728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

بالا گرفتن شعله‌های اعتراضات در ماه آذر

-

اعتراضات مردمی - آرشیو
اعتراضات مردمی - آرشیو
در آذرماه امسال شاهد افزایش حرکتهای اعتراضی مردم علیه دیکتاتوری آخوندی وچپاولگری کارگزارانش بودیم. با نگاهی به تقویم اعتراضات آذر، مهمترین آنها را از نظر می‌گذرانیم:
1آذر: درگیری 300کشاورز حجت آباد شهرکرد، در حاشیه زاینده رود با نیروهای سرکوبگر. بر اثر شلیک گاز اشک‌آور چند کشاورز به بیمارستان منتقل شدند.
2آذر: به‌دنبال قتل یک جوان توسط نیروی سرکوبگر انتظامی، مردم ایرانشهر در سیستان و بلوچستان با این مزدوران درگیر شدند.
3آذر: بیش از هزار دانشجوی دانشکده کشاورزی پردیس کرج در اعتراض به مرگ یک دانشجو به نام کوروش صوفیه تجمع کردند.
4 آذر: اعتصاب‌غذای زندانیان سیاسی در زندانهای ارومیه و سلماس. تجمع اعتراضی مادران زندانیان محکوم به اعدام در برابر مجلس ارتجاع
5آذر: اعتراض بیش از 3000تن از زلزله‌زدگان قصر شیرین به کمبود امکانات
6آذر: جوانان صادقیه تهران با مأموران گشت سرکوبگر درگیر شدند، شیشه‌های خودرو آنان را شکستند و تعدادی از مأموران را گوشمالی دادند.
7آذر: دانشجویان دانشگاه تهران جواد ظریف وزیر خارجه حکومت آخوندی را هو کردند.
8آذر: تجمع اعتراضی زنان در پشت استادیوم آزادی علیه جلوگیری از ورودشان به استادیوم در هنگام مسابقه بین تیم ایتالیا و پرسپولیس
9آذر: اعلام پیوستگی دانشجویان دانشگاههای خوزستان به زنجیرهٴ انسانی مردم اهواز
10آذر: تجمع اعتراضی 5هزار نفر از مردم سامان در اعتراض به انتقال و فروش آب زاینده رود
11آذر: اعتصاب بیش از سه هزار زندانی در زندان قزلحصار کرج علیه احکام اعدام
12 آذر: تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در برابر بیداگاه ارتجاع در تهران
13آذر: اعتراض مردم ماهشهر به پول نداشتن خودپردازها و تخریب چند دستگاه بانک توسط جوانان ماهشهر. اعتصاب‌غذای سراسری زندانیان سیاسی علیه حکم اعدام
14آذر: تجمع اعتراضی دو هزار کارگر «نی بر» کشت و صنعت کارون
15آذر: برپایی مراسم چهلم شهیدان راه آزادی حبیب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی در سنندج
16آذر: درگیری در دانشگاههای ملی، تهران، پلی‌تکنیک و صنعتی شریف، بین دانشجویان و نیروهای سرکوبگر به‌مناسبت روز دانشجو. در دانشگاه تهران شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر استبداد سرداده شد.
17 آذر: اعتراضات دانشجویی در دانشگاههای ایلام، شاهرود و نجف آباد به‌مناسبت روز دانشجو
18آذر: درگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور ساری با مأموران سرکوبگر، به‌رغم شلیک گاز اشک‌آور و یورش با باتون به دانشجویان.
19 آذر: طنین شعار ”می کشم می‌کشم آن‌که برادرم کشت“ در دانشگاه خواجه نصیر تهران
20آذر: خروش اعتراضی زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان: مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر ظالمان و مرگ بر جنایتکاران
21آذر: 6 زندانی سیاسی کرد در زندان قزلحصار اعلام کردند تا رسیدن به خواسته‌هایشان تا پای جان به اعتصاب‌غذا ادامه خواهند داد.
22آذر: -
23آذر: دانشجویان دانشگاه رازی با شعار مرگ بر دیکتاتور سخنرانی احمد توکلی مهرهٴ خامنه‌ای را به هم زدند. تشکیل زنجیرهٴ انسانی چندهزار نفره در اهواز.
24آذر: اعتصاب بیش از دوهزار تن از کارگران شرکت گاز نیوجسی در عسلویه
25آذر: درگیری جوانان بندرعباس در منطقه 22بهمن با مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی. به‌رغم تیراندازی هوایی مردم به کمک جوانان شتافته و یکی از مأموران سرکوبگر را گوشمالی دادند..
26آذر: در یک درگیری مسلحانه در زاهدان نزدیک به 20تن از پاسداران رژیم آخوندی به هلاکت رسیدند. تجمع اعتراضی دانشجویان پلی‌تکنیک علیه علیرضا رهایی رئیس مزدور این دانشگاه.
27آذر: دانشجویان دانشگاه هنر با تجمع بزرگی خواهان برکناری رئیس مزدور دانشگاهشان شدند.
28آذر: تشکیل زنجیرهٴ انسانی چند هزار نفره مردم اهواز علیه چپاول آب کارون توسط کارگزاران رژیم

افزایش خشم و اعتراض مردم علیه دیکتاتوری آخوندی در ماه آذر

نمودار آماری مقایسه‌ای اعتراضات ماه آذر


ماه آذر در حالی پایان یافت که اعتراض مردم علیه دیکتاتوری آخوندی اعتراضات ثبت شده در این ماه به 922 مورد رسید و حدود 5 درصد نسبت به آبان ماه 5 درصد افزایش داشت. اعتراضات دانشجویی به‌دلیل روز دانشجو نزدیک به نزدیک به 50 درصد افزایش داشت. اعتصابات بزرگ و مستمر در زندانها به‌خصوص اعتصاب‌غذای 10روزهٴ سه هزار زندانی قزلحصار علیه حکم اعدام و استمرار اعتصاب‌غذای 6 زندانی سیاسی کرد که به 50روز رسیده از موارد مهم اعتراضات در آذر بود. خانواده‌های زندانیان هم در این ماه با پوشیدن کفن و رفتن جلو مجلس ارتجاع نشان دادند که برای لغو حکم ظالمانهٴ اعدام علیه بستگانشان تا پای جان ایستاده‌اند.
افزایش اعتراضات کارگری به میزان بیش از 5 درصد از ویژگیهای دیگر اعتراضات ماه آذر بود. از جمله اعتصاب حدود هزار کارگر در کارخانهٴ پلی اکریل اصفهان، اعتصاب 2هزار کارگر معدن چادرملو در اردکان یزد، اعتصاب 2هزار کارگر شرکت گاز نیوجسی در عسلویه و بیش از هزار کارگر نی‌بر در مجتمع کشت و صنعت کارون، از این موارد بود.
در زمینه اعتراضات اجتماعی نیز اعتراضات بزرگ و مستمری مثل اعتراضات چندهزارنفره و هفته‌ای یکبار مردم اهواز برای نجات رودخانهٴ کارون هم‌چنان ادامه داشت.
درگیریهای مردم با نیروهای سرکوبگر و ارگانهای حکومتی افزایش داشت، گوشمالی دادن مأموران سرکوبگر، شکستن شیشه‌های خودرو گشتهای انتظامی و فراری دادن مزدوران بسیج و انتظامی از نمونه‌های رو به رشد ماه آذر بود.
اعتراضات اجتماعی و صنفی بیش از 5 درصد افزایش داشت از جمله هزاران نفر از مردم زلزله‌زده قصرشیرین و هزار نفر از مردم زلزله‌زده برازجان اعتراضات مکرری داشتند. چرا که رژیم آخوندی با وقاحت و بیشرمی تمام، حتی پول آمبولانس و لودر را هم از مردم زیر آوار و زلزله‌زده مطالبه می‌کرد که البته با خشم و اعتراض مردم و شکستن شیشه‌های هلال احمر و فرمانداریها توسط مردم پاسخ گرفت.
به‌دلیل سانسور شدیدی که رژیم اعمال می‌کند امکان سرجمع کردن همهٴ خبرهای اعتراضی وجود ندارد. واقعیت این است که اعتراضات و اعتصابات بسیار بیشتر است آمار و ارقامی است که به آنها اشاره شد. در مرحله‌ای که هر چه بیشتر جام زهر اتمی در سراپای نظام فرتوت آخوندی تأثیر می‌گذارد، خشم و اعتراض مردم هم علیه تمامیت این رژیم بیشتر سرباز می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d252107-17eb-49dc-b5e6-884b09c282dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات