728 x 90

اخبار علمی و فناوری,

کوسه گرین‌لند با حدود ۴۰۰سال عمر بیشترین طول عمر را در میان مهره‌داران کره زمین دارد

-

کوسه گرین‌لند رکورددار جدید طول عمر در بین مهره‌داران کره زمین
کوسه گرین‌لند رکورددار جدید طول عمر در بین مهره‌داران کره زمین
محققان با تخمین عمر ۲۸ کوسه‌ گرین‌لند با کربن رادیواکتیو متوجه شدند یک کوسه ماده حدود چهارصد سال عمر دارد.

آنها همچنین دریافتند که این کوسه‎ها عظیم که طولشان به پنج متر می‌رسد فقط سالی یک سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند و زمانی از نظر جنسی بالغ می‌شوند که حدود چهار متر طول داشته باشند؛ یعنی درصد و پنجاه سالگی.

پیش از این کشف علمی رکورد طول عمر متعلق به یک نهنگ قطبی بود که حدود ۲۱۱ سال عمر کرده بود.

تا به‌حال دانشمندان درباره چگونگی یافتن طول عمر این نوع از کوسه با مشکلات متعددی مواجه بودند اما نهایتاً با استفاده از روشی جدید موفق به حل این مشکل شدند. یولیوس نیلسن که سالها در این باره تحقیق کرده می‌گوید برای تعیین طول عمر کوسه‌های دیگر، قدمت‌سنجی با کربن رادیو اکتیو روی پلک آنها انجام می‌شود.

در مورد بعضی ماهی‌ها از استخوانهای گوش استفاده می‌شود به این ترتیب که در این استخوانها مثل تنه درخت هر سال یک حلقه به دوایر متحدالمرکز آن اضافه می‌شود.

در مورد کوسه سفید بزرگ این حلقه‌ها در استخوانهای پشت شمرده می‌شوند اما بدن کوسه‌ها گرین‌لند بسیار نرم است و اعضای سخت که چنین لایه‌هایی در آن شکل بگیرد، ندارند، بنابراین تصور می‌شد که نمی‌توان سن آنها را تعیین کرد اما با روش جدید این کار امکانپذیر شد.

عدسی چشم این کوسه‌ها از ماده‌ای خاص تشکیل شده که حاوی پروتئین‌هایی است که واکنش متابولیک ندارند.

به عبارت دیگر بعد از این‌که این پروتئین در بدن کوسه ساخته شد دیگر در طول عمر بازتولید نمی‌شود. بنابراین اگر عدسی چشم این کوسه بررسی شود حاوی پروتئین‌هایی است که در زمان تولد وجود داشته‌اند؛ بنابراین قدمت سنجی عدسی چشم کوسه‌های گرین‌لند با کربن رادیواکیتو می‌تواند طول عمر آنها را روشن کند.

گفتنی است که در زمان جنگ جهانی دوم کوسه‌های گرین‌لند در ابعاد وسیع شکار می‌شدند، برای این‌که از کبد آنها روغن ماشین‌آلات تولید کنند.

تا زمانی که مواد مشابه به‌طور مصنوعی ساخته نشد این قتل‌عام ادامه داشت.

به گفته دیکتر نیلسن ”وقتی اندازه این کوسه‌ها را در تمام اقیانوس اطلس شمالی بررسی کنیم ماده بالغ بسیار به ندرت دیده می‌شود، همین‌طور نهنگ نوزاد یا نوجوان. بنابراین بسیاری از کوسه‌های گرین‌لند هنوز از نظر جنسی بالغ نیستند و حدود صد سال دیگر بالغ می‌شوند“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75885cde-a949-4adb-8321-76d7b0a50e97"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات