728 x 90

فساد اقتصادى,اختلافات سیاسی در ایران,

حقوقهای نجومی «خیانت» یا «قانونی» ؟!

-

حقوقهای نجومی
حقوقهای نجومی
جنگ و جدال دو باند حاکم بر سر حقوقهای نجومی، بار دیگر اوج گرفته و بازتابهای آن رسانه‌های حکومتی را پر کرده است. اوجگیری اخیر این جنگ پس از اظهارات علی خامنه‌ای در یک سخنرانی بود. او ضمن تأکید بر لزوم «پیگیری برنامه‌ها و کارها تا حصول نتیجه» موضوع حقوقهای نجومی را از مصادیق این عدم پیگیری شمرد و گفت: «این موضوع از مسائل مهمی است که رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند». (1)

درک این موضوع که چرا خامنه‌ای پس از 7ماه از برملا شدن حقوقهای نجومی، یکباره به یاد آن افتاده، چندان دشوار نیست. روز دوم آذر ماجرای 63حساب بانکی سری رئیس قوه قضاییهٴ خامنه‌ای با یکهزار میلیارد تومان سپرده که سود بانکی آن ماهیانه بالغ بر 22میلیارد تومان است، از پرده بیرون افتاد و غوغایی در رژیم برانگیخت که هم‌چنان ادامه دارد؛ به این ترتیب خامنه‌ای 5روز بعد، با پیش کشیدن موضوع حقوقهای نجومی که دولت روحانی متهم اصلی آن است، خواسته کلان دزدی رئیس قضاییه‌اش را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ چرا که بدیهی است «سهم شیر» این دزدی نجومی که به اذعان آملی لاریجانی از بیش از 20سال پیش ادامه داشته، از آن ولی‌فقیه نظام می‌باشد.

پس از صدور فرمان حمله از جانب خامنه‌ای، مهره‌ها و رسانه‌های باند او، تک هماهنگ و گسترده‌یی را بر ضددولت روحانی آغاز کردند.

گماشته خامنه‌ای در نمایش جمعهٴ تهران فریاد برداشت: «مسألهٴ دیگری که اخیراً مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند مسألهٴ حقوقهای نجومی است که گویا به‌طور کامل به‌فراموشی سپرده شده، بنا بود موضوع پیگیری شود و به ‌مردم اطلاع داده شود، کو پیگیری؟! و کو به‌اطلاع مردم رساندن؟! گویا قرار است مطالبی آقا بگویند و مسئولان مدعی پیروی از رهبری عمل نکنند!». (2)

«چرا دولتیها می‌خواهند به‌سادگی از این مسألهٴ مهم عبور کنند؟». (3)

«دولت تدبیر و امید در زمانی که ماجرای فیشهای نجومی برملا شد، ادعا می‌کرد که به‌زودی با عاملان آن برخورد می‌کند، اما تا به امروز در عمل چیز زیادی دیده نشده است». (4)

«در حالی که هنوز مردم منتظر اعلام نتایج برخورد دولت با مدیران نجومی‌بگیر هستند، باخبر شدیم مدیرعامل معزول بانک صادرات که جزو مدیران نجومی‌بگیر بود به‌تازگی مدیر یک مؤسسه اعتباری شده است». (5)

هنگامی که رسوایی فیشهای نجومی‌ دهها میلیونی و گاه صدها میلیونی مدیران بالای رژیم در فضای مجازی منتشر و افشا شد و خشم و انزجار شدید مردم را برانگیخت، ابتدا تمام سردمداران رژیم از روحانی و آخوند لاریجانی رئیس قضاییه و علی لاریجانی رئیس مجلس به صحنه آمدند و قول رسیدگی دادند؛ اما در عمل (به‌خصوص دولت روحانی) سعی کردند موضوع را کوچک و کم‌اهمیت جلوه دهند و به فراموشی بسپارند. از جمله خود روحانی در تیر ماه گذشته طی یک سخنرانی در کرمانشاه مدیرانی را که حقوق نجومی گرفته‌اند، 100نفر، 200نفر، 300نفر عنوان کرد و با پیش کشیدن دزدیهای رایج در دولت احمدی‌نژاد گفت که هدف از بزرگ کردن این موضوع، به فراموشی سپردن دزدیهای بزرگتر است. (6)
 


صرف‌نظر از این نحوه آمار دادن مسخرهٴ روحانی، موارد حقوقهای نجومی به 100 و 200 و 300نفر محدود نمی‌شود و صحبت از یک لیست 3هزار نفره در میان است؛ به هر حال، موضوع حقوقهای نجومی به یک حربه و وسیلهٴ تصفیه حساب بین دو باند تبدیل شده و تک و پاتک باندهای مافیایی حاکم بر سر آن، هم‌چنان ادامه دارد. آخوند اژه‌ای چند بار از موضع سخنگوی قوه قضاییه در این باره سخن گفت و شکایت کرد: «تا کنون در خصوص حقوقهای نجومی، موردی از سوی دولت یا دیوان محاسبات به قوه ‌قضاییه گزارش نشده است». وی چند بار هم اتمام‌حجت کرد و از جمله گفت: «موضوع دریافتهای نامتعارف مسئولان دولتی قابل اغماض نیست و نباید مشمول مرور زمان شود، نباید اجازه داد که خدای ناکرده ذهن مردم به سمتی برود که تصور کنند نظام نمی‌خواهد با این مسألهٴ برخورد کند لذا برخورد با این موارد باید تسریع شود و شدت یابد». (7)

در موج اخیر هم اگر ‌چه دولت‌آبادی دادستان تهران از «آغاز برخورد قضایی با مدیران نجومی» و تشکیل پرونده خبر داده است (8) اما واقعیت این است که موضوع حقوقهای، نجومی حلقه‌یی از زنجیرهٴ بی‌پایان کشمکش و دعوای باندهای غارتگر رقیب است و بنا‌ به تجارب مکرر، هرگز به یک برخورد جدی با غارتگران منجر نمی‌شود. کمااین‌که سرانجام علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی دولت روحانی، آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت: «اکثر دریافتی‌های نجومی مطابق آیین‌نامه‌ها، دستور‌العملها و مقررات بوده است». (9)

معنی این‌که پرداختهای نجومی قانونی بوده، آن است که از قبل جریان داشته و خاص دولت روحانی هم نیست. جالب این است که او در عین‌حال از برگشت 20میلیارد تومان از همین دریافتهای قانونی به خزانهٴ کشور خبر داد، معلوم نیست اگر این حقوقها قانونی و مطابق مقررات بوده، بازگرداندن آنها به خزانه چه معنایی دارد؟!

نکته قابل‌توجه این‌که حقوقهای نجومی رسمی، اگر ‌چه 100 تا 200برابر حقوق اغلب حقوق‌بگیران است، اما نسبت به دزدیها و اختلاسهای «غیررسمی» که ارقام آنها با مقیاس هزار میلیارد تومان بیان می‌شود، خرده‌ریز محسوب می‌گردد، نکته‌یی که علیرضا زاکانی از مهره‌های باند ولی‌فقیه و عضو سابق مجلس ارتجاع نیز در یک برنامه تلویزیونی بر آن دست گذاشت و تأکید کرد: «از حقوق نجومی خیلی بدتر هست» او در همین رابطه به یک فقره دزدیهای هزاران میلیاردی که تحت عنوان وام با بهرهٴ ناچیز به نورچشمی‌های نظام، اعطا می‌شود، اشاره نمود. (10)

آری، ماجرای حقوقهای نجومی، با همهٴ رسوایی، جز قطره‌یی از «دریای فساد» ی که سراسر رژیم را فراگرفته نیست و طبعاً هرگز رژیم با آن، کما این‌که با هیچ‌یک از موارد فساد و دزدی که نقش ساختاری و ارگانیک در رژیم دارد، قادر به مقابله نیست؛ زیرا هر گونه مقابلهٴ جدی به رأس فاسد نظام و شخص خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع راه می‌برد.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــ
1 ـ سخنرانی خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی تلویزیون رژیم – 7آذر 95

2 ـ آخوند موحدی کرمانی ـ نماز جمعهٴ 12آذر 95
3 ـ دلیگانی عضو مجلس ارتجاع 13آذر:
4 ـ سایت حکومتی راه دانا 13آذر
5 ـ روزنامه حکومتی وطن امروز 14آذر
6 ـ سخنرانی روحانی در کرمانشاه ـ 27تیر 95
7 ـ 3مرداد 95
8 ـ کیهان 15آذر 95
9 ـ تلویزیون رژیم 13آذر 95
10ـ شبکة5 تلویزیون رژیم ـ 3آذر 95.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2b8519f-b49d-4dfc-baf3-24173b71cfa1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات