728 x 90

محیط زیست,

دریاها و رودها هم از آلودگی نظام آخوندی در امان نیستند!

-

دریای خزر، کاهش گردشگران و نابودی صیادی
دریای خزر، کاهش گردشگران و نابودی صیادی
دریای خزر سالها است محل دفن پسماندها و زباله‌ها شده است. به گفته مقامات محیط زیست رژیم بعضی از شناگاههای آن پر از آلودگی میکربی شده است و سراسر آبهای ساحلی را زباله فراگرفته است.
غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، نماینده مجلس رژیم در گفتگو با سایت مجلس موسوم به ’خانه ملت’ ۱۵ شهریور 94 درباره پیامد‌های جدی ورود بی‌رویه فاضلاب و مواد آلوده به دریای خزر هشدار داده است. او می‌گوید: «هر تن زباله حدود ۶۰۰ لیتر شیرآبه (درگیلان) وارد محیط می‌کند که اثرات بسیار خطرناکی دارد؛ این شیرآبه‌ها به رودخانه سیاه رود پیوسته و از طریق گوهررود به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و از طریق ماهیان و پرندگان به ما بازمی‌گردد که آمار بالای سرطان و بیماریهای ناشناخته مثل ’ام. اس’ در استان گیلان گواه یک بحران زیست محیطی و بهداشتی است“.
این نماینده مجلس رژیم اضافه می‌کند: ”۸۲ و نیم درصد فاضلاب انسانی استان گیلان وارد اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود و تنها حدود ۱۷ و نیم درصد وارد سیستم تصفیه فاضلاب می‌شود“.

یکی از کارشناسان محیط زیست وابسته به حکومت در مورد آلودگی دریای خزر نیز می‌گوید «خزر یک دریای بسته است و پساب​ها، شیرآبه​ها در قسمت جنوبی آن یعنی در سواحل ایران انباشته می​شوند، چونکه جهت چرخش آب دریا به سمت جنوب است و بیشتر تجمع آلودگی را در جنوب یعنی در سواحل ایرانی داریم“.
مشکل آلودگی دریاها در اثر ورود فاضلاب به آنها در حالی است که فاضلاب در بسیاری از کشورها تصفیه می‌شود و وارد چرخه مصرف از جمله مصرف کشاورزی می‌شود.
به این وضعیت وخیم معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعتراف می‌کند و می‌گوید ”... بیماریهای میکروبی داریم که در شناگاهها در استانهای ساحلی ما وجود دارند و این فاضلابها در حقیقت باید حتماً تصفیه شوند. ما یک سند برنامه اقدام ملی دریای خزر داریم این سند با همکاری نهادهای مرتبط تهیه شده است چرا این سند الآن اجرایی نیست؟“.

طرفه این است که در نظام آخوندی مسئولی که خودش باید پاسخگوی وضعیت اسف انگیز محیط زیست از جمله آلودگی دریاها باشد، خودش شاکی است که برنامه‌ای که او برای دریای خزر تدارک دیده است اجرایی نمی‌شود؟!
تنها دریاها و دریاچه‌ها نیستند که در اثر فاضلاب آلوده می‌شوند بلکه بخش زیادی از فاضلاب صنعتی و خانگی به رودخانه‌ها نیز وارد می‌شود.
خبرگزاری ایسنا 12مهر94از تلاقی فاضلاب با آب زاینده رود خبر می‌دهد و در این زمینه می‌نویسد: ”در سال 1372 کانال زهکشی برای انتقال پساب کارخانه ذوب آهن برای جلوگیری از ورود آن در زمینهای اطراف زرین شهر احداث شد و از آن زمان این پساب از طریق این کانال وارد رودخانه زاینده رود می‌شود، همچنین پساب شهری زرین شهر با دبی زیاد از طریق همین کانال به زاینده‌رود می‌ریزد“.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران هم گفته است: ”بخش قابل توجهی از فاضلاب شهرهای پردیس و بومهن در رودخانه سیاه رود که تأمین کننده بخشی از آب سد ماملو است، تخلیه می‌شود. بخشی از آب سد ماملو به‌عنوان یکی از منابع ذخیره آب مصرفی شهر تهران از طریق سیاه رود تأمین می‌شود که ورود فاضلابهای خانگی و صنعتی و همچنین زباله به این رودخانه موجب آلودگی آب پشت این سد خواهد شد. شش هزار واحد صنعتی غیرمجاز در شهرستان پردیس وجود دارد که بررسی و پایش‌های زیست محیطی انجام شده نشان می‌دهد 123 واحد آبکاری که تولیدکننده فاضلاب و پساب خطرناک هستند، در این شهرستان فعالیت دارند“.
سایت تابناک 7مهر 94 از سر ریز شدن پسماند و فاضلاب به رودخانه کرج خبر می‌دهد که این موضوع تبدیل به یکی از معضلات فعلی زیست‌محیطی شده است و آب شرب رودخانه کرج و طالقان را در معرض تهدید آلودگی قرار داده است.
تالاب انزلی که همواره یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت ایران و تالابی که روزگاری محل پرندگان بومی و مهاجر بود، هم‌ اکنون محل پساب کارخانه‌ها و بیمارستانهای دولتی و حتی محل زباله‌های خانگی شده است.
از مدتها پیش کارشناسان محیط زیست در مورد وضعیت ناهنجار این تالاب هشدارها داده بودند که این تالاب آلوده شده، سطح آب آن پایین آمده و مواد آلاینده در آن رسوب کرده است، اما هیچ اقدامی برای برای جلوگیری از ادامه چنین وضعیتی صورت نگرفته است.
دریاها و رودخانه‌ها همواره به‌عنوان یکی از شریانهای اصلی بقای محیط زیست بوده‌اند، اما در حاکمیت نظام آخوندی مورد تاخت و تاز و تخریب رژیم قرار گرفته‌اند و این منابع بی‌بدیل با بی‌توجهی و غفلت مسئولان و کارگزاران رژیم به وضعیت اسف انگیز کنونی افتاده‌اند.
اکنون دریاها و رودها به جای این‌که سرمنشا خیر و برکت برای مردم باشند در اثر آلودگی، خو‌د بلای جان مردم شده‌اند.
هم‌اکنون دریای خزر منشأ بیماریهای قارچی و پوستی شده تا جایی که به شناگران توصیه می‌شود در دریا شنا نکنند.
البته در نظام آخوندی جای سالمی برای این کشور باقی نمانده است. اما بحران محیط زیست از مهمترین بحرانهایی است که تحت حاکمیت آخوندها به کشورمان تحمیل شده است. بحرانی که در آینده می‌تواند میلیونها ایرانی را ناگزیر به مهاجرت برای زنده ماندن بنماید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ddcc73f1-228e-45a5-9eff-95499162fea6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات