728 x 90

مذاكرات هسته اي,پرونده هسته ای ایران,

جنجال بازرسیها از پیش لرزه‌های زهر اتمی

-

بازرسی از اتمی رژیم
بازرسی از اتمی رژیم
هنوز دعوای فک شیت و موضوع تناقض میان مواضع مقامات آمریکایی با سخنان مقامات رژیم در مورد توافق لوزان میان باندهای رژیم تمام نشده است، که موضوع بازرسیها و این گفته جان کری که بازرسی از تأسیسات هسته‌یی رژیم ابدی است خوراک جدیدی برای جنگ باندها شده است.
جان کری در جریان سفرش به سری لانکا در مصاحبه‌ای اطمینان داده است که بازرسیها از تأسیسات هسته‌یی رژیم تا ابد ادامه می‌یابد. «بازرسان ما هر روز آنجا (ایران) خواهند بود؛ این یک توافق ۱۰ ساله نیست، توافق همیشگی است و حضور بازرسان ضروری است».
همچنین جان کری گفته است: «تکرار می‌کنم، توافقی را که راه ایران برای ساخت بمب را نبندد و به ما و کارشناسان بین‌المللی اطمینان ندهد که می‌توانیم از کار ایران سر در بیاوریم و از ساخت بمب اتمی توسط آنها جلوگیری کنیم، امضاء نمی‌کنم».

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: که ما هرگز به رژیم ایران اعتماد نخواهیم کرد و در مورد بازرسیها گفته است: ”ما در این مذاکرات بر بی‌سابقه‌ترین بازرسیهای سرزده از مراکز هسته‌یی ایران تأکید خواهیم کرد، اما این بازرسیها محدود به تأسیسات هسته‌یی ایران نخواهد بود و کارخانه‌های سانتریفوژ را هم شامل می‌شود“.

اظهارات مقامات آمریکایی حاکی از این است که بازرسیها اجباری و خارج از اختیارات رژیم ایران است، در حالی که در مقطع توافق لوزان مقامات وزارت‌خارجه رژیم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی آن مدعی بودند که رژیم در توافق لوزان بازرسیها را در کادر ان.پی.تی و داوطلبانه پذیرفته است.

اکنون با اظهارات اخیر جان کری و جاش ارنست در مورد بازرسیها مشخص می‌شود که چگونه تیم مذاکره‌کننده رژیم با خفت تمام از بسیاری از مواضع گذشته رژیم در زمینه برنامه هسته‌یی عقب‌نشینی کرده است.

پس از اظهارات جان کری، رسانه‌های وابسته به خامنه‌ای حرفهای او را به چماقی علیه دولت روحانی و باند او تبدیل کردند.

روزنامه کیهان ارگان ولی‌فقیه ارتجاع در این زمینه نوشته است:’ ذوق زده‌ها تحویل بگیرند؛ جان کری: بازرسی از ایران همه روزه و ابدی است:
روزنامه جوان ارگان بسیج ضدمردمی نیز تیتر زده است: کری: بازرسی از تأسیسات ایران ابدی است.

روزنامه وطن امروز وابسته به سپاه پاسداران رژیم: ”جان کری ادعا کرد بر اساس توافق لوزان رژیم ویژه نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران مادام العمر خواهد بود / بازرسی ابدی!
روزنامه سیاست روز وابسته به باند خامنه‌ای در این زمینه نوشته است: ”آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی عضو ۱+۵ از جمله فرانسه و انگلیس به‌گونه‌یی سخن می‌گویند که انگار قرار است ایران مستعمره آنها شود، به همین خاطر در حاشیه گفت‌ و گوهای هسته‌یی که هم‌چنان در نیویورک ادامه دارد، سخنانی را مطرح می‌کنند که به هیچ عنوان قابل پذیرش از سوی ایران نیست. آیا با این مواضعی که از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه توافق مطرح می‌شود می‌توان به دستیابی توافق امیدوار بود؟!

تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در حالی مشغول چانه‌زنی با ۱+۵ در چارچوب نگارش پیش‌نویس طرح توافق‌نامه جامع است که مقامات آمریکایی و متحدانش هم‌چنان از تریبونهای مختلف در مسیر نگارش متن و نیز توافق احتمالی سنگ‌اندازی می‌کنند.
مصداق بارز این رفتار را در اظهارات تازه وزیر خارجه آمریکا می‌توان مشاهده کرد، جان کری در سفری کاری که به سریلانکا رفته اطمینان داد که بازرسیها از تأسیسات هسته‌یی ایران محدود به ۱۰ یا ۲۵ سال نیست و تا ابد ادامه می‌یابد“.

رسانه‌های باند خامنه‌ای اظهارات جان کری در مورد بازرسیها را خلاف حرفهای خامنه‌ای می‌دانند که در روز بیست فروردین در دیدار با مداحان و شاعران رژیم گفته بود: ”هیچگونه شیوه نظارت غیرمتعارف که ایران را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارتها تبدیل کند، مورد قبول نیست و نظارتها باید تنها در محدوده همان نظارت‌های متعارفی که در همه دنیا انجام می‌شود اعمال شود، نه بیشتر».

همین روزنامه (سیاست روز) 13اردیبهشت94 در مورد مطالبات آمریکاییها در زمینه بازرسی از تأسیسات هسته‌یی رژیم می‌نویسد: ”این مطالبات بسیار فراتر از آن چیزی است که حتی قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعضای خود در نظر گرفته است. جمهوری اسلامی ایران بازرسیهای نامتعارف را از مراکز هسته‌یی خود نمی‌پذیرد و همچنین هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد تا به مراکز نظامی کشورمان سرک بکشند“.

این اظهارات مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای در ادامه فغان و فریادشان پس از توافق لوزان است که می‌گفتند: «اسب زین کرده را دادیم و افسار پاره تحویل گرفتیم»، «در فردو فاجعه رخ داده»، «صنعت هسته‌یی تعطیل شده»، «خطوط قرمز (خامنه‌ای) زیر پا گذاشته شده» و توافق لوزان را با قرارداد ترکمانچای مقایسه می‌کردند و آن را ”لوزان چای“ می‌نامیدند.
واکنش جدید دلواپسان به سخنان جان کری در مورد بازرسیها، در راستای ادامه تلاش آنها برای برهم زدن معامله اتمی و خراب کردن این معامله بر سر باند رفسنجانی- روحانی است که البته چنان‌چه موفق به این کار بشوند و رژیم ناگزیر شود در مورد این توافق دبه دربیاورد، هزینه به مراتب سنگین‌تری از اجرای این توافق نصیب رژیم می‌شود و به عبارتی رژیم هم چوب را می‌خورد و هم پیاز را!

البته تمام این جنجالها پس لرزه‌هایی ناشی از زهر اتمی است که رژیم در هر گام از مذاکرات با 1+5 با آن روبه‌روست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2b90b91-3213-494a-9938-a6736c39ed41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات