728 x 90

-

فاتو بنسودا ـ دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه

-

فاتو بنسودا، دادستان جدید دادگاه لاهه
فاتو بنسودا، دادستان جدید دادگاه لاهه
فاتو بنسودا به‌عنوان دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه کار خود را شروع کرده است. این حقوق‌دان ۵۱ ساله از گامبیا که کارشناس جنایات جنگی است، جانشین لوئیس مورنو اوکامپو است که از سال ۲۰۰۴ تا ۱۸ ژوئن امسال، این پست را برعهده داشته است. بنسودا تجربه زیادی در محاکمات سازمان ملل در پرونده‌ی جنایتهای جنگی دارد. وی کار حقوقی خود را از سال ۱۹۸۷ میلادی به‌عنوان دادستان در گامبیا آغاز کرد و پس از چند سال به‌عنوان دادستان کل کشور گامبیا مشغول به کار شد. بنسودا پیش از قبول مقام دادستانی کل دادگاه بین‌المللی لاهه، سرپرست دادگاه سازمان ملل‌متحد در امور جنایت جنگی در تانزانیا بود. بنسودا در آنجا وظیفه کشف جنایات جنگی و نسل‌کشی را عهده‌دار بود. وی عمیقاً معتقد است که کار دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه ابزار موثری برای جلوگیری از جنایت علیه بشریت به‌ویژه در آفریقاست.
بنسودا در این‌باره می‌گوید: «امضا‌کنندگان قراردادهای رم به درستی تشخیص دادند که رابطه‌ای ماهوی میان عدالت و صلح وجود دارد». به نظر او از آن‌جایی‌که مجرمان دیگر نمی‌توانند از مجازات فرار کنند، زمینه مناسبی برای جلوگیری از ارتکاب جرم به‌وجود آمده است. به گفته‌ی این حقوقدان دادگاه بین‌المللی تأثیری ”بازدارنده“ دارد. در حال حاضر اغلب محاکمات دادگاه لاهه علیه سیاستمداران آفریقایی است که متهم به جنایات جنگی یا جنایت علیه بشریت هستند. در این میان می‌توان به پرونده عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان و ژان پیر بمبا، معاون پیشین رئیس‌جمهور کنگو اشاره کرد. البته بنسودا می‌گوید او جنایتکاران جنگی و جنایتکاران علیه بشریت را در هر کجای جهان تحت پیگرد قرار خواهد داد. در حال حاضر ۳۰ کشور آفریقایی قراردادهای رم را امضا کرده‌اند و از جمله اعضای دادگاه کیفری لاهه به‌شمار می‌آیند. حدود یک‌سوم قضات دادگاه لاهه نیز از کشورهای آفریقایی هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4228df3a-22ed-4402-960d-ed5c2002f4d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات