728 x 90

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و دانمارک درباره توطئه تروریستی رژیم آخوندی

اندرس ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک - مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
اندرس ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک - مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا

هدر نائرت سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت:‌ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه دانمارک آندرس ساموئلسن گفتگو کرد.

آنها در مورد اعلام علنی دانمارک مبنی بر یک دستگیری مأمور اطلاعات رژیم ایران در جریان ترور مخالف رژیم  در دانمارک گفتگو کردند. آنها همچنین اهمیت اقدامی قوی و جمعی اتحادیه اروپا برای حسابرسی از رژیم ایران به‌خاطر استفاده مداوم از تروریسم در خاک اروپا را مورد گفتگو قرار دادند.

وی افزود:‌ مایک پمپئو گفت کارزار حداکثر فشار آمریکا علیه رژیم ایران در پاسخ به این نوع رفتار منزجر کننده از جانب رژیم ایران است.

 

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با وزیر خارجه دانمارک تصریح کرد که آمریکا در برخورد با تهدید حمایت رژیم ایران از تروریسم در کنار متحدان و شرکای اروپایی می‌ایستد.

از سوی دیگر اندرس ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک گفت: همین الآن با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد توطئه غیرقابل قبول رژیم ایران برای ترور در خاک دانمارک صحبت کردم. حمایت آمریکا از واکنش دانمارک در این رابطه را تحسین کردم. دانمارک به‌دنبال پاسخ مشترک دوستان اروپای غربی است. ما به نگرانیهای آمریکا در رابطه با رژیم ایران اذعان کردیم.

 

بیشتر بخوانید

ابراز نگرانی شدید پنج کشور اسکاندیناوی از توطئه «سوءقصد» وزارت اطلاعات ایران

وزیران خارجه پنج کشور اسکاندیناوی که روز چهارشنبه ۹آبان در نروژ با یکدیگر ملاقات کردند، با انتشار بیانیه مشترکی از اخبار مربوط به تلاش وزارت اطلاعات ایران برای انجام «سوءقصد» در خاک دانمارک شدیداً ابراز نگرانی کردند.

وزیران خارجه دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند همبستگی کامل خود را در این زمینه با «دوستان و متحدان» دانمارکی اعلام کردند.

همچنین مقامات این کشورها گفته‌اند که این موضوع را «به‌شدت» جدی تلقی می‌کنند و تأکید کردند که «این گونه اقدامات کاملا غیرقابل قبول است».

آنها گفته‌اند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

سرویس امنیتی دانمارک روز سه‌شنبه خبر داده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات رژیم ایران و تلاش برای یک حمله تروریستی بازداشت شده است.

 

مأمور وزارت اطلاعات رژیم ایران یک مرد ۳۹ساله نروژی که اصلیت ایرانی دارد، سرانجام روز ۲۱اکتبر در شهر یوتوبری (گوتنبورگ) سوئد دستگیر شد. به گزارش رادیوی NRK در نروژ، این مرد اندک زمانی قبل از دستگیری‌اش در ایران بوده است.

مقامات دانمارک بر این نظرند که این مرد جاسوس است و در برنامه‌ریزی سوءقصد در این کشور همکاری کرده است.

 

پس از طرح اتهام علیه رژیم ایران مبنی بر تلاش برای ترور مخالفان خود در خاک دانمارک، آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه این کشور، سفیر خود را از تهران فراخواند.

لارس راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک نیز اعلام کرد که روز چهار‌شنبه نهم آبان (۳۱اکتبر) با "هم‌پیمانان و متحدان" دانمارک در اتحادیه اروپا، بر سر اعمال تحریم‌هایی احتمالی علیه تهران مذاکره خواهد کرد. او خواستار "پاسخ متحد" اتحادیه اروپا به این اقدام ایران شد.

 

لارس راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک، روز چهار‌شنبه نهم آبان (۳۱اکتبر) در شهر اسلو در پاسخ با خبرنگاران در این باره گفت: «ایران باید متوجه شود که ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است و این کشور باید بداند که ما چنین اتفاقاتی را تحمل نمی‌کنیم.»

کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «ما هر تهدیدی را برای امنیت اروپا بسیار جدی می‌گیریم و به همین دلیل همبستگی خود را با کشور دانمارک، که عضو اتحادیه اروپا است، اعلام می‌کنیم.»

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d4eb34ec-c753-4b6a-b803-b7267bedfb55"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات