728 x 90

جنگ در غزه و اسراییل در بیست و یکمین روز - فاکس نیوز: تانکهای ارتش اسراییل در عملیات گسترده به غزه حمله کردند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار جنگ در غزه و اسراییل در بیست و یکمین روز در این صفحه به روز می‌شود.


آخرین خبرهای تحولات غزه 

  • فاکس نیوز: تانک‌های ارتش اسراییل در عملیات گسترده به غزه حمله کردند. حملات هوایی در حالی‌که ارتش عملیات خود را گسترش می‌دهد حماس را می‌کوبد.
  • رویترز: ارتش اسراییل به خبرگزاریهای بین‌المللی رویترز و خبرگزاری فرانسه گفته است که نمی‌تواند امنیت روزنامه‌نگاران آنها را که در نوار غزه، زیر بمباران و محاصره اسراییل برای تقریباً ۳هفته، فعالیت می‌کنند، تضمین کند. در اطلاعیه ارتش اسراییل آمده است: ارتش اسراییل تمام فعالیت‌های نظامی حماس را در سراسر غزه هدف قرار می‌دهد و حماس به عمد عملیات نظامی را «در مجاورت خبرنگاران و غیرنظامیان» انجام می‌دهد.
  • یک مقام پنتاگون می‌گوید ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از عبور از تنگه هرمز در آب‌های خلیج‌فارس مستقر خواهد شد.
  • نماینده اسراییل در سازمان ملل می‌گوید: «تنها راه برای نابودی حماس، ریشه‌کن کردن آنها از تونلها و شهر زیرزمینی است که حماس ایجاد کرده».
  • نماینده اسراییل در سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی در مورد جنگ اسراییل و حماس گفت: سازمان ملل مشروعیت یا موضوعیت و ربطی ندارد
  • مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با اکثریت قاطع خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس شد و خواستار دسترسی کمک‌ها به نوار غزه و حفاظت از غیرنظامیان گردید.
  • ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که با حملات در سوریه به‌دنبال کاهش مهمات شبه‌نظامیان مرتبط با ایران است، اما تأکید کرد که نمی‌خواهد درگیری در خاورمیانه را گسترش دهد.
  • جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه به خبرنگاران گفت: «هدف آن دو سایتی که ما [صبح جمعه] هدف قراردادیم، تأثیر قابل توجهی بر عملیات‌های آتی سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران دارد».
  • در شهرهای سدروت و اشکلون در اسراییل آژیر خطر به صدا در آمده است. به سوی شهر اشکلون نیز راکت شلیک شده است.
  • ساعاتی قبل‌تر، تعدادی از راکتها بدون این‌که توسط سیستم دفاع موشکی اسراییل خنثی شوند، به شهر اشکلون اصابت کردند.
  • هواپیماهای اسراییل بارها برجهای شیخ زاید در شمال نوار غزه را بمباران کردند.
  • اسامه حمدان از رهبران حماس: قطع ارتباطات از نوار غزه تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات اشغالگر بدون هیچ‌گونه نظارت و پاسخگویی است.
  • اسامه حمدان، رهبر حماس: «با طلوع فجر، جهان آثار حماسه مقاومت را مشاهده خواهد کرد».
  • یک گلوله موشکی از سوریه به سمت اسراییل شلیک شد
  • درگیریهای جدید اکنون در شرق اردوگاه جبالیه در شمال نوار غزه.

 

 

 

 آخرین خبرهای تحولات غزه از رویترز

  • مارک ریجیو، مشاور نخست‌وزیر اسراییل به‌ام اس ان.بی.سی گفت: حماس تاوان جنایات خود علیه بشریت را خواهد داد و اسراییل در حال جبران آن است.
  • مشاور نخست‌وزیر اسرائیل: حماس امشب خشم ما را احساس خواهد کرد
  • مشاور نخست‌وزیر اسراییل: حماس تاوان جنایات خود علیه بشریت را خواهد داد و از امشب شروع به بازپرداخت می‌کنیم
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کرد و یک ساعت گفتگو کرد 
  • اسراییل درخواستها برای مهلت در غزه را رد می‌کند، زیرا نزدیک‌ترین متحدانش در غرب حول ایده «توقفهای بشردوستانه» یا توقف موقت بمباران، متحد شده‌اند.
  • منابع و مقامات گفتند که پرتابه‌ها روز جمعه به دو شهر در دریای سرخ مصر اصابت کرد که ۶نفر را مجروح کرد و نشان‌دهنده خطر سرریز منطقه‌یی از درگیری اسراییل و غزه است.
  • وزارت‌خارجه اسراییل اعلام کرد که موشکها و پهپادها که ارتش این رژیم آنها را «تهدید هوایی» در منطقه دریای سرخ می‌داند، توسط جنبش حوثی یمن تحت حمایت ایران «به قصد آسیب رساندن به اسرائیل» پرتاب شده است. تابا و نوویبه، هر دو در شبه جزیره سینا مصر، در زمره شهرهای گردشگری محبوب هستند.
  • خبرگزاری فرانسه: حماس روز جمعه اعلام کرد که برای تهاجم اسراییل به غزه آماده است در اینحال اسراییل گفت که در حال گسترش عملیات زمینی خود پس از قطع شدن ارتباطات در سراسر اراضی متلاشی شده فلسطین توسط حملات هوایی است.
  • عزت الرشاق، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «اگر  نتانیاهو تصمیم بگیرد امشب وارد غزه شود، مقاومت آماده است.

 

  •  آخرین تحولات از جنگ در غزه و اسراییل - خبرگزاریها از حمله زمینی اسراییل خبر می‌دهند
  • دفتر رسانه های دولتی در غزه اعلام کرد که گروههای امدادی به دلیل قطع شدن ارتباطات قادر به دریافت تماس‌های کمک نیستند
  • حزب‌الله از شروع حملات توپخانه‌ای از داخل سوریه علیه ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان خبر داد
  • خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم): نیروی دلتای آمریکا ماموریت دارد در کنار نیروی زمینی ارتش اسرائیل هنگام پیشروی، درون تونل‌های حماس در غزه گاز اعصاب منتشر کند که باعث کشته شدن نیروهای مستقر در تونل‌ها خواهد شد
  • حماس برای توقف حملات ارتش اسرائیل درخواست بسیج همگانی کرد
  • وال استریت ژورنال: اسرائیل ضمن قطع ارتباطات (اینترنت) غزه، عملیات زمینی خود را امشب گسترش داد/ ارتش اسرائیل گفت هدف این عملیات پایان دادن به‌حکومت ۱۶ساله حماس در غزه است
  • خبرنگار فاکس‌نیوز در اشدود (یکی از شهرکهای اسرائیلی نزدیک غزه): تعدادی از نیروهای زرهی و پیاده اسرائیل از سمت شمال‌شرق وارد نوار غزه شده‌اند، اسرائیل میگوید این هنوز عملیات گسترده زمینی که منتظرش هستیم، نیست!
  •  سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید که نیروهای زمینی در حال گسترش عملیات در غزه هستند.
  • پس از اعلام ارتش اسراییل مبنی بر گسترش عملیات زمینی خود، تل آویو حملاتش را به شمال نوار غزه و مناطق مختلف تشدید کرد و در همین حال اینترنت در غزه به‌طور گسترده قطع شده است.
  • خبرنگار العربیه/الحدث گزارش داد که این شهر شاهد شدیدترین بمباران از ابتدای جنگ است. وی تأکید نمود که نوار غزه شاهد بمباران بی‌سابقه اسراییل از دریا، زمین و هوا است.
  • دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل نیز به نوبه خود اعلام کرد که نیروهای زمینی اسراییل عملیات خود را امشب گسترش خواهند داد و از ساکنان شهر غزه خواست به سمت جنوب حرکت کنند. وی هم‌چنین روز جمعه افزود که ارتش در همه جبهه‌ها برای حفظ امنیت اسراییل آماده است. وی ادعا کرد که اسراییل به مأموریت ملی بازگرداندن اسرا متعهد است.
  • به همین منوال، مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین روز جمعه اعلام کرد که ارتباطات و خدمات اینترنتی به‌طور کامل در نوار غزه قطع شده است، اما وب سایتهای محلی به‌نقل از منابع محلی گزارش دادند که شبکه ارتباطی و خدمات اینترنتی در مناطق وسیعی از نوار غزه قطع شده است.
  • دیدبان نت بلاکس خاطرنشان کرد که منظومه ارتباطات غزه فروپاشیده است.
  • دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه گفت که ارتش اسراییل از طریق هوا و خشکی و دریا یک بمباران خونین و انتقام جویانه را انجام می‌دهد که از شروع جنگ خشن‌ترین بمباران می‌باشد. این حملات علیه شهر غزه و اردوگاه الشاطیء و همه مناطق شمال غزه می‌باشد.
  • شرکت موبایل فلسطین نیز به نوبه خود در صفحه فیس‌بوکش از قطع کامل خدمات تلفن همراه و اینترنت در نوار غزه به‌دلیل بمباران شدید خبر داد.

 

 

رئیس آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی گفت که سطح‌ کمکهای کنونی برای غزه، «چیزی بیش از خرده‌نان» نیست و تأثیر چندانی برای بیش از ۲میلیون نفری که در غزه زندگی می‌کنند نخواهد داشت.

فیلیپ لازارینی هشدار داد: «غذا و آب رو به‌اتمام است. خیابانهای غزه مملو از فاضلاب است... غزه در آستانه یک خطر بزرگ سلامتی قرار دارد؛ زیرا خطر بیماریها در حال افزایش است... آخرین خدمات عمومی باقی مانده دارند از بین می‌روند... و برای اولین بار در تاریخ، (پرسنل) ما گزارش می‌دهند که مردم اکنون گرسنه‌اند».

سی.ان.ان: ۵آبان

 

نیویورک تایمز درباره ارسال کمکها به غزه نوشت صبح جمعه ۱۰ کامیون حامل کمکهای انسان‌دوستانه وارد غزه شدند

ملل متحد اعلام کرده است برای رفع نیازهای اولیه بشردوستانه غزه به حداقل ۱۰۰ کامیون در روز نیاز است

وزیر خارجهٔ فرانسه نیز در مصاحبه با رادیو ار. ت. ال. گفت که هر روز برای غزه صدها کامیون کمک نیاز است و باید هر چه سریعتر اجازهٔ ورود کمک‌ها به غزه داده شود.

 

به‌گزارش اسکای‌نیوز ۵آبان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، برآوردهایی دریافت کرده که نشان می‌دهد ۱۰۰۰جسد در غزه هم‌چنان زیر آوار است و شناسایی نشده است.

به‌گفتهٴ نمایندهٔ سازمان بهداشت جهانی برای فلسطین، این تعداد، در آمار ارائه‌شده توسط وزارت بهداشت غزه منظور نشده.

 

العربیه روز جمعه ۵آبان به‌نقل از روزنامه روسی کومرسانت گزارش داد یکی از رهبران حماس که روز گذشته به مسکو رفته بود گفت گروگانها نمی‌توانند قبل از توافق آتش‌بس آزاد شوند. وی هم‌چنین افزود حماس برای یافتن همه اسیران منتقل شده به غزه به زمان نیاز دارد، به‌ویژه اینکه برخی از آنها در دست گروه‌های دیگر هستند. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد تاکنون ۵۰تن از گروگانها بر اثر بمباران اسراییل کشته شده‌اند.

العربیه: ۵آبان ۱۴۰۲

 

به گزارش خبرگزاری رویترز صبح جمعه ۵آبان یک موشک به یک شهر تفریحی مصری در ساحل دریای سرخ در مرز با اسراییل اصابت کرد.

تلویزیون القاهره گزارش داد: این موشک به یک مرکز درمانی در طابا Taba و یک ساختمان مسکونی برای مدیریت بیمارستان اصابت کرد و حداقل شش نفر مجروح شدند. 

 

در حالی‌که حملات اسراییل به غزه طی شب گذشته و امروز از زمین و هوا و دریا ادامه یافته و بحران انسانی در غزه ادامه دارد، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین گزارش داد: از شروع جنگ تاکنون ۷۳۲۶تن شامل ۳۰۳۸ کودک کشته و ۱۸۹۶۷تن در غزه مجروح شده‌اند وزارت بهداشت فلسطین اسامی و مشخصات بیش ۷۰۰۰تن از کشته‌شدگان غزه را منتشر کرد.

تلویزیون الحدث نیز در گزارشی از غزه، گفت سازمان ملل‌متحد هشدار داده است که در حال حاضر هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. روز جمعه سخنگوی آژانس ملل‌متحد برای کمک به فلسطین به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون بسیاری از مردم غزه، نه تنها به‌خاطر بمباران بلکه بر اثر محاصره اقتصادی کنونی، جان خود را از دست می‌دهند. خدمات پایه‌یی در حال نابود شدن هستند، دارو بسیار کمیاب است، غذا و آب در حال اتمام است، خیابانهای غزه مملو از فاضلاب است. همزمان با شیوع بیماریهای ویروسی، غزه در آستانه یک فاجعه بهداشتی قرار دارد. من بار دیگر هشدار می‌دهم، در صورت نرسیدن سوخت ما قادر به ادامه کار خود در غزه نخواهیم بود.

 

مایک پمپئو در حساب ایکس خود، نوشت: «دولت (آمریکا) باید دربارهٔ این‌که نیروهای نیابتی (رژیم) ایران دقیقاً چند بار به‌نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند، واقعیت را بگوید. هیچ بهانه‌یی برای پنهان‌کردن این موضوع وجود ندارد».

 

مورگان اورتگاس سخنگوی پیشین وزارت‌خارجهٔ آمریکا در حساب ایکس خود، نوشت: «خوشحالم که بایدن به اهداف مرتبط با (رژیم) ایران در سوریه حمله کرده است. اما گروه‌های تروریستی مورد حمایت (رژیم) ایران در ۱۰روز گذشته ۱۶بار به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه حمله کرده‌اند. ۹۹بار (هم) از زمان روی کار آمدن او چنین حملاتی کرده‌اند). بیش از دو دوجین آمریکایی زخمی شده‌اند. این باید یک شروع باشد، نه یک پایان».

 

سناتور مارشا بلکبرن، تأکید کرد: «نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در کمتر از دو هفته ۱۶بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. با این حال، (دولت) بایدن به (وزیر خارجهٔ رژیم) ایران اجازه داد به ایالات متحده بیاید و ما را در خاک خودمان تهدید کند».

 

در همین حال به‌نوشته رویترز پنتاگون روز پنجشنبه گفت که حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی دیگر وارد خاورمیانه شده‌اند و برای تقویت دفاع هوایی پرسنل آمریکایی در میان افزایش حملات گروه‌های وابسته به رژیم ایران به آنجا می‌روند. ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت که با افزایش تنش‌ها بر سر جنگ اسراییل و حماس، نیروهای آمریکایی و ائتلاف در هفته گذشته حداقل ۱۲بار در عراق و چهار بار در سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. در مجموع ۲۱ نیروی آمریکایی دچار جراحات جزیی شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها آسیبهای مغزی هستند... .

 

  • رویترز: ارتش اسرائیل می گوید حماس تونلها و مراکز عملیاتی در بیمارستان غزه را مخفی کرده است
  • ارتش اسرائیل روز جمعه حماس را متهم کرد که از بیمارستان اصلی غزه به عنوان سپر تونلها و مراکز عملیاتی خود استفاده می‌کند.
  • وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس روز جمعه اعلام کرد که حداقل ۷۳۲۶فلسطینی از جمله ۳۰۳۸کودک در حملات اسراییل به غزه از ۷اکتبر تاکنون کشته شده‌اند.
  • رویترز: یک مقام آمریکایی می‌گوید که قطر آماده بازنگری حضور حماس در قطر است
  • یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت که قطر به ایالات متحده گفته است که آماده است پس از حل بحران برای آزادی تعداد زیادی از گروگانهایی که توسط گروه شبه‌نظامی فلسطینی به غزه برده شده بودند، در مورد حضور حماس در قطر تجدید نظر کند.
  • خبرگزاری وفا: در بیست و یکمین روز جنگ حماس و اسرائیل، غزه آماج بمباران و موشک‌باران هواپیماهای اسراییل قرار گرفت.
  • از نیمه‌شب پنجشنبه تا بامداد جمعه مناطق خان یونس در جنوب، منطقه زیتون در شرق و اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن دهها تن و تخریب ساختمانها، مساجد و اماکن مسکونی گردید.
  • قایقهای جنگی نیروی دریایی اسراییل نیز منطقه بندر ماهیگیران در غرب غزه را گلوله‌باران و این منطقه را ویران کردند.
  • تلویزیون الحدث نیز در گزارشی از غزه، وضعیت آنجا را بسیار بد توصیف کرد و گفت غذا، مکان مناسب برای خواب و حتی حمام وجود ندارد. این منبع افزود سازمان ملل‌متحد هشدار داده است که در حال حاضر هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.
  • روز جمعه ۵آبان ارتش اسراییل با انتشار فیلمی اعلام کرد در ساعات اولیه بامداد جمعه حملات هدفمند و همآهنگی توسط نیروهای پیاده، جنگنده‌های نیروی هوایی و پهپادهای تهاجمی بر روی اهدافی از حماس در غزه به انجام رسانده است. این منبع مدعی شد در این حمله سامانه‌های پرتاب موشکهای ضدتانک، مراکز فرماندهی و چند واحد عملیاتی حماس را منهدم کرده است.
  • تلویزیون فرانس۲۴ گزارشی را دربارهٔ درد و رنج مردم غزه و آواره شدگان فلسطینی پخش کرد:
  • این به یک روز معمول در غزه تبدیل شده است: صدها مجروح به بیمارستانهایی هجوم می‌آورند که پر شده‌اند و صدها جسد دیگر روی زمین هستند.
  • مقام آمریکایی: قطر به ایالات متحده گفت که برای تجدید نظر در حضور حماس در خاک خود آماده است
  • پدرو سانچز، نخست‌وزیر موقت اسپانیا که تا پایان ۲۰۲۳ ریاست شورای اتحادیه اروپا را در دست دارد روز جمعه گفت، شورای اتحادیه اروپا پیشنهاد اسپانیا را برای برگزاری کنفرانس صلح در حدود ۶ماه دیگر درباره درگیری بین اسراییل و حماس پذیرفته است.
  • امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت که چندین کشور اروپایی به‌دنبال ایجاد یک 'ائتلاف بشردوستانه' در مورد غزه هستند و گفت‌و‌گوهایی با قبرس و یونان در این زمینه در حال انجام است.
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، آمار تلفات ارائه شده توسط مقامات غزه را مورد تردید قرار داده است، با این وجود آژانس‌های بشردوستانه بین‌المللی آنها را به‌طور کلی دقیق و از نظر تاریخی قابل اعتماد می‌دانند.
  • معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، ولی آدیمو، روز جمعه گفت که رمزارز، عمده بودجه گروه‌های تروریستی و سایر افرادی را که مایل به جابه‌جایی غیرقانونی پول هستند را تشکیل نمی‌دهد.
  • صادق خان، شهردار لندن، روز جمعه خواستار آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس شد و یک گام فراتر از درخواست‌های حزب کارگر برای توقف بشردوستانه در نبردها برای اجازه دادن به کمک‌رسانی به نوار غزه تحت محاصره اسراییل است.
  • منابع امنیتی می‌گویند آنچه در کمین نیروهای زمینی اسراییل در غزه است، شبکه تونل حماس به طول صدها کیلومتر و عمق تا ۸۰متر است که به توصیف یک گروگان آزاد شده مانند یک شبکه 'تار عنکبوت' و به توصیف یک کارشناس «ویت کنگ تایمز۱۰» خوانده می‌شود.
  • ایالات متحده روز جمعه به‌دنبال حمله‌این ماه حماس دور دوم تحریم‌ها را علیه این گروه، از جمله با هدف قرار دادن یک مقام حماس در ایران و اعضای سپاه پاسداران، صادر کرد.

 

گزارش تلویزیون فرانس۲۴ از درد و رنج مردم فلسطین

تلویزیون فرانس۲۴ گزارشی را دربارهٔ درد و رنج مردم غزه و آواره شدگان فلسطینی پخش کرد:

این به یک روز معمول در غزه تبدیل شده است: صدها مجروح به بیمارستانهایی هجوم می‌آورند که پر شده‌اند و صدها جسد دیگر روی زمین هستند.

یک خانم: به‌ناگهان بمباران شدیم. کودکان بمباران شدند، مادرانشان آنها را در آغوش گرفته بودند. اعراب کجا هستند؟ بشریت کجاست؟ به‌ما رحم کنید.

از ۳هفتهٔ قبل که جنگ شروع شده علامتی از توقف وجود ندارد، اما فراتر از تهدید فوری بمبارانها، یک فاجعهٔ انسانی شکل گرفته است که ملل‌متحد و سازمانهای غیردولتی مکرراً نسبت به‌آن هشدار داده‌اند. کمکهایی وارد غزه می‌شود، ولی کافی نیست. صدها هزار نفری که جابه‌جا شده‌اند به‌طور فیزیکی و روانی رنج می‌کشند.

یک خانم جوان: خیلی فرسوده شده‌ایم. چادر روزها داغ و شب‌ها سرد است و کودکان اینجا هستند. حتی نمی‌توانیم دوش بگیریم.

یک خانم دیگر: ما خواهان جنگ نیستیم. می‌خواهیم متوقف شود. خسته شده‌ایم و عملاً از پا درآمده‌ایم. در صف‌های طولانی می‌ایستیم تا فقط از سرویس بهداشتی استفاده کنیم. حتی از حقوق پایه‌یی برخوردار نیستیم، بیشتر مثل بدنهای بی‌جان شده‌ایم.

 

خبرگزاری وفا روز جمعه ۵آبان خبر داد در بیست و یکمین روز جنگ حماس و اسرائیل، غزه آماج بمباران و موشک‌باران هواپیماهای اسراییل قرار گرفت. از نیمه‌شب پنجشنبه تا بامداد جمعه مناطق خان یونس در جنوب، منطقه زیتون در شرق و اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن دهها تن و تخریب ساختمانها، مساجد و اماکن مسکونی گردید.

خبرگزاری وفا افزود: قایقهای جنگی نیروی دریایی اسراییل نیز منطقه بندر ماهیگیران در غرب غزه را گلوله‌باران و این منطقه را ویران کردند.

 

تلویزیون الحدث نیز در گزارشی از غزه، وضعیت آنجا را بسیار بد توصیف کرد و گفت غذا، مکان مناسب برای خواب و حتی حمام وجود ندارد. این منبع افزود سازمان ملل‌متحد هشدار داده است که در حال حاضر هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.

 

روز جمعه ۵آبان ارتش اسراییل با انتشار فیلمی اعلام کرد در ساعات اولیه بامداد جمعه حملات هدفمند و همآهنگی توسط نیروهای پیاده، جنگنده‌های نیروی هوایی و پهپادهای تهاجمی بر روی اهدافی از حماس در غزه به انجام رسانده است. این منبع مدعی شد در این حمله سامانه‌های پرتاب موشکهای ضدتانک، مراکز فرماندهی و چند واحد عملیاتی حماس را منهدم کرده است.

 

  • صبح جمعه ۱۰کامیون حامل کمکهای انسان‌دوستانه از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد غزه شدند. به این ترتیب تعداد کامیونهای وارد شده به غزه به ۸۴ دستگاه رسید
  • نیویورک تایمز، با درج این خبر افزود: ۱۰پزشک جراح از دانمارک، فرانسه، آلمان و اسپانیا از طریق گذرگاه مرزی رفح برای درمان بیماران و مجروحان وارد غزه شدند

 

  • هم‌چنین سخنگوی آژانس ملل متحد در غزه با بیان این‌که خدمات پایه‌یی در غزه در حال نابود شدن هستند گفت: هم‌اکنون بسیاری از مردم، نه تنها به‌خاطر بمباران بلکه بر اثر محاصره اقتصادی جان خود را از دست می‌دهند. دارو بسیار کمیاب و غذا و آب در حال اتمام است. خیابانهای غزه مملو از فاضلاب است. همزمان با شیوع بیماریهای ویروسی، غزه در آستانه یک فاجعه بهداشتی قرار دارد. من بار دیگر هشدار می‌دهم، در صورت نرسیدن سوخت ما قادر به ادامه کار خود در غزه نخواهیم بود.
  • اتحادیه اروپا خواستار ایجاد «راهروها و توقف» برای کمک به غزه شد... . خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بامداد روز جمعه تأکید کرد که «هیچ تناقضی بین ابراز همبستگی با اسراییل و البته اقدام در مورد نیاز به کمکهای بشردوستانه برای مردم غزه» پس از پایان مذاکرات رهبران (۲۷کشور اروپایی.) وجود ندارد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: از آغاز جنگ جاری میان حماس و اسراییل تاکنون ۷۰۲۸تن، از جمله ۲۹۱۳کودک کشته و ۱۸۴۴۸تن مجروح شده‌اند

اسکای نیوز انگلیسی- جمعه ۵آبان- بیمارستان شهرکی مصر در دریای سرخ در نزدیکی مرز اسراییل مورد اصابت موشک قرار گرفت.

رویترز- جمعه ۵آبان- جنگنده‌های آمریکایی پس از حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به سوریه حمله کردند.

بیانیه وزیر دفاع آمریکا لوید آستین سوم درباره حملات نظامی آمریکا در شرق سوریه
امروز به دستور پرزیدنت بایدن، نیروهای ارتش آمریکا به دو تأسیسات در شرق سوریه که توسط سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن استفاده می‌شود، حملاتی دفاعی انجام دادند.

 

در جلسه اضطراری سازمان ملل، نماینده اسراییل گفت نیازی به آتش‌بس موقت نیست. همین الآن امکان آتش‌بس هست، به‌شرط این‌که حماس گروگانها را تحویل دهد و سلاحهایش را زمین بگذارد. رژیم ایران خون بسیاری از اسرائیلیها، ایرانیها و اوکراینی‌ها را بر دستهایش دارد.

 

رویترز گزارش داد: رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه آماده شدند تا پس از چند روز کشمکش در رابطه با اختلافات درون این اتحادیه در مورد منازعه مرزی اسراییل و فلسطین، خواستار توقف در بمباران توسط اسراییل و حملات موشکی حماس برای ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه شد.

 

از سوی دیگر در بیانیهٔ مشترک وزیران خارجه عرب که رویترز منتشر کرد، وزرای عرب اعلام کردند: حق دفاع از خود، قانون‌شکنی و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان را توجیه نمی‌کند. وزرای خارجه عرب هم‌چنین آوارگی اجباری و مجازات جمعی در غزه را محکوم کردند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از پنتاگون خبر داد که بامداد امروز جنگنده‌های آمریکا ۲مرکز مربوط به سپاه پاسداران را در سوریه بمباران کردند.

پنتاگون تأکید کرده است که حمله به‌مراکز سپاه پاسداران در تلافی حمله پهپادی و موشکی علیه پایگاههای آمریکا صورت گرفته است. در حملات شبه‌نظام وابسته به‌رژیم ایران علیه پایگاهها و پرسنل آمریکا که از اوایل هفته آغاز شد، شماری از پرسنل آمریکایی مجروح شدند و یک پیمانکار آمریکایی جان خود را از دست داد.

آسوشیتدپرس افزود: یک مقام ارشد آمریکا گفت حملات انبارهای اسلحه و مهمات وابسته به‌سپاه را هدف قرار دادند. هنوز هیچ ارزیابی از خسارات و تلفات وارده در دست نیست.

 

رویترز در خبر دیگری افزود: با توجه به اقتصاد ویران‌شده و دولت در حال فروپاشی لبنان، این کشور نمی‌تواند جنگ دیگری بین حزب‌الله و اسراییل را تحمل کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee5685d9-a860-42f4-bdce-41aca67a45c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات