728 x 90

کارشناسان سازمان ملل: «موج وحشتناک اعدام‌ها» باید متوقف شود

مجید کاظمی - سعید یعقوبی - صالح میرهاشمی
مجید کاظمی - سعید یعقوبی - صالح میرهاشمی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۹اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای، اعدام صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی از سوی رژیم ایران را به‌شدت محکوم کردند و اعلام کردند رژیم ایران باید به «موج وحشتناک اعدام‌ها» پایان دهد.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران و مارگارت ساترت وی‌یت و موریس تیدبال بینز از کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل درباره «نقض حقوق بشر» در ایران اعلام کردند: «ما از گزارشهای مربوط به رسیدگی غیرعادلانه در این پرونده نگران هستیم و از این‌که این افراد طبق گزارشهای موجود تحت شکنجه و اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند، به‌شدت متأثر شدیم».
در این بیانیه تصریح شده است: «اعدام امروز سه تن از معترضان بر این نگرانی می‌افزاید که مقامات ایرانی هم‌چنان به قوانین بین‌المللی بی‌توجهی می‌کنند. «مجازات اعدام در پی رسیدگی قضایی اعمال شده که استانداردهای قابل‌قبول بین‌المللی و محاکمه عادلانه یا روند رسیدگی عادلانه را برآورده نکرده است».
کارشناسان تصریح کردند که بر اساس گزارشات رسیده از اول ژانویه حداقل ۲۵۹تن عمدتاً با انتساب جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند اما به‌دلیل عدم شفافیت رژیم ایران، شمار اعدامها می‌تواند بیشتر از این باشد.
کارشناسان سازمان ملل متحد تأکید کردند: «ما از این‌که مقامات جمهوری اسلامی با وجود درخواست تجدید‌نظر، حکم اعدام این سه متهم را به مرحله اجرا درآوردند شوکه شده‌ایم و از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که این موج وحشتناک اعدامها را متوقف کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/efd701ae-2497-4b2a-bc6a-4ae5a022c76d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات