728 x 90

چشم انداز تحریم های مالی آمریکا علیه رژیم، دلیل نگرانی کشورهای اروپایی

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تلاش می کند تا بانک های مرکزی را به سمت پایان دادن  معامله با رژیم  ایران بکشاند - اما این احتمالا خطرناک است و آنها  از آن خوشحال نیستند.

یک روزنامه آلمانی با استناد به دیپلمات‌های اروپایی از تردید جدی بانک‌های مرکزی این کشورها برای تبادلات  بانکی با رژیم ایران خبر داد. این بانک‌ها نگران  آن هستند که بعد از لغو برجام توسط آمریکا مشمول تحریم هایی شوند که با  "تأمین مالی تروریسم" ارتباط دارد.

به گزارش یک روزنامه "هندلزبلات"  چاپ  آلمان، ارزیابی‌ها و چاره‌جویی‌های کمیسیون اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران با نگرانی‌هایی جدی روبه‌رو شده است. این روزنامه  در شماره روز سه‌شنبه خود (۲۹ مه/ ۸ خرداد) در گزارشی نوشت  این نگرانی مشخصا مربوط به پیشنهاد پرداخت پول معامله‌های نفتی با ایران به کمک بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی است.

طبق این گزارش، آن دسته از بانک‌های مرکزی که نام آنها برای چنین اقدامی مطرح است نگران  آن هستند  که پایشان به ماجرای "پولشویی و تأمین مالی تروریسم" کشیده شود.

به گزارش هندلزبلات دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته اند ، بانک‌های مرکزی کشورهای عضو این اتحادیه نگران آن هستند که یوروهای واریزشده‌ی آنها به حساب‌های رژیم ایران سپس به سوی حزب‌الله لبنان سرازیر شود که آمریکا آنها را به عنوان گروهی تروریستی تحریم کرده است.

با خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران  و به جریان افتادن مجدد تحریم‌ها، معامله دلاری با رژیم  ایران     ممنوع خواهد شد. نقض این تحریم‌ها نیز با مجازات‌های سنگینی همراه خواهد بود. این در حالی است که معاملات نفتی ایران تاکنون عمدتا با دلار انجام می‌گرفته است.

کمیسیون اتحادیه اروپا برای گریز از تحریم‌های آمریکا، این پیشنهاد را مطرح کرده بود که پرداخت خریدهای نفتی از ایران، بدون درگیر کردن بانک‌های متعارف، به کمک بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی انجام شود.

بر اساس این پیشنهاد، بانک‌های مرکزی اروپایی می‌توانند  هزینه  خریدهای نفتی خود از رژیم ایران  را با یورو به حساب بانک مرکزی ایران واریز کنند. نظر بر این بوده که کشورهای اروپایی بتوانند بدین طریق از یک‌سو با دور زدن تحریم‌های آمریکا کماکان به معاملات نفتی خود با جمهوری اسلامی ادامه دهند و از سوی دیگر قادر شوند به تعهدات خود در قبال رژیم  ایران عمل کرده ، برجام را حفظ کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ebc4cf0-7954-4bf9-8f73-0bfab34f68ce"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات