728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز سوم آذر۹۵

-

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
مهم‌ترین عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی به صف‌بندی و رودررویی سه قوه نظام بعد از لغو سخنرانی مطهری اختصاص یافته است:

آرمان: وزیر کشور در نشست مطبوعاتی: هرکس من را تهدید کند تیزتر می‌شوم، سخنرانی مطهری انجام می‌شد اتفاقی نمی‌افتاد، تند شدن فضا به نفع کشور نیست، استنباط دادستان مشهد درست نیست

آرمان: علی لاریجانی: اقدام دادستان مشهد تأسف‌آور است- سؤال 28نماینده از وزیر دادگستری، مطهری برای سخنرانی به کرمان می‌رود

آفتاب یزد: رئیس مجلس هم اتفاقات مشهد را تأسف برانگیز دانست؛ روز مطهری در مجلس

آفتاب یزد: به‌رغم ادعای دلواپسان در طول سه ماه گذشته تنها سعید جلیلی 11سخنرانی داشته است، لیست سیاه تقلبی!

اسرار: علی لاریجانی با اشاره به لغو سخنرانی مطهری: اقدام دادستانی مشهد تأسف‌آور است

اسرار: هشدار وزیر کشور به تند شدن فضای سیاسی کشور
اعتماد: تأسف لاریجانی، سؤال نمایندگان، واکنش فراکسیون امید به لغو سخنرانی مطهری در مشهد؛ مجلس پشت نایب رئیس

رسالت: موحدی کرمانی: نظر اصول‌گرایان برای انتخابات 96 روحانی نیست

شرق: بازتاب لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در بهارستان، دلیل پنهانی لغو سخنرانی مطهری، لاریجانی: اقدام دادستان مشهد تأسف‌آور است، وزیر کشور: اطلاعات و ناجا گفتند از نظر ما هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت، پیشنهاد گفتگوی تلویزیونی مطهری و علم الهدی

فرهیختگان: رئیس مجلس در واکنش به لغو مجوز سخنرانی علی مطهری: رفتارهای تک روانه عامل تفرقه و اختلاف می‌شود

کیهان: مایه شرمساری لغو سخنرانی یا کارنامه پر از خالی دولت؟! بیکاری، حقوقهای نجومی، رکود، دستاورد تقریباً هیچ بجام، فحاشی به منتقدان و...

19دی: وزیر کشور هشدار داد فضای سیاسی کشور تند نشود
التماس خامنه‌ای و دجالگری رفسنجانی برای در بردن نظام از مسئولیت اشغال سفارت آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهور اسلوونی تیتر و موضوع خبر بدون تفسیر اکثر روزنامه‌های حکومتی است:

رسالت: رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور اسلوونی: آمریکا برنامه‌یی برای ریشه‌کن کردن داعش ندارد

آرمان: هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهور اسلوونی مبنی بر این‌که «آینده روابط ایران و آمریکا چه می‌شود؟»، به تشریح اقدامات خصمانه آمریکا در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به مردم ایران پرداخت و گفت: حتی پس از پیروزی انقلاب روابط خود با آمریکا را قطع نکردیم و حدود ۵ هزار مستشار آمریکایی با خانواده‌ها و وسایل خویش با امنیت کامل از فرودگاههای ما به کشورشان رفتند. وی درباره تسخیر سفارت آمریکا، افزود: کم‌کم گروهک‌های مسلح که نمونه آنها همین منافقین هستند که الآن در حمایت غربی‌ها هستند، برای اقدامات تروریستی و براندازی با سفارت آمریکا رفت و آمد داشتند که دانشجویان انقلابی عصبانی شدند.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، روحانی را به‌خاطر اظهاراتش در مورد علی مطهری به‌صورت هماهنگ مورد حمله قرار داده‌اند و برای وی در عرصه نمایش انتخابات آتی خط‌ و نشان کشیده‌اند:

کیهان: برخورد دولتمردان با این ماجرا چنان است که گویا بحرانی بزرگ روی داده و باید تمام امکانات کشور را برای حل آن بسیج کرد. روزنامه‌های زنجیره‌یی به صف شده‌اند و یقه می‌درانند و سینه چاک می‌کنند. دستور تشکیل تیم تحقیقاتی صادر می‌شود و بالاترین مقام اجرایی کشور آن را «مایه شرمساری» می‌خواند. البته مایه شرمساری دانستن چنین ماجرایی از سوی دولتی که تنها چند ماه به پایان عمر آن باقی مانده و حتی تحلیل‌ها و آمارهای حامیانش نیز از متزلزل بودن جایگاهش خبر می‌دهد، به هیچ‌وجه مایه تعجب نیست. اما به راستی چه کارهای کرده و نکرده‌ای مایه شرمساری است؟
دولتمردان اگر می‌خواهند بدانند چه چیزهایی مایه شرمساری است، از اتاق‌های دربسته خارج شده، خود را از بند مشاوران متملق برهانند و سری به کوچه و خیابان بزنند؛ پای درد دل مردم بنشینند. مشکل امروز مردم لغو شدن یک درصد کنسرتها و سخنرانی فلان آقا نیست. الحمد‌لله چیزی که در این کشور کم نیست همایش و سخنرانی است. درد مردم و کشور تعطیل شدن 60 درصد ظرفیت صنایع داخلی است. بیکاری است که هم‌چون خوره به جان خانواده‌ها افتاده و نمی‌گذارد زندگی‌ها پا بگیرند و آنهایی را که پا گرفته‌اند از هم می‌پاشد. دردآورتر آن که در چنین شرایطی آشپزخانه و پذیرایی قطارها را به اجنبی می‌دهند!... اگر فسادی مربوط به دوره دولت قبل بود باید آن را چند برابر جلوه داد و هر روز در بوق و کرنا کرد و فریاد برآورد که خوردند و بردند و فلان میلیارد دلار چه شد و کجا رفت؟ اما اگر به اطرافیان و منصوبان خودمان رسید نباید صدای آن را درآورد و باید دست به ماله شد. اگر با هزار و یک مکافات از هفت خوان بانکی کشور بگذرید و چند میلیونی وام بگیرید، کافی است دو قسط‌تان عقب بیافتد تا با شما و ضامن‌هایتان تماس بگیرند و چنان حرف بزنند و تهدید کنند که گویی همه معوقات بانکی کشور که بیش از 100هزار میلیارد تومان است برعهده شماست و شما باید پاسخگوی آنها باشید. اما همزمان می‌توان 8هزار میلیارد پول دهها و بلکه صدها هزار فرهنگی کشور - که جزو خدوم‌ترین و کم برخوردارترین اقشار جامعه‌اند- را خورد و اسم آن را معوقه گذاشت. به همین راحتی!...

کیهان: چیزهایی که از نگاه کاربرانی که به‌صورت گسترده و با هشتگ «#مایه_شرمساری» به آن پرداخته شده بسیار است و به‌طور قطع در حوصله این مقال نمی‌گنجد. اما برخی از مهمترین‌ها به‌صورت تیتر وار عبارتند از:
- انداختن همه تقصیرها به گردن دولت سابق
- جار و جنجالی که برای بورسیه‌ها در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم به راه انداخته شد در حالی که هنوز هم این موضوع به‌صورت شفاف حل نشده است.
- عمل نکردن به وعده‌هایی که دولت در زمان انتخابات یا در آغاز کار خود داد و تقریباً بیشتر آنها بر زمین مانده است.
- وعده‌های برجامی دولت که یکی از مهمترین آنها لغو همه تحریمها و برقراری سوئیفت بود به‌طوری که آب خوردن مردم را نیز با آن پیوند زدند ولی اکنون که تقریباً 10ماه از آن گذشته نه تنها آن وعده‌ها عملی نشده بلکه ادبیات دولتمردان تقلیل یافته و می‌گویند برجام تنها سایه جنگ را از سر مردم دور کرد و نباید از آن انتظار دیگری داشت!
- آلودگی هوا و جار و جنجالی که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دولت یازدهم پیرامون نقش بنزینهای تولید داخل در آلودگی هوا به راه انداخت و پس از قطع تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور و واردات گسترده آن هم‌چنان شاهد آلودگی هوا هستیم.
- در علن، فریاد حمایت از آزادی بیان سر دادن و در خفا گلایه کردن از عدم برخورد با رسانه‌های منتقد دولت که لغو سخنرانی منتقدان دولت نیز به‌عنوان نمونه‌ای آشکار از یک بام و دو هوای دولت از جانب مردم نام برده شده است.
- فحاشی به منتقدان!
- انفعال در سیاست خارجی که کاربران مواردی مانند فاجعه منا و اتفاق جده و عدم برخورد مناسب با برخی جسارتهای کشورهای غربی ‌نظیر وزیر اقتصاد آلمان را از مصادیق آن برشمرده‌اند.
- آوردن هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد و گرفتن عکس یادگاری با آن به‌عنوان گشایش برجامی!
- دست داشتن یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور در برخی انتصابهای حاشیه دار.
- قطع نکردن یارانه ثروتمندان با انگیزه انتخاباتی.
- حمایت دولت از عدم شفافیت با استقبال از مصوبه تشخیص مصلحت در این رابطه که هر شخصی که اقدام به انتشار اموال مقامهای کشور کند مجرم شناخته خواهد شد.
و... از جمله مواردی هستند که به اعتقاد کاربرانی که با این هشتگ اظهارنظر کرده بودند مایه شرمساری دولت است.

رسالت: ذوالنور نماینده مجلس وضعیت دولت را نگران‌کننده دانست و گفت: برخی افراد که سینه چاک برجام بودند اکنون با ناکامی برجام پیراهن سیاه بر تن کرده‌اند، همان افراد به‌دلیل انتخاب شدن ترامپ توسط مردم آمریکا برای ریاست جمهوری، دومین پیراهن سیاه را بر تن کردند.. و اکنون با مصوبات کنگره آمریکا مبنی بر تداوم داماتو و منع فروش هواپیما به ایران، سومین پیراهن سیاه را بر تن کرده‌اند و می‌خواهند با حاشیه سازی، افکار عمومی را به سمت مسائل بی‌اهمیت سوق دهند، آدرس عوضی به اذهان عمومی بدهند تا بر این ناکامی‌ها سرپوش بگذارند.

جوان: هشتک شرمندگی!
آنچه برای جماعت تجدیدنظر‌طلب اصالت دارد، جسارت ساختارشکنانه علی مطهری است که الحق و انصاف تاکنون در پازل تعریف شده آنها خوب نقش بازی کرده است. تا جایی که بسیاری از فعالان این جریان حاضرند علی مطهری را با تمام 29 نماینده دیگر تهران معاوضه کنند.

اکنون اما دیگر فرصتی برای جبران و عذرخواهی از ناکرده‌های وعده داده شده نمانده است. انتخابات در پیش است و ملت محک خواهند زد، هرآنچه که از دولت تدبیر و امید تجربه کرده‌اند. دولتی که دستش از هر وعده‌یی خالی است، کدام مسیر را برگزیند که اذهان مردم را از مطالبات به حق آنها منحرف سازد. آیا راهی جز ایجاد دو قطبی اجتماعی و شکاف فرهنگی مانده است؟

وطن امروز: این همه گیر ندهید به این مرقومه معروف به «نامه شرمساری»! والله حد شرمندگی این دولت همین است! دولتی که رئیسش هنگام گرفتن وقت قاضی‌القضات مملکت، به جای معرفی مدیران نجومی و شرکای حقوقی، خواهان بستن رسانه‌های منتقد و به‌خصوص روزنامه‌های منعکس‌کننده درد توده‌های مردم می‌شود و حتی در دیدار با مقام اول این مملکت، به جای استمداد از «حضرت آقا» مبنی بر گرفتن پند و نصیحت منجر به باز شدن فلان گره معیشتی بهمان گروه جامعه، باز هم خواهان توقیف روزنامه می‌شود، معلوم است چه باید باشد حد شرمساری‌اش و میزان شرمندگی‌اش!... اگر حتی آقایان سیف و صالحی و... حتی‌تر کمیسیون همان مجلسی که پیام انتخابات 24اسفند را درک کرده هم بگویند نخیر! نه فقط تحریم‌ها لغو نشده، بلکه عایدی برجام برای ملت ما «تقریبا هیچ» بوده است، باز هم حضرات دولت راستگویان، نباید شرمنده وعده‌های عملی نشده خود به ملت باشند! چرا؟ چون حد شرمندگی خود را خیلی قشنگ تعریف کردند.. ! این‌که حالا ملت، از تهران تا مهران و از شمال تا جنوب، از بی‌تدبیری حضرات شکایت دارد، دلیل هر چه بشود، دلیل شرمندگی حضرات نخواهد شد!

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نیز حملاتشان متوجه رأس نظام کرده و نسبت به پیامدهای لغو سخنرانیها و جلسات این باند هشدار داده‌اند:

ابتکار: از نشانه‌های مثبت این رویداد ناگوار به واکنش سریع و قاطع رئیس جمهوری محترم می‌توان اشاره کرد اما شاید سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس را نیز بتوان هم‌سنگ دستور حسن روحانی دانست به‌ویژه آنجا که تأکید کرد راه‌کار بررسی موارد مخل امنیت در قانون تشکیلات شورای امنیت کشور پیش‌بینی شده و وظیفه ذاتی شورای تأمین استان بررسی این موارد است... تندروی‌ها در چهار دهه گذشته به کیان و اعتبار ایران بسیار آسیب رسانده، سرمایه‌های انسانی، مادی و معنوی فراوانی را به هدر داده است و هیچ فرد، گروه و جریان سیاسی نیست که از این تندرویها آسیب ندیده باشد. هزینه‌ها و خسارت‌های به جامانده از تندروی‌های مهلک، امروز ضرورت بازگشت به قانون را بیش از هر زمانی در گذشته 38سال پس از انقلاب یادآور می‌شود و در این میان پایبندی نهادهای اصلی قدرت به قانونی که خود وضع و اجرا می‌کنند، هستند اهمیت دوچندانی دارد...

آرمان: اتفاقاتی که مکرراً در حال رخ دادن است مشروعیت تصمیمات در ایران با آسیب روبه‌رو است. یعنی به یک معنا امروزه هرگز در نظام حقوقی و سیاسی ایران نمی توان اطمینان پیدا کرد که مجوز صادر شده توسط یک نهاد رسمی آیا دارای اعتبار حقوقی و اجرایی است یا خیر؟ وزارت ارشاد مجوز ساخت و اکران فیلمی را صادر می کند اما بلافاصله این مجوز توسط افراد دیگر زیر سؤال می‌رود. همه این موارد از جمله آسیب‌هایی است که دوستان به وسیله آن در حال آسیب زدن به نظم سیاسی ایران هستند.

آرمان: در نهایت سؤال این است که اگر در کشوری که نایب رئیس مجلس قانونگذاری امکان ابراز عقیده آن‌هم درباره یک موضوع دینی ندارد، برای افراد عادی که از هیچ پشتوانه جناحی و گروهی برخوردار نیستند، وضعیت چگونه خواهد بود؟

شرق: آیا فکر آن را نکرده‌ایم که بازخورد لغو مجوز اجتماع چند ده‌نفره در محیطی بسته و کاملاً کنترل‌شده چیست و این‌گونه متبادر به ذهن می‌شود که مسئولان امنیتی، خدای ناکرده، ناتوان از کنترل مراسمی هستند که جمعیتی مشخص و صاحب تابلو، پای سخنرانی مذهبی نایب‌رئیس مجلس این کشور نشسته‌اند؟

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در وحشت از لغو برجام، به‌رغم انعکاس مثبت به برنامه صد روز اعلام شده رئیس‌جمهور آمریکا، از پیامدهای تحولات ناشی از انتخابات آمریکا ابراز وحشت کرده‌اند:

وطن امروز: رئیس‌جمهور جدید آمریکا هیچ برنامه‌یی برای معادلات جهانی ندارد. افق صد روزه ترامپ
ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا راست‌های افراطی را در مشاغل حساسی که با مسائل امنیت ملی سر و کار دارد، منصوب کند که در رأس آنها استیو بانون به‌عنوان مشاور راهبردی رئیس‌جمهور جدید است.
چیزی که باعث افزایش خطر انتصاب‌های جدید در دولت آمریکا می‌شود این واقعیت است که تعداد قابل توجهی از حلقه اطرافیان ترامپ مانند کشیش مایک هاکبی، از حتمی بودن بروز جنگ یأجوج و مأجوج اطمینان دارند.

رسالت: آغاز عهد شکنی آمریکا در پیمانهای بین‌المللی
مقامات آمریکایی نشان داده‌اند. اساساً کمترین اهمیتی برای قراردادهای جمعی قائل نبوده و هر کجا احساس کنند پیمانی به سود آنها نمی‌باشد، به بهانه حفظ منافع ملی خود آن را بر هم خواهند زد. این قاعده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و با وجود افرادی تندرو و افراطی در کابینه وی، به نقطه اوج خود خواهد رسید. این قاعده می‌تواند در قبال برجام نیز صادق باشد. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها از برجام به‌عنوان توافقی فاجعه‌آمیز یاد کرده بود، چنان‌چه وی از پیمان ترانس پایفیک نیز به‌عنوان پیمانی فاجعه‌آمیز یاد کرده است!... آنچه مسلم است این‌که باید در چنین شرایطی خوشبینی کاذب و احتمال‌سنجیهای خوشبینانه نسبت به دولت جدید آمریکا را کنار گذاشت و به‌صورتی واقع بینانه، احتمال لغو برجام را از سوی رئیس‌جمهور جدید آمریکا پررنگ دانست. چنان‌چه دموکراتها در دوران ریاست‌جمهوری اوباما بارها بدعهدی خود را در قبال برجام به نمایش گذاشتند، در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز این روند، بلکه با شدتی بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد. ترامپ نماد و نشانه‌ای دیگر از عهد شکنی و بی‌تعهدی آمریکا در قبال قوانین و پیمانهای بین‌المللی است. حقیقتی که باید آن را پذیرفت... .

روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی تنها راه برون‌رفت از پیامدهای انتخابات آمریکا را در پذیرش شرایط اتحادیه اروپا معرفی کرده‌اند:

اطلاعات: رئیس‌جمهوری: ایران مصمم به گسترش روابط با اتحادیه اروپاست

مردم‌سالاری: اگر اندکی به عقب برگردیم، به یاد می‌آوریم که قبل از تصویب تحریم‌های ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل، صرفاً تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال می‌شد و در زمان دولت اصلاحات، ایران با کشورهای اروپایی مبادلات مالی و اقتصادی داشت و این‌که صرفاً آمریکا تحریم‌هایی بر ضدایران اعمال کند، تاثیری که تحریم‌های شورای امنیت داشت نمی‌تواند داشته باشد.
اما این هم یک نگرش بدبینانه است. ترامپ نمی‌تواند در برجام تجدید نظر کند چرا که برجام توافقی چند جانبه است و از آنجا که ایران به تعهدات خود پایبند بوده، اروپا نیز تمایلی به تجدیدنظر در برجام ندارد به‌ویژه اکنون که اروپا در قبال ترامپ هم موضعی منفی دارد.

هشدارها به وضعیت انفجاری در اثر ورشکستگی اقتصادی و گسستهای ساختاری در روزنامه‌های هر دو باند حاکم توسط مهره‌های کارشناس هر باند تکرار شده است:

رسالت: استاد برجسته اقتصاد با بیان این‌که جهت‌گیریهای اقتصادی دولت به‌سمت اقشار ثروتمند جامعه است و به مسائل اصلی کشور توجه ندارد، گفت: با توجه به روند موجود در اقتصاد کشور، این نگرانی وجود دارد که 12 میلیون بیکار و 30 میلیون فقیر نسبت به آینده کشور بدبین شوند، حتی ممکن است در آینده منجر به اعتراض از سوی مردم شود و آقای رئیس‌جمهور باید در این خصوص پاسخگو باشد. وی افزود، امروز 80درصد حقوق بگیران زیر خط فقر هستند و 6 تا 7میلیون خانوار مشکل در پرداخت اجاره دارند، نباید شرایط به‌ سمتی حرکت کند که این قشر از مردم ادامه مسیر ناامید شوند.

شرق: خطای بزرگ سیاستی: محسن رنانی: نظام بیمه، بازنشستگی و درمان به سرعت به سوی بحران می‌رود و اصلاح این نظام که بسیار ساده‌تر از اصلاح نظام بانکی یا اصلاح نظام مصرف آب کشور است، می‌تواند مهم‌ترین و ساده‌ترین نمونه برای آزمون توانایی اصلاح‌پذیری نظام سیاسی موجود باشد. در این حوزه گروه‌های همسود و فشار و رانت‌خواران بیش از سایر حوزه‌ها متکثر و هویدا هستند و بنابراین مدیریت اصلاح این حوزه ساده‌تر است و اگر نظام سیاسی در اصلاح این حوزه موفق نباشد، نمی‌توان برای اصلاح هیچ حوزه دیگری به آن امید بست؛ بنابراین به گمان من، درمان حوزه بیمه و درمان، نخستین آزمون درمان‌پذیری دردهای بی‌درمان این دیار است. در واقع نخستین آزمون توانایی نظام سیاسی در اصلاح به‌موقع خویش است، اما اصلاحات در حوزه بیمه و درمان باید به سرعت آغاز شود. نشانه‌ها حاکی از آن است که ما به سرعت به نقطه بحران نزدیک می‌شویم و پیش از شروع آن باید چاره‌ای برایش بیندیشیم. ما دیگر فرصت آزمون و خطاهای پرهزینه را نداریم. یک خطای سیاستی به‌ویژه وقتی با طیف گسترده‌یی از جامعه سروکار داشته باشد، می‌تواند نظام اجتماعی و سیاسی ما را به بحران بکشاند.

سایر بحرانهای اجتماعی، اقتصادی مضمون سایر عنوانهای روزنامه‌ها هستند:

آفتاب یزد: گلایه دانش‌آموزان شین آبادی: دو سال است هزینه درمانمان پرداخت نمی‌شود!

آفتاب یزد: جولان کیک‌های میلیونی در عروسیهای اعیانی

ابتکار: اقتصاد در مرداب ناهمگونی سیاسی

اسرار: وزیر ارشاد: آمار کتابخوان شایسته ملت ایران نیست

جهان صنعت: سیف آب به آمار بسته، با صاحبان صنعت ناراست می‌گویند

راه مردم: کارد به استخوان بیمارستانهای دولتی رسید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d07404b-4e3c-4bd5-9528-a313a173ac99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات