728 x 90

-

”هفت دقیقه وحشت“ در مریخ، چالش بزرگ ناسا

-

--
--
کاوشگر جدید مریخ به‌نام «کیوریاسیتی» (به‌معنای کنجکاوی) دوشنبه در مریخ فرود خواهد آمد.
مهندسان این پروژه نگران هفت دقیقه آخر فرود هستند. آنچه را که «هفت دقیقه وحشت» نام نهاده‌اند، همان‌طور که تصاویر ویدئویی نشان می‌دهند، طی این فرود، دستگاه حامل کاوشگر قبل از‌ رها کردن آن بر سطح مریخ باید سرعتش را از ۲۱ هزار کیلومتر به ۷/۲ کیلومتر در ساعت کاهش دهد. و اگر در حین فرود، کاوشگر بچرخد همه تلاشها به باد خواهد رفت.
فاصله زمانی ارسال تصاویر از مریخ و دریافت آن در زمین ۱۴ دقیقه خواهد بود. از این‌رو تماشاگران این رویداد بی‌نظیر تصاویر را به‌صورت زنده اما با تأخیر مشاهده می‌کنند.
یک مهندس ناسا می‌گوید: «ما خودرویی را به وزن نهصد کیلوگرم بر سطح مریخ فرود می‌آوریم. سیاره‌ای که میلیونها کیلومتر دور‌تر از زمین قرار گرفته است و واقعاً کار دشواری است. ممکن است یک روز بدی در مریخ داشته باشیم. این‌که باد بوزد و فرود را ناممکن سازد. اینها مواردی هستند خارج از کنترل ماست. شماری از موارد غیرقابل‌تصور را در زیرمجموعه‌های خود آزمایش کردیم. اما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم موارد جدی نظیر جاذبه در مریخ را با توجه به جو آن آزمایش کنیم».
برخی رسانه‌های آمریکایی فرود خودروی «کیوریاسیتی» در مریخ را با فرود نخستین انسان روی ماه مقایسه می‌کنند.
اکتشافات مریخ یکی از اسرار دوران ماست که هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است.
کاوشگر «کیوریاسیتی» دوشنبه مأموریت چند ماهه‌اش را در جستجوی نشانه‌های حیات در مریخ آغاز خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42a90321-548b-443f-aca9-f426d82845c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات