هزینه بپردازد اقدام درستی است.

 

 
ساعت 1045:
 
 ترکیه از حملات آمریکا علیه رژیم سوریه به‌عنوان اقدامی ”مثبت “ استقبال کرد
ترکیه حملات موشکی ایالات متحده علیه سوریه را مورد استقبال قرار داد و آن را تحولی ”مهم و چشمگیر “خواند.
ترکیه خواهان استمرار موضع سخت و محکم علیه بشار اسد گردید که به او بفهماند که ”دیگر قادر به آسیب رساندن به مردم سوریه نیست“.
ترکیه همچنین خواستار اقدام فوری برای پروازممنوع و ایجاد منطقه امن در سوریه شد تا حملات شیمیایی رژیم اسد تکرار نشود.
ترکیه حملات موشکی ایالات متحده علیه سوریه را مورد استقبال قرار داد و آن را تحولی ”مهم و چشمگیر “خواند. ترکیه خواهان استمرار موضع سخت و محکم علیه بشار اسد گردید که به او بفهماند که ”دیگر قادر به آسیب رساندن به مردم سوریه نیست“.ترکیه همچنین خواستار اقدام فوری برای پروازممنوع و ایجاد منطقه امن در سوریه شد تا حملات شیمیایی رژیم اسد تکرار نشود.ترکیه حملات موشکی ایالات متحده علیه سوریه را مورد استقبال قرار داد و آن را تحولی ”مهم و چشمگیر “خواند. ترکیه خواهان استمرار موضع سخت و محکم علیه بشار اسد گردید که به او بفهماند که ”دیگر قادر به آسیب رساندن به مردم سوریه نیست“.ترکیه همچنین خواستار اقدام فوری برای پروازممنوع و ایجاد منطقه امن در سوریه شد تا حملات شیمیایی رژیم اسد تکرار نشود.
 
 
وزیر دفاع انگلستان: حمله آمریکا بسیار به جا بود
مایکل فالون وزیر دفاع انگلستان گفت دولت انگلستان در رابطه با حمله آمریکا به سوریه، از نزدیک در تماس با سطوح مختلف در آمریکا است. این حملات هوایی بسیار دقیق طراحی شدند تا از تلفات روسها که در سوریه مستقرند جلوگیری شود و همچنین جهت بازدارندگی از حملات شیمیایی در آینده بوده است.

مایکل فالون اضافه کرد یکی از اهداف این اقدام به جا، ممانعت از به کارگیری انزجارآور سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد بوده است.
 
 ساعت 1015:

 انهدام پایگاه الشعیرات ٰرژیم سوریه توسط موشکهای کروز آمریکا
 

 

 

 

شبکه حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد حمله هوایی آمریکا علیه پایگاه الشعیرات در حمص منجر به مرگ تعدادی نظامی از نیروهای رژیم اسد و ویرانی تقریباً کامل این پایگاه شده است.

همچنین ابراهیم الادلبی فعال رسانه‌یی گفت در این حمله تعدادی از نظامیان رژیم اسد و نظامیان رژیم ایران کشته شده‌اند. خسارات مادی بسیاری بوده است و مرکز دیدبانی هدف قرار گرفته است خبرها حاکی است 14 هواپیمای موجود در این پایگاه صدمه دیده است.

 

 ساعت0945:

استقبال فرانسه از تهاجم موشکی آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد
 

 

 

 

وزیر خارجه فرانسه گفت:‌ ضربات موشکی آمریکا، هشدار به رژیم جنایتکار سوریه است. اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد و آمریکاییها دارند موضع خود را روشن می‌کنند
ژان مارک ارو افزود:‌ روسها و مقامهای رژیم ایران باید بفهمند که کمکشان به رژیم سوریه مطلقاً هیچ معنایی ندارد.
منابع دیپلوماتیک فرانسوی گفتند:‌ واشینگتن انجام ضربات موشکی را به پاریس اطلاع داده بود بدون این‌که درخواست همکاری کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت: آنکارا به ضربات آمریکا علیه رژیم اسد با دید مثبت نگاه می‌کند.

انگلستان: حمله موشکی ”یک واکنش به جا “بود
یک سخنگوی نخست‌وزیری انگلستان گفت:‌ بریتانیا از اقدام (نظامی) آمریکا علیه رژیم سوریه حمایت کرده است.
این سخنگو گفت: دولت انگلستان از اقدام آمریکا که به اعتقاد ما یک واکنش به جا به حمله وحشیانه شیمیایی توسط رژیم اسد و با هدف جلوگیری از حملات بیشتر بود، حمایت می‌کند.
وزیر خارجه فرانسه گفت:‌ ضربات موشکی آمریکا، هشدار به رژیم جنایتکار سوریه است. اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد و آمریکاییها دارند موضع خود را روشن می‌کنندژان مارک ارو افزود:‌ روسها و مقامهای رژیم ایران باید بفهمند که کمکشان به رژیم سوریه مطلقاً هیچ معنایی ندارد.منابع دیپلوماتیک فرانسوی گفتند:‌ واشینگتن انجام ضربات موشکی را به پاریس اطلاع داده بود بدون این‌که درخواست همکاری کند. نیز گفت: آنکارا به ضربات آمریکا علیه رژیم اسد با دید مثبت نگاه می‌کند.یک سخنگوی نخست‌وزیری انگلستان گفت:‌ بریتانیا از اقدام (نظامی) آمریکا علیه رژیم سوریه حمایت کرده است.این سخنگو گفت: دولت انگلستان از اقدام آمریکا که به اعتقاد ما یک واکنش به جا به حمله وحشیانه شیمیایی توسط رژیم اسد و با هدف جلوگیری از حملات بیشتر بود، حمایت می‌کند.

 

استرالیا نیز ”حمایت قوی “خود را از این حمله اعلام کرد
مالکوم ترنبال ، نخست‌وزیر استرالیا از حمله نظامی آمریکا علیه پایگاه هوایی شعیرات ”حمایت قوی “خود را اعلام کرد و گفت این حمله یک واکنش حساب شده، متناسب و هدفمند علیه ” جنایت جنگی تکاندهنده “رژیم سوریه است.
 
 
 
 ساعت 0730:
 
استقبال عربستان سعودی از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد 
عربستان سعودی صبح امروز از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد استقبال کرد.

تلویزیون العربیه گفت:‌ وزارت‌خارجه سعودی تأیید کامل عربستان سعودی از عملیات آمریکا روی اهداف نظامی آمریکا را اعلام کرد.

در جریان حمله آمریکا به آشیان هواپیماها و تمام نقاط سوخت رسانی پایگاه هوایی الشعیرات رژیم اسد در حمص منهدم شد.

تلویزیون الجزیره گفت:‌14 جنگنده سوخوی اسد با حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد منهدم شدند.
 
 ساعت 0725:

فاکس نیوز 18فروردین 96 خبر داد:
تصمیم دونالد ترامپ برای حمله به پایگاه هوایی رژیم اسد حمایت سریعی را از جانب سناتورهای جمهوریخواه کسب کرد.

سناتور مک‌کین و سناتور لیندزی گراهام در یک بیانیه مشترک اعلام کردند:‌ «برخلاف دولت قبلی اوباما، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در یک لحظه سرنوشت سازی در سوریه دست به‌عمل زد. ما تخصص و حرفه‌یی بودن نیروهای مسلح آمریکا را که حملات امشب در سوریه را انجام دادند مورد ستایش قرار می‌دهیم. اقدام آنها بر اساس فرمان فرمانده کل پیام مهمی ارسال می‌کند که آمریکا دیگر در مقابل اسد بدون عمل نخواهد ایستاد. اسد توسط پوتین در روسیه مورد حمایت و یاری قرار می‌گیرد تا مردم بیگناه سوریه را با تسلیحات شیمیایی و بمبهای بشکه‌یی قتل‌عام نماید».

سناتور مارکو روبیو نیز گفت:‌ دونالد ترامپ برای اسد و کسانی که او را تقویت می‌کنند روشن ساخت که روزهای ارتکاب جنایات جنگی همراه با مصونیت تمام شده است.

 

ساعت 0715:

بنا‌به گزارشهای دریافتی عربستان سعودی از حمله نظامی آمریکا به سوریه حمایت کرده است.

 

 

پایگاه هوایی شعیرات، واقع در استان حمص که مورد تهاجم واقع شده است.

 

ساعت 0645:
پنتاگون می گوید دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه پایگاه هوایی شعیرات، واقع در استان حمص  را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است. ظاهرا حملات شيميايي نيروهای اسد به استان ادلب از اين پايگاه صورت گرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا که برای دیدار با رئیس جمهوری چین به فلوریدا سفر کرده است، خبر اقدام نظامی را به مردم آمریکا اعلام کرد.
آقای ترامپ، بشار اسد را دیکتاتور خواند و او را متهم کرد که در واقعه اخیر با گاز اعصاب مردم بیگناه از جمله "کودکان زیبا" را بی رحمانه به قتل رسانده است.
آقای ترامپ گفت: "بر سر این که سوریه از تسلیحات شیمیایی ممنوعه استفاده کرده است هیچ بحثی نیست."

پنتاگون تایید کرده است که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود.
سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و لیندزی گراهام با صدور بیانیه‌يي از این اقدام وی حمایت کرده اند. آنها گفتند: «برخلاف دولت قبلی (اوباما)، پرزیدنت ترامپ با یک لحظه سرنوشت ساز در مورد سوریه که مواجه شد دست به اقدام زد. او شایستگی آن را دارد که برای این کار مورد حمایت مردم آمریکا قرار بگیرد."

کمیته دفاعی دومای روسیه می‌گوید حمله اخیر می‌تواند روابط مسکو و واشینگتن را بدتر کند و به بحرانی نظامی در خاورمیانه بیانجامد.

شورای ملی سوریه، ائتلافی عمده از مخالفان بشار اسد، ضمن استقبال از حمله موشکی انجام شده به پایگاه هوایی دولت سوریه، خواستار ادامه آن تا توقف حملات هوایی دولتی و توقف «استفاده از سلاح‌های منع‌شده از سوی جامعه جهانی» شده‌است.

 

 
ساعت 0300: 
نیروهای نظامی آمریکا به دستور رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ سوریه را مورد حمله موشکی قرار دادند. این حمله از ناوهای آمریکا در دریای مدیترانه صورت گرفت.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه در رابطه با حمله شیمیایی اخیر بشار اسد به ”خان‌شیخون“ در شمال ادلب که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت، گفته بود که باید اتفاقی در سوریه بیفتد، که رسانه‌های آمریکایی آن را به‌مثابه تهدید ضمنی برای حمله نظامی تحلیل کردند.
بنا‌ به گزارش سی.ان.ان حدود 50-60 موشک تاماهاگ از دو کشتی جنگی آمریکا در شرق مدیترانه در ساعت بین 2 تا 3 بامداد به وقت اروپا (ساعت21 تا 22 به وقت واشینگتن) شلیک شده است.
سی.ان.ان اضافه کرد که موشکها به یک پایگاه هوایی به‌نام الشعيرات شلیک شده است که در غرب سوریه واقع است. برآورد این است که این محل پایگاهی بوده که هواپیماهایی که بمبهای مرگبار شیمیایی استفاده کرده‌اند، از آنجا برخاسته بودند.
سی.ان.ان گفت این یک حمله متمرکز و با هدفی کاملاً مشخص برای تلافی آن حمله شیمیایی بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9785166-a35d-481d-8bdb-0166380bff6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات