728 x 90

سوريه,

پیام آتش‌بس سراسری در سوریه

-

آتش بس در سوریه
آتش بس در سوریه
برخی ناظران و تحلیلگران معتقد هستند آتش‌بس در سوریه که بعد از وقایع حلب اتفاق افتاد، یک تغییر جدی در صحنه سیاسی و نظامی سوریه است. گزارشی از تلویزیون الجزیره12دی95:
تلویزیون الجزیره: آیا توافق آتش‌بس پیشرفتی مثبت است و اگر مثبت است به سوی چه و کجا می‌رود؟ آیا به برکناری اسد و تشکیل دولت جدید در سوریه راه می‌برد؟

محمد یاسین نجار از اعضای اپوزیسیون سوریه: این بسیار روشن است که بعد از وقایع حلب سوریه، تحولی در موضع روسیه به وجود آمده است. این کشور تمایل شدیدی پیدا کرد که همراه با ترکیه نقش مهمی در سوریه ایفا کند.

بسیار روشن است که این شروعی به سوی گامهای پیشرفته‌تر است. این گامهای پیشرفته راه‌حل سیاسی است که مردم سوریه از ابتدای انقلاب خواهان آن بودند. بیانیه ژنو یک و قطعنامه 2254 شورای امنیت و تشکیل دولت انتقالی همه در این راستا بوده است.

در تحولات اخیر طرفهای دیگری هم نقش دارند. برای محقق کردن این توافق تمایلی بسیار واقعی وجود داشت به همین دلیل در شهر دوحه دیداری میان وزیران خارجه ترکیه و قطر صورت گرفت و دکتر ریاض حجاب رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه هم در آن حضور داشت. ما توافق آتش‌بس را به‌عنوان نوک کوه یخ می‌بینیم

تلویزیون الجزیره: چندی پیش هواپیماهای رژیم اسد مناطق سوریه را بمباران کردند و 22نفر جان خود را از دست دادند آیا با این اقدامات می‌توان به موافقت رژیم اسد با آتش‌بس تکیه کرد؟ روسیه گفته است رژیم سوریه و هم‌پیمانانش به این آتش‌بس ملتزم خواهند بود؟ از این قتل و کشتار که در ابتدای توافق آتش‌بس صورت می‌گیرد چه می‌فهمیم؟

عبدالناصر العابد: ما هوشیار هستیم. ما رژیم اسد را به‌خوبی می‌شناسیم و تجارب او را داریم. این رژیم تشنه خون است و هیچ کاری بجز شر و ویرانی بیشتر انجام نمی‌دهد. این رژیم تلاش می‌کند که در ساعتهای باقیمانده جان مردم سوریه را بیشتر بگیرد و با این گلوله بارانهای کور بیگناهان و کودکان را به قتل برساند. ما از آتش‌بس بسیار خوشحال شدیم ولی در عین‌حال هوشیار و آماده هستیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93ed6b9e-d856-4671-9b3a-d61a3550b197"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات