728 x 90

بحران بى آبى,بحران اقتصادى ايران,رانش زمين,دریاچه ها و تالاب های ایران,

گزارش لس‌آنجلس تایمز از بحران آب در ایران تحت حاکمیت آخوندها

-

بحران بي ابي در حاكميت آخوندها
بحران بي ابي در حاكميت آخوندها
لس‌آنجلس تایمز در گزارشی درباره بحران آب در ایران تحت حاکمیت آخوندها و بی‌کفایتی کارگزاران رژیم در این رابطه نوشت: «شدیدتر شدن بحران آب در ایران ناامیدی را در سراسر این سرزمین خشک افزایش داده است. خانواده‌ها می‌بینند که پسرانشان برای به دست آوردن کار مجبور به ترک روستا و مهاجرت به شهر هستند. محصولات زراعی در حال رها شدن است. افراد مسن و بیماران از خدمات پزشکی چشم‌پوشی می‌کنند چرا که به‌اندازه کافی پول برای درمان امراض شان و زنده ماندن را ندارند.

کشاورزان ایران مانند همتایان خود در دره مرکزی کالیفرنیا و جاهای دیگر در سراسر جهان، با چندین سال پی‌درپی خشک‌سالی درگیر بوده‌اند. اما سوء مدیریت زیست‌محیطی، استفاده بیش از حد آب، فشارهای رشد جمعیت و یک دولت با چالشهای امنیتی و اقتصادی مشکلات کشاورزان ایرانی را تشدید کرده است.

کشاورزی هرگز در ایران آسان نیست. کمتر از 8 اینچ باران در سال می‌بارد، که بسیاری از آن‌ها قبل از تراوش در خاک تبخیر می‌شود. در ماه ژوئن، سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد 72٪ جمعیت این کشور 80 میلیون نفری در شرایط خشک‌سالی طولانی‌مدت زندگی می‌کردند. دریاچه‌ها خشک می‌شوند و برای شهرستانهایی مانند تهران جیره‌بندی آب در نظر گرفته شده است.

حدود 60 مایلی جنوب شرقی تهران در دهکده غیاث آباد کشاورزان می‌گویند که از کمبود آب برای بیش از یک دهه رنج می‌برند. بسیاری نگران معیشت خود هستند که ممکن است در آینده‌ای نزدیک در دسترس نباشد و ناپدید شود.

کشاورزان برای آن که از حداقل سود برای تأمین معیشت خود برخوردار باشند به کشت محصولاتی مثل سیب روی می‌آورند، هر چند که سود حاصل از چنین میوه‌هایی نیز اغلب در جیب کشاورزان ایرانی نمی‌رود. به ‌طور کلی، زمینهای کشاورزی در حال کاهش است و مردم در حال ترک روستا هستند چرا که در این شرایط آینده روشنی برای خود پیش‌بینی نمی‌کنند.

بخش کشاورزی با استفاده از 90٪ از آب ایران، فقط 15 درصد از اقتصاد آن را تشکیل داده است. در مقایسه با کالیفرنیا که اقتصاد بسیار بزرگ‌تری دارد، آن‌طور که کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند کشاورزی با استفاده از 80 درصد از آب تنها 2 درصد از چرخه اقتصادی را شامل می‌شود. اما در کالیفرنیا این مشکلات به‌دلیل کاهش بارش رخ‌داده است. در حالی که کشاورزی ایران فاقد سیستم‌های مدرن آبیاری و ذخیره‌سازی آب است و کشاورزان هر سال چاه‌های بیشتر حفر کرده‌اند و با استفاده از پمپ‌های بیشتر، منابع آب زیرزمینی را تخلیه نموده‌اند تا جایی که وضعیت به اعلام هشدار رسیده است.

بسیاری از جوانان روستایی از آینده قطع امید کرده‌اند و در شهرها ساکن شده‌اند.

خاطرنشان می‌شود وزیر نیروی کابینه آخوند روحانی روز سه‌شنبه پنجم مرداد نسبت به بحران آب و اعتراضات مردمی در این رابطه ابراز نگرانی کرد و گفت: «برخی کارشناسان معتقدند ایران در آستانه آغاز جنگ بر سر آب قرار دارد».

چیت چیان که در جمع عوامل رژیم و در کنفرانس موسوم به ملی اقتصادی آب سخنرانی می‌کرد نسبت به‌وقوع درگیری به‌دلیل بحران آب هشدار داد و گفت: «ایران سالهاست که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند. از زمستان سال گذشته بارها دستگاههای مسئول از احتمال وقوع تنش آبی در کشور خبر دادند».

وی افزود: «وضعیت بحران آب باعث شده است که درگیریها بر سر انتقال آب در مناطق مختلف کشور رخ دهد. آخرین این درگیریها در بلداجی رخ داد شهری در چهار محال بختیاری که مخالفان انتقاد آب آن با پلیس درگیر شدند. برخی کارشناسان معتقدند ایران در آستانه آغاز جنگ بر سر آب قرار دارد».

لازم به یادآوری است روز سه‌شنبه 29تیر مردم بلداجی در اعتراض به آغاز عملیات لوله گذاری پروژه انتقال آب به کارخانه فولاد سفید دشت تظاهرات گسترده‌یی برپا کردند و با پاسداران جنایتکار درگیر شدند. در جریان این درگیری صادق نادری با گلوله ساچمه‌یی هدف قرار گرفت و جان باخت. به گفته مردم حاضر در صحنه، شلیک از طریق هلیکوپتر صورت گرفت. تظاهر کنندگان در این درگیری ساختمان دادگاه بلداجی را به آتش کشیدند و چند مأمور انتظامی را گوشمالی داده و زخمی‌کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ff34827-082c-4c06-b5d6-0e5a9e24ef76"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات