728 x 90

۹آمریکایی سرشناس مخالف پروتکل بلژیکی-ایرانی هستند

مدیر سابق اف.بی.آی، لوئیس جی فری و فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا، جیمز جونز
مدیر سابق اف.بی.آی، لوئیس جی فری و فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا، جیمز جونز

در نامه‌یی به رئیس مجلس الیان تیلیو، ۹ آمریکایی سرشناس نگرانی خود را در مورد پروتکلی که بلژیک و ایران در مورد انتقال زندانیان محکوم منعقد کرده‌اند ابراز می‌کنند.

مدیر سابق اف.بی.آی، لوئیس جی فری و فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا، جیمز ال جونز، در نامه‌یی که بلگا توانست آن را مشاهده کند، می‌گویند:

خبرگزاری بلگا در مورد ارائه لایحه قانونی برای انتقال تروریستهای رژیم ایران از بلژیک نوشت: این پروتکل بلافاصله توسط تهران برای انتقال هسته تروریستی که در سال۲۰۱۸ برای حمله به نشست گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران در فرانسه توسط عامل آنها در وزارت اطلاعات فعال شد استفاده می‌شود.

روز جمعه اعلام شد که این پروتکل وجود دارد. دولت یک قانون موافقت را در مجلس ارائه کرد که فردا/سه‌شنبه در یک رویه اضطراری در کمیسیون امور خارجه بررسی می‌شود. این پروتکل در ۱۱مارس در بروکسل تنظیم شد و به فردی که در یک کشور محکوم شده است اجازه می‌دهد برای گذراندن دوران محکومیت خود به کشور دیگری منتقل شود. با این حال، هر دو طرف درگیر هم‌چنین می‌توانند فردی را که منتقل شده است عفو شود، متنی که توسط اپوزیسیون ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

بیم آن می‌رود که این پروتکل راه را برای انتقال و در نهایت آزادی اسدالله اسدی که سال گذشته به‌دلیل نقش داشتن در بمب‌گذاری خنثی شده پاریس به ۲۰سال زندان در آنتورپ محکوم شد، باز کند. فری رئیس سابق اف.بی.آی در سال۲۰۱۸ در پاریس در زمان حمله خنثی شده حضور داشت.

به گفته‌ امضاکنندگان نامه آمریکا، این پروتکل بی‌احترامی به مقامات قضایی بلژیک، فرانسه و آلمان است که "جان خود را برای جلوگیری از حمله ۲۰۱۸ به خطر انداختند". آنها می‌ترسند که کشور ما به"منزل امنی" برای هسته‌های خفته تروریست تبدیل شود که پس از محکومیت بتوانند به ایران بازگردند. مقامات قضایی نمی‌توانند تمام فعالیت‌های خود را ادامه دهند».

بروکسل به‌عنوان میزبان اتحادیه اروپا، در واقع پایتخت اروپاست. به‌عنوان اعضای جامعه مجری قانون و نظامی، برای ما غیرقابل تصور است که دولت بلژیک حتی به ایران پیشنهاد دهد که مقر فعالیت‌های تروریستی اروپای خود را در آنجا مستقر کند.

امضاکنندگان از مجلس می‌خواهند که تصویب لایحه مورد اعتراض را رد کند. در خود کشور، اپوزیسیون نیز واکنش بسیار تندی نشان داده است. به‌عنوان مثال، N-VA تعجب می‌کند که آیا این پروتکل برای مبادله اسدی با استاد سوئدی-ایرانی احمدرضا جلالی، که در ایران به اعدام محکوم شده و وابسته به دانشگاه آزاد بروکسل است، استفاده خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/360c73d6-8948-445d-8dc3-eb7c30dc3d83"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات